پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.07.2016, 10:12


حمیدرضا جلائی‌پور

۱) برجام یکی از اقدامات راهبردی دولت روحانی بود که البته آثار مثبت سلبی آن روشن است. اگر بر اثر اجرای برجام شبح تحریم و جنگ از بالای سر ایران رد نمی شد چه‌بسا امروز شرایط اقتصادی ایران مثل ونزوئلا بود و ما با تورم هفتصد در صدی روبرو بودیم. و مجبور بودیم از ترس اعتراض مردم ماشین توزیع نان را با ارتش اسکورت کنیم.

۲) ولی «مخالفان آزاد از اخلاق روحانی» به آثار مثبت سلبی و ایجابی برجام روحانی کاری ندارند بلکه انتخاب مجدد روحانی در انتخابات ۱۳۹۶ برایشان یک کابوس است. از این رو تخریب پایگاه رای روحانی و تهدید او و اطرافیانش (که در فکر حضور مجدد در انتخابات نباشند) در سال گذشته و سال پیش رو دو هدف جدی تندرو ها را تشکیل داده و می‌دهد.

۳) نظر سنجی زیر نشان می دهد که تا حدودی تندرو ها در تخریب پایگاه رای روحانی  توفیق داشته‌اند.
طبق این نظر سنجی:

* بعد از امضای برجام ۶۵٪ ایرانی‌ها معتقد بودند کشور های غربی ۵+۱ امیتازات مهمی به ایران داده‌اند. یک سال بعد تنها ۲۹٪ چنین فکر می‌کنند.
* یک سال قبل تنها ۱۰٪ ایرانی‌ها اعتقاد داشتند برجام به ضرر ایران بود. الان ۲۷٪ چنین اعتقادی دارند.
* یک سال قبل ۴۱٪ پرسش شوندگان گفتند اطمینانی ندارند امریکا به تعهداتش عمل کند، امسال ۷۲٪ چنین فکر می‌کنند.

۴) اگرچه بی‌طرفی نظر سنجی مزبور مقداری محل مناقشه است. گفته می شود مسول ایرانی اجرای این نظر سنجی یک ایرانی با گرایشات بارز به اصول گرایان تندرو است. که این نظر سنجی را با تلفن در بخش نظرسنجی ایران در دانشکده سیاست عمومی دانشگاه مریلند آمریکا انجام داده است. ظاهرا این مسول ایرانی در ایام مذاکرات برجام نیز نظر سنجی هایی منتشر میکرده مبنی بر تشکیک مردم ایران در مورد اصل مذاکرات.

۵) ولی ما در بحث جانبداری در انجام نظر سنجی مشکلی نداریم زیرا در ارزیابی نظر سنجی ها ما یک اصل راهنما داریم و آن این است: ما فقط به نتیجه «یک نظر سنجی » تکیه نمی کنیم. اگر این مسول و موسسه در تحقیقاتش سوگیری کرده باشد با یک نظر سنجی دیگر خطای آن افتابی می شود.

۶) ولی در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان هیچ ضرر نمی‌کنند که نتایج این نظرسنجی را جدی بگیرند و به ترمییم پایگاه رای روحانی بپردازند. الان  این نظرسنجی نشان می‌دهد که : یکم اینکه که احتمالا تکیه به برجام در کاروزار انتخاباتی روحانی  روحانی به جذابی سابق نیست دوم اینکه اصلاح طلبان بیشتر می توانند سلبی در بحث برجام تبلیغ کنند و به درستی بگویند اگر برجام نبود ایران ونزوئلا می شد.

۷) باید امیدوار بود کمپین انتخاباتی روحانی که اصلاح طلبان یکی از ارکان آن هستند ترمیم این وضعیت را جدی بگیرند. همچنین در تبلیغ بهتر دستاوردهای برجام و هم بقیه پیشنهادهای ضروری برای بهبود وضعیت روحانی. زیرا اصلاح جویی در انتخابات ۹۶ افق دیگری (در این شرایط بحران جانشینی) غیر از روحانی ندارد.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024