جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.06.2016, 17:13


«برای جعفر عظیم‌زاده هیچ کاری نخواهیم کرد و هر بلایی هم که سرش بیاید، پای عواقبش ایستاده‌ایم،» این جملاتی است که دادستانی تهران در پاسخ نامه پزشکی قانونی و نگرانی‌های همسر جعفر عظیم‌زاده پس از دو ماه اعتصاب غذای این فعال کارگری اعلام کرده است. این در حالی است که جعفر عظیم‌زاده دوشنبه تیر و در شصتمین روز اعتصاب غذا برای دقایقی بیهوش شده است.

اکرم رحیم‌پور، همسر جعفر عظیم‌زاده، با تشریح جریان ملاقاتش با دادستانی تهران به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «دادستانی به ما گفتند هیچ کاری برای همسرت نمی‌کنیم و هر بلایی هم سرش بیاید پای عواقبش ایستاده‌ایم، ایشان هم حاضر نیست اعتصاب غذایش را بشکند و در بیمارستان بستری است و فقط با سرم زندگی می‌کند، ضعف جسمی و وضعیت درد و خونریزی معده‌اش هم بد‌تر شده و ضربان قلبش به شکل خطرناکی نوسان دارد.»

اسماعیل عبدی، هم بندی جعفر عظیم‌زاده و دبیر کل کانون صنفی معلمان که با وثیقه آزاد است نیز به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که پزشکی قانونی در نامه‌ای رسمی به دادستانی، با تایید وضعیت وخیم جسمی، خونریزی روده و نوسان ضربان قلب آقای عظیم‌زاده، نوشته است که او باید به مرخصی اعزام شود و حتی پس از مرخصی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

آقای عبدی به کمپین گفت:» تنها امیدواری این است که دادستانی با توجه به نامه پزشکی قانونی و برای جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی؛ هرچه زود‌تر در حرکتی معقولانه با آزاد کردن ایشان تا بررسی پرونده‌اش از طریق اعاده دادرسی اقدام نماید.»

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز روز دوشنبه هفتم تیر در بخشی از اطلاعیه‌اش نوشته است: «جعفر عظیم‌زاده در نه روز گذشته فقط با سرم زنده نگاه داشته شده است، با این حال علاوه بر ادامه خونریزی روده و مشکل ادرار و درد‌های شدید معده که از دیروز آغاز شده است، قند و فشار خون و ضربان قلبش به حدی پایین آمده است که بامداد امروز به مدت یک ساعت بیهوش شد و هر آن این خطر و عدم بازگشت او به هوشیاری و وقوع فاجعه‌ای بزرگ جان او را تهدید می‌کند»

جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از روز دهم اردیبهشت ۱۳۹۵ در اعتراض به برخورد امنیتی با فعالیت‌های صنفی، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است، او در نامه رسمی اعلام اعتصاب غذا، خواسته‌ خود را اینگونه اعلام کرده است: «خارج کردن اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور و دیگر اتهامات امنیتی از پرونده‌های مفتوح کارگران و معلمان معترض و برداشتن این‌گونه اتهامات جعلی و ساختگی از پرونده‌های خود و دیگر فعالین کارگری و معلمان زندانی.»

جعفر عظیم‌زاده که به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز صنفی‌اش در پیگیری حقوق کارگران بازداشت و زندانی شده است، کارگر جوشکار ۵۰ ساله و دبیر هیئت مدیره تشکل کارگری «تحادیه آزاد کارگران ایران» است. او از هماهنگ کنندگان و امضا کنندگان طومار اعتراضی بود که طی آن بیش از سی هزار کارگر در نامه به وزیر کار و مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش حداقل دستمزد کارگران ایران شدند.

همسر آقای عظیم‌زاده در پنجاهمین روز اعتصاب غذا به کمپین گفته بود که با گذشت بیش از پنجاه روز از اعتصاب غذا، مسئولین قضایی تاکنون پاسخی به اعتصاب غذای او نداده‌اند و فقط شفا‌ها گفته‌اند که در صورت دست کشیدن از اعتصاب، به مرخصی چندروزه اعزام خواهد شد. به گفته خانم رحیم‌پور، از زمان بازداشت همسرش که سرپرست و تأمین کننده مالی خانواده بوده، وضعیت آن‌ها سخت شده و وضعیت روحی فرزندانش نیز با زندانی شدن و اکنون اعتصاب غذای پدرشان چندان مناسب نیست. آقای عظیم‌زاده دو فرزند پسر ۲۰ و ۱۲ ساله دارد.

جعفر عظیم‌زاده، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ و یک روز قبل از روز جهانی کارگر بازداشت شد و پس از ۴۶ روز بازجویی و انفرادی، با سپردن وثیقه آزاد شد. او به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز کارگری، به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شد. در دهم اسفند سال ۹۳، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، جعفر عظیم‌زاده را با این اتهامات به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها محکوم کرد. این احکام بر خلاف ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تجمیع نشد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد ولی به آقای عظیم‌زاده ابلاغ نشد و این فعال کارگری ۱۷ آبان ۱۳۹۴ پس از دریافت احضاریه، خود را به زندان اوین معرفی کرد و از آن زمان در این زندان به سر می‌برد.

از جمله مصادیق اتهامات عظیم‌زاده، تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران، تشکیل اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار، همکاری با کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری، شرکت در تجمع روز جهانی کارگر پارک لاله در سال ٨٨، هدایت کارگران در اعتراضات کارگری سال ٨۴، اقدام به تشکیل و برنامه ریزی و مدیریت تجمعات کارگری در زمان دولت جدید و تهدید به تجمع و اعتصاب در اسفند ماه سال ۹۲ بوده است.

عظیم‌زاده همچنین به علت جمع آوری طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران و تجمعات در مقابل مجلس و وزارت کار و هدایت و اجرای این تجمعات، اعتراض به حداقل دستمزد مصوب، شکایت از سعید مرتضوی به نمایندگی هزار کارگر، اعتراض به ایجاد تغییرات ضدکارگری در قانون کار، نشست و ملاقات با دیگر تشکل‌های مستقل کارگری از قبیل سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و مصاحبه با برخی رسانه‌های برون مرزی محکوم شده است.

آقای عظیم‌زاده در اوایل خرداد ۱۳۹۴ و زمانی که با وثیقه آزاد بود، در شهر ساوه به مدت ۱۸ روز بازداشت شد و به همین دلیل پرونده دیگری در دادگاه ساوه دارد که هنوز رسیدگی نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024