پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.06.2016, 20:48


ایران امروز: پس از شش سال تیرگی و قطع روابط میان ترکیه و اسرائیل، دو کشور  توافق کردند که مناسبات خود را به حال عادی باز گردانند. جزئیات این توافق مقارن ظهر روز دوشنبه (۲۶ ژوئن) از سوی مقام‌های دولتی دو کشور اعلام خواهد شد. بینالی یلدریم ساعت ۱۳ دوشنبه به وقت محلی با رسانه‌ها گفت‌وگو خواهد کرد و بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر اسرائیل نیز که هم‌اکنون در رم به‌سر می‌برد در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات توافق دو کشور را تشریح خواهد کرد. روز چهارشنبه کابینه امنیتی اسرائیل توافق دو کشور را تایید می‌کند.

بنابر گزارش‌ها، سفرای دو کشور به آنکارا و تل‌آویو باز می‌گردند، تمرین‌های مشترک نظامی، روابط بازرگانی و گردش‌گری و اجرای پروژه‌های مشترک انرژی و دفاعی میان دو کشور از سر گرفته می‌شود.  اسرائیل به بازماندگان قربانیان «مرمره آبی» غرامت می‌پردازد.

روابط ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۰۹ به دنبال جدال لفظی بین رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه و شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل در کنفرانس سالانه «داوس» سوئیس، بحرانی شد. اردوغان اسرائیل را متهم کرد که جوانان فلسطینی را بی رحمانه به قتل می‌رساند.

اما حادثه‌ای که روابط دو کشور را به کلی تخریب کرد، حمله نیروی دریایی ارتش اسرائیل به کشتی «مرمره آبی» در سال ۲۰۱۰ بود که حامل کمک‌های انسانی چندین سازمان غیر دولتی ترکیه به مردم غزه بود. در این حمله خونین که در ‌آبهای بین‌المللی صورت گرفت ۱۰ شهروند ترکیه جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه روابط دو کشور قطع شد.

برای عادی‌سازی مناسبات دو کشور، ترکیه خواستار عذرخواهی اسرائیل، پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان کشتی مرمره آبی و رفع محاصره غزه شده بود. در ماه مارس ۲۰۱۳ زیر فشار باراک اوباما، ‌رئیس جمهور آمریکا، نتانیاهو از رجب طیب اردوغان به دلیل حمله مرگبار به کشتی مرمره آبی عذرخواهی کرد.

هم‌چنین اسرائیل پذیرفته است که به بازماندگان قربانیان مرمره آبی ۲۰ میلیون دلار غرامت بپردازد. با پرداخت این غرامت همه شکایت‌ها از اسرائیل در ارتباط با کشتی مرمره آبی متوقف خواهد شد.

در مورد شرط دیگر ترکیه، اسرائیل حاضر به رفع کامل محاصره غزه نشده اما پذیرفته است در راه ارسال کمک‌های انسانی ترکیه به غزه از جمله دارو، غذا و مصالح ساختمانی برای بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده غزه، تاسیس یک بیمارستان، احداث تصفیه‌خانه آب دریا در غزه همچنین تاسیس نیروگاه تولید برق مشکل‌تراشی نخواهد کرد. طبق توافق، کمک‌های ترکیه به غزه ابتدا به بندر اشدود اسرائیل رفته و پس از بازرسی به نوار غزه انتقال خواهد یافت.

در مداکرات دو طرف برای عادی‌سازی مناسبات هم‌چنین اسرائیل خواستار روشن شدن سرنوشت دو سرباز این کشور شده بود که در نوار غزه ناپدید شده‌اند. رجب طیب اردوغان در سند جداگانه‌ای اعلام آمادگی کرده که موضوع این دو سرباز اسرائیلی را پیگیری کند. اردوغان به نهادهای امنیتی ترکیه دستور داده راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند. خانواده‌های این دو سرباز مفقود شده از دولت نتانیاهو خواسته بودند بازگشت اجساد فرزندانشان، بخشی از توافق آشتی میان ترکیه و اسرائیل باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024