شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.06.2016, 8:21


همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی یک روز پس از آنکه سازمان اطلاعات سپاه ثارالله کرمان طی اعلامیه‌ای مدعی شد  او در«پروژه‌های براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی» مشارکت داشته و از «سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان» است به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «این اتهام مضحک و عجیب است. نازنین فعال سیاسی نیست. او بارها به ایران سفر کرده بود و این بار هم همراه با بچه کوچکش برای بودن تعطیلات نوروزی به ایران رفته بود.»

ریچارد راتکلیف به کمپین گفت: «این اتهام یک فانتزی ساخته شده توسط مقامات سپاه پاسداران ایران است که همسرم را بیش از دو ماه حبس کرده اند.»

ریچارد راتکلیف با اظهار اینکه از روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه خانم زاغری از زندان کرمان به زندان اوین منتقل شده است به کمپین گفت: «من نمی دانم که الان دقیقا در کدام بند یا سلول اوین است فقط می دانم که او را به اوین برده اند. من نمی دانم که آیا بازجویی های او تمام شده یا ادامه دارد. نازنین در تماس های تلفنی اش هیچ وقت از بازجویی های خود حرف نمی توانست بزند.»

آقای راتکلیف با اظهار تاسف از اتهام همسرش براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی گفت: «بازداشت همسر من، خانم هما هودفر و نازک افشار عجیب است. همه آنها برای دیدن اقوام خود به ایران رفته بودند و ربطی به اتهامات شان ندارند. آنها هر کدامشان بارها به ایران سفر کرده اند و قبلا مشکلی نداشتند.»

روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه طی اعلامیه ای منتشر کرد که خانم نازنین زاغری تبعه ایرانی– انگلیسی که از تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۵ بازداشت شده، متهم به براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی است. در این اعلامیه آمده او یکی از سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان است که ماموریت براندازی جمهوری را دارد.

یک منبع وزارت خارجه انگلستان یک روز پس از انتشار اعلامیه سپاه کرمان به خبرگزاری رویترز گفت: «ما از مقامات ایرانی به صورت اضطراری تقاضای اطلاعات در مورد اتهامات گزارش شده علیه خانم زاغری هسیتم.» این مقام وزارت خارجه انگلستان همچنین گفته است: «ما این پرونده را در عالی ترین سطوح مکررا مطرح کرده ایم و در هر فرصت ممکن نیز به این کار ادامه خواهیم داد.»

آقای راتکلیف درباره اینکه آیا با مقامات کشور انگلیس برای آزادی همسرش صحبتی داشته است، گفت:‌«من دیروز با برخی از مقامات انگلیس صحبت کردم فکر نمی کنم آنها هم توانسته باشند تا الان با قوه قضاییه ایران ارتباطی گرفته باشند اما قویا می خواهند این مساله رفع شود.»

همسر نازنین زاغری در پاسخ به این سوال که آیا او از امکان داشتن وکیل برخوردار است به کمپین گفت: «تا جاییکه من می دانم هنوز وکیل ندارد. می دانم که اسامی تعدادی از وکلا را به او نشان داده اند تا انتخاب کند اما می دانم که پس از انتخاب نازنین هم باید قوه قضاییه ایران صلاحیت وکیل را برای وکالت این پرونده تایید کند.»

سپاه کرمان در اعلامیه خود که از سوی خبرگزاری های داخلی منتشر شد، آورده است خانم زاغری با عضویت در شرکت ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه های رسانه ای و سایبری مشغول براندازی بوده است. در پایان این اعلامیه همچنین اشاره شده که خانم زاغری در یک «سوئیت» در زندان کرمان نگهداری می شده است. اما همسر خانم زاغری به کمپین گفت که همسرش در دیدار با خانواده در کرمان،  از ضعف جسمانی شدید رنج می برده است.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی در تاریخ ۱۷ مارچ برای بودن عید نوروز در کنار خانواده اش به همراه کودک ۲۲ ماهه اش به ایران سفر کرد. او در تاریخ سوم آوریل در فرودگاه امام خمینی در زمانیکه قصد بازگشت به انگلستان را داشت به گفته همسرش از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شده و به جای نامشخصی در کرمان منتقل شده است. خانم زاغری پیش از این بارها برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده است.

از زمان بازداشت او، کودک ۲۲ ماهه اش توسط خانواده او در تهران نگهداری می شود. این کودک که دارای تابعیت انگلستان است، گذرنامه اش نیز از سوی افرادی که خانم زاغری را در فرودگاه بازداشت کرده اند، ضبط شده است.

ریچارد راتکلیف در گفتگوی قبلی خود با کمپین در تاریخ ۲۲ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ درباره فعالیت های همسرش گفته بود: «نازنین مدیر پروژه های توسعه بنیاد خیریه تامسون رویترز است. وظایف او آموزش، جمع آوری اعانات و تهیه نامه برای سازمان های است که به بنیاد رویترز کمک مالی می کنند. شغل او هیج ارتباطی با فعالیت های سیاسی نداشته است. پیش از شروع کارش با این بنیاد نیز در زمان زلزله بم در سازمان صلیب سرخ و سازمان بهداشت جهانی مشغول به کار بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024