سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.06.2016, 8:26


ایرنا – شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد با توجه با آرای نمایندگان هیلاری کلینتون نامزدی وی برای حزب دمکرات برای ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا قطعی شد.

سی ان ان روز سه شنبه گزارش داد وی نخستین زن در تاریخ ۲۴۰ ساله آمریکا خواهد بود که نامزدی یک حزب دراین کشور برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برعهده می گیرد.

این شبکه تلویزیونی افزود با توجه به شمارش آرای نمایندگان منطقه پورتوریکو که یکشنبه گذشته برگزار شد هم اکنون کلینتون با کسب یکهزار و ۸۱۲ آرا نمایندگان و ۵۱۷ آرا سوپردلگیت، درمجموع دو هزار و ۳۸۴ آرا نمایندگان را بدست آورد که یک رقم بالاتر از حد نصاب آرا دوهزار و ۳۸۳ آرا نمایندگان جهت تثبیت نامزدی از حزب دمکرات است.

سی ان ان در ادامه افزود این آرا با توجه به انتخابات درون حزبی در شش ایالتی که قرار است امروز هفتم ژوئن (۱۸ خردادماه) به عنوان آخرین سه‌شنبه بزرگ برگزار شود که ایالت کالیفرنیا یکی از آنها است، احتمالا افزایش می‌یابد.

این درحالی است که برنی سندرز رقیب هم حزبی وی بارها تاکید کرده است با وجود عقب بودن آرای نمایندگان وی از هیلاری کلینتون ، از کارزار انتخاباتی درون حزبی تا مرحله آخر کنار نمی‌رود.

پنج ایالت آمریکا امروز سه شنبه شاهد برگزاری آخرین انتخابات سه شنبه بزرگ در مرحله مقدماتی انتخاب نامزد دو حزب اصلی این کشور خواهند بود.

هیلاری کلینتون و برنی سندرز، نامزد های اصلی حزب دمکرات و دونالد ترامپ نیز از حزب جمهوریخواه قرار است در بزرگترین ایالت آمریکا، یعنی کالیفرنیا و پنج ایالت دیگر از جمله در نیومکزیکو، داکوتای شمالی و داکوتای جنوبی، نیوجرسی و مونتانا رقابت کنند.

در اردوگاه جمهوریخواهان نیز دونالد ترامپ علاوه بر اینکه هم اکنون با کنار رفتن تمامی رقبایش از عرصه کارزار انتخاباتی به تنها نامزد باقی مانده این حزب بدل شده؛ بلکه با کسب هزار و ۲۳۹ آرا نمایندگان، فراتر از حد نصاب لازم یعنی هزار و ۲۳۷ آرا نمایندگان برای احراز نامزدی حزب جمهوریخواه را بدست آورده است.

سه‌شنبه بزرگ (Super Tuesday) در آمریکا معمولا به اولین سه‌شنبه ماه مارس از سالی گفته می‌شود که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار شود.

انتخابات درون حزبی آمریکا یک فراگرد پیچیده و طولانی است که حدود یک سال به طول می انجامد و هر حزب دموکرات و جمهوری خواه ایالت به ایالت انتخابات درون حزبی خود را برگزار می کنند تا نامزد نهایی خود را بشناسند.

این پروسه طولانی که به دلیل مشخص کردن تکلیف نامزد پیشرو انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این دور از انتخابات آمریکا که از اولین سه شنبه ماه مارس در ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شد فردا سه شنبه ۱۸ خرداد پایان می یابد.

در عین حال، کنوانسیون حزب دمکرات پس از پایان انتخابات درون حزبی در بازه زمانی ۲۵ تا ۲۸ ژوئیه (۴ تا ۷ مرداد) برای تعیین نامزد نهایی این حزب برای ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا برگزار می شود.

در مورد جمهوری خواهان همه چیز به پایان رسیده و ‘دونالد ترامپ’ میلیاردر نامزد احتمالی این حزب برای کسب ریاست کاخ سفید واشنگتن است، اما در اردوگاه دمکراتها اگرچه اکثریت آرا با کلینتون است اما انتخابات فردا نتیجه را به طور کامل مشخص خواهد کرد.

پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۸ آبان ماه امسال (هشتم ماه نوامبر ۲۰۱۶) برگزار خواهد شد.

***

پنج نکته درباره هیلاری کلینتون

بی بی سی: هیلاری کلینتون، به احتمال قوی نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. خانم کلینتون مسئولیت‌های مختلفی در سیاست آمریکا بر عهده داشته: از سناتور گرفته تا وزیر امور خارجه. اما خبر داشتید که او یک جایزه گِرَمی هم برده؟ در ادامه به پنج نکته درباره او اشاره می‌کنیم که کمتر کسی از آن‌ها خبر داشته.

* نام مستعار او «همیشه‌سبز» بود
وقتی ساکن کاخ سفید بود، سرویس مخفی او را با نام «همیشه‌سبز» صدا می‌کرد. نام مستعار بیل کلینتون، شوهرش و رئیس‌جمهوری وقت، هم «عقاب» بود.
هیلاری کلینتون در سال ۱۹۹۷ به خاطر بهترین دکلمه برنده جایزه گرمی شد. این جایزه به خاطر نسخه صوتی کتابش به او اهدا شد که به رشد و آموزش کودکان می‌پردازد. خانم کلینتون چند کتاب نوشته، از جمله خاطراتش که تحت عنوان “تاریخ زنده” منتشر شده.

* اولین بانوی اولی که در انتخابات شرکت کرد
هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۰ نامزد نمایندگی سنا در ایالت نیویورک شد و توانست به مجلس سنا راه پیدا کند و به این ترتیب اولین بانوی اولی شد که با رای مردم توانست چنین سمتی را عهده دار شود. او در سال ۲۰۰۶ توانست بار دیگر با اختلاف زیاد در انتخابات پیروز شود.

* رادام، کلینتون یا رادام کلینتون؟
وقتی هیلاری رادام در اکتبر ۱۹۷۵ با بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، ازدواج کرد، نام خانوادگی خود را با نام خانوادگی او عوض نکرد.

اما تنها چند هفته بعد، هنگامی که بیل کلینتون به عنوان دادستان کل ایالت آرکانزاس انتخاب شد، همسرش به هیلاری رادام کلینتون تغییر نام داده بود.

ولی تیم انتخاباتی او در اواخر سال گذشته میلادی به روزنامه واشینگتن پست گفت که او ترجیح می‌دهد با نام هیلاری کلینتون شناخته شود.

* او از سال ۱۹۹۶ به بعد دیگر رانندگی نکرده
هیلاری کلینتون در دیداری که در سال ۲۰۱۴ با اعضای اتحادیه ملی فروشندگان ماشین در نیو اورلئان داشت گفت که از ۱۹۹۶ به بعد دیگر رانندگی نکرده و یکی از مسائل “تاسف‌آور” برایش در زندگی دولتی این است که دیگر نمی‌تواند رانندگی کند.

او گفت «آخرین باری که خودم رانندگی کردم سال ۱۹۹۶ بود و خاطره‌اش خیلی خوب در ذهنم مانده. البته این خاطره خیلی خوب در ذهن سرویس مخفی هم حک شده و به همین دلیل است که از آن زمان دیگر رانندگی نکرده‌ام.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024