جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.05.2016, 17:52


بی‌بی‌سی / حسین باستانی

۱- در مجلس دهم چند نماینده موافق و مخالف دولت حسن روحانی وجود دارد؟
احتمالا در مجلس حداقل ۱۱۸ نماینده مخالف و حداقل ۱۵۸ نماینده مدافع دولت روحانی هستند. توضیح اینکه محمد دهقان نماینده سرسخت مخالف دولت (اصولگرای تندرو) ۱۱۸ رای آورده و بعید است کسی مخالف دولت نباشد و به آقای دهقان رای داده باشد. در مقابل، مسعود پزشکیان نماینده شناخته شده حامی دولت (اصلاح‌طلب) ۱۵۸ رای آورده و بعید است نماینده‌ای مخالف دولت باشد و به آقای پزشکیان رای داده باشد.

۲- چرا آرای علی مطهری (۱۳۳ رأی) را نمی توان ملاک شمارش تعداد نمایندگان موافق دولت گرفت؟
به این علت که مواضع آقای مطهری در موضوعاتی مانند رفع حصر (که باعث می شود عده ای از اصولگرایان او را به مخالف با دیدگاه های رهبری متهم کنند) صریح‌تر یا تندتر از آن است که بعضی از اصولگرایان حامی دولت، از او پشتیبانی کنند.

۳- در مجلس دهم چند نماینده اصلاح طلب وجود دارد؟
حداقل ۱۰۳ نفر. با توجه به اینکه محمدرضا عارف در رأی گیری برای هیئت رئیسه موقت ۱۰۳ رای آورد و بعید است کسی به آقای عارف رأی داده باشد و اصلاح طلب نباشد. البته، شواهدی هم وجود دارد که چند نفر از نمایندگان اصلاح طلب به علی لاریجانی رای داده اند که با در نظر گرفتن آنها، سهم اصلاح طلبان اندکی افزایش می یابد.

۴- در مجلس دهم، چند نماینده اصولگرا وجود دارد؟
حدود ۱۷۵ نفر. از این میان، دست کم ۱۱۸ نفر اصولگرای مخالف دولت هستند و می توان احتمال داد حدود ۵۵ نماینده هم (تفاوت ۱۵۸ نماینده حامی دولت با ۱۰۳ نماینده ای که به محمدرضا عارف رای داده اند) اصولگرای موافق دولت باشند.

۵- با توجه به ترکیب مجلس دهم، آیا حسن روحانی می تواند در همه رای گیری هایی که طرف دیگر آنها مخالفانش قرار دارند بر روی حمایت اکثریت مجلس دهم حساب کند؟
نه همیشه. یک استثنای بزرگ در این زمینه (و البته نه تنها استثنا) مواقعی خواهد بود که شواهدی در مورد مخالفت آیت الله خامنه ای با نظر دولت وجود داشته باشد. در این موارد، قاعدتا تمام تقسیم بندی های ذکر شده در بالا به هم می خورد. البته، در مواقعی که شواهد روشنی در مورد این مخالفت وجود نداشته باشد، کمابیش برتری عددی موافقان دولت یازدهم، تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، در طیفی از رأی گیری های مجلس هم (مثلا در مواقعی که پای مصالح منطقه ای یا برخی موضوعات اجتماعی - اقتصادی در میان باشد) نمایندگان لزوما بر مبنای جناح بندی های سیاسی رأی نمی دهند.

۶- سهم نمایندگان ‘مستقل’ در محاسبات بالا چیست؟
تجربه مجالس ایران ثابت کرده که اکثر نمایندگانی که عضو هیچ کدام از جناح های اصلی نیستند هم در لحظات رأی گیری، سرانجام به سمت یکی از جناح ها رأی خواهند داد. در نتیجه سهم این نمایندگان، به طور مستقل در محاسبات بالا منظور نشده است. توضیح دیگر اینکه مجموعه این محاسبات برمبنای گرایش های ‘امروز’ نمایندگان مجلس است و تجربه اثبات کرده که گرایش برخی از نمایندگان، ممکن است به مرور دستخوش تغیر شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024