جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.06.2016, 21:03


العربیه: به نظر می‌رسد برکناری حسین امیر عبداللهیان از سمت معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران این کشور، را بر آن داشت تا خود به طور مستقیم وارد عرصه «دیپلماسی» جنگ شده و بیانیه‌هایی تهدید آمیز علیه برخی کشورهای عربی صادر کند.

در پی اقدام بحرین در سلب تابعیت احمد قاسم، از روحانیون شیعه بحرینی، قاسم سلیمانی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن، ضمن حمله شدید‌اللحن علیه دولت بحرین، این دولت را تهدید به جنگ مسلحانه کرد.

این برای نخستین بار است که قاسم سلیمانی، چنین بیانیه‌ای تهدید آمیز علیه یک کشور عربی صادر می‌کند. شخصیت شناخته شده از قاسم سلیمانی، شخصیتی است که کمتر موضع‌گیری سیاسی می‌کند و تنها به فعالیت‌های عملی اشتغال دارد.

در سال‌های گذشته، این حسین امیرعبداللهیان بود که در خصوص سیاست‌های کشورهای عربی، سخن می‌گفت و اظهارات «مداخله جویانه‌ای» بیان می‌کرد.

اما اکنون با برکناری امیر عبداللهیان که در راستای عزم دولت روحانی برای تغییر سیاست‌های خود در قبال کشورهای عربی برآورد شده است، به نظر می‌رسد فرمانده سپاه قدس، عزم خود را جزم کرده تا وظیفه دوست نزدیک برکنار شده‌اش را خود بر عهده بگیرد.

امیرعبداللهیان، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران در وزارت امور خارجه این کشور بود. او ارتباط قوی با قاسم سلیمانی دارد و نقش حلقه ارتباط میان وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه پاسداران را ایفا می‌کرد.

دوره مسئولیت امیر عبداللهیان در معاونت وزارت امور خارجه، شاهد اوج گرفتن تنش میان ایران و کشورهای عربی بود، تا جایی که هفت کشور عربی و اسلامی، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. با این حال از زمان آغاز زمزمه‌هایی برای برکناری امیرعبداللهیان، سپاه پاسداران به شدت با این مساله مخالفت کرد.

چند روز پیش از برکناری امیرعبداللهیان، سایت رجا نیوز نزدیک به محافل امنیتی ایران، عزم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور را برای برکناری این معاون خود، به جریان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و اصلاح‌طلبان منتسب کرد که به نوشته این سایت، این جریان‌ها دارای روابط نزدیک با برخی کشورهای «عربی» هستند و این کشورها، برای برکناری امیرعبداللهیان، فشار می‌آورند.

بیانیه اخیر قاسم سلیمانی بیش از پیش نشان می‌دهد که برکناری امیرعبداللهیان، از تنش میان جناح‌های درون نظام ایران ناشی می‌شود.

***

قاسم سلیمانی بحرین را تهدید کرد

ایران امروز: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بحرین را به «مقاومت مسلحانه» تهدید کرد.

پس از لغو تابعیت  شیخ عیسی قاسم،‌ روحانی بحرینی، قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای،‌ او را «خط قرمز» جمهوری اسلامی نامید و گفت پس از لغو  تابعیت  شیخ عیسی قاسم، «برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت.»

دربیانیه قاسم سلیمانی که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه آن را منتشر کرده، آمده است: «بازداشت غیر قانونی شیخ علی سلمان و دیگر رهبران سیاسی و دینی بحرین در سایه سکوت مجامع بین المللی، آل خلیفه را به این گستاخی کشانده تا حریم روحانی بر جسته و رهبر دینی شیعیان بحرین، حضرت آیت الله شیخ عیسی قاسم را مورد تهدید قرار داده و تصورات نگران کننده‌ای در اذهان مردم منطقه و بحرین بوجود آورد. به نظر می رسد آل خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد. یقینا آنها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعا تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.»

این نخستین بار است که یک نظامی رسما و علنا در امور مربوط به مناسبات ایران با یکی از همسایگانش دخالت کرده و خط و نشان می‌کشد.  شیخ عیسی قاسم، ‌دست دراز ملاهای شیعه ایران در بحرین است. اگر چنین تهدیدهایی ادامه یابد و از سطح لفاظی فراتر رود، می‌تواند جرقه‌ شعله‌ور شدن آتش جنگ ایران و عربستان شود.

بیانیه روز دوشنبه فرمانده نیروی قدس در حالی صادر شده است که وزارت امور خارجه ایران موضع ملایم‌تری گرفته است. وزارت خارجه ضمن محکوم کردن لغو تابعیت عیسی قاسم گفته است: «این اقدامات، امید به اصلاح امور از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت آمیز را از بین می‌برد».

وزارت امور خارجه به دولت بحرین توصیه کرده که «با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پل‌های ارتباط با مردم و رهبران میانه‌روی این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت‌های کشور و برگزاری گفت‌وگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد».

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024