جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.07.2016, 19:50


عباس کیارستمی، کارگردان نامی ایران، روز دوشنبه در بیمارستانی در پاریس درگذشت.  کیارستمی چند روز پیش برای ادامه درمان خود  به فرانسه رفته بود. کیارستی ۷۶ سال سن داشت.

پیش از عزیمت به فرانسه او چندین ماه در ایران بستری بود و چهار بار زیر عمل جراحی قرار گرفت. خانواده‌اش گفته که او در اثر لخته‌شدن خون سکته مغری کرده و درگذشته است.

عباس کیارستمی٫ متولد ۱۳۱۹ در تهران بود. او فیلمسازی از اواخر دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد. آثار او با استقبال فراوان منتقدان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی هنری جهان روبه‌رو شده‌ است. او دارای لیسانس نقاشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد و تاکنون بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخته است. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به «خانه دوست کجاست؟» (۱۹۸۷)، «کلوزآپ» (۱۹۹۰)، «زیر درختان زیتون» (۱۹۹۴)، «طعم گیلاس» (۱۹۹۷)، «باد ما را خواهد برد» (۱۹۹۹) و «کپی برابر اصل» (۲۰۱۰) اشاره کرد.

کیارستمی برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی است. کیارستمی تا به حال پنج بار نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شده است که سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دوره جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس موفق به دریافت این جایزه شد.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش هشتم تیر برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت.

جمعه گذشته در حالی که کارگردان سرشناس ایرانی در بیمارستانی در پاریس بستری بود، آکادمی اسکار از او برای برای عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار دعوت کرد.

اطلاعات بیشتر درباره کیارستمی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024