پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.05.2016, 7:03

فراکسیون امید بیش از ۵۰ «الهه راستگو» دارد!


یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵

ایران امروز: با شمارش آرای مربوط به انتخاب رئیس موقت مجلس، علی لاریجانی همچنان رئیس مجلس باقی ماند. از مجموع ۲۸۱ رأی علی لاریجانی با ۱۷۳ رأی رئیس موقت مجلس دهم شد. عارف دیگر کاندیدای ریاست مجلس ۱۰۳ رای کسب کرد.

در رای‌گیری برای نواب رئیس از میان ۲۷۹ نماینده حاضر در این رای گیری‌ها، مسعود پزشکیان با ۱۵۴ رای نایب رئیس اول و محمد دهقان با ۱۳۶ رای نایب رئیس دوم شد. علی مطهری با ۱۳۲ رای و حاجی بابایی با ۱۲۲ رای از حضور در هیات رئیسه موقت بازماندند. به این ترتیب کرسی‌های نایب رئیسی میان دو فراکسیون به طور مساوی تقسیم شد.

بهروز نعمتی، محمد آشوری، و محمدقسیم عثمانی، به ترتیب با ۱۷۵ ، ۱۶۸ و  ۱۳۶ رای ناظر هیات رئیسه موقت مجلس دهم شدند. از آنجا که محمد آشوری و بهروز نعمتی نامزدهای معرفی شده از سوی فراکسیون ولایت و عثمانی نامزد فراکسیون امید برای جایگاه ناظرین هیات رئیسه موقت بودند، می توان گفت که در این انتخابات نیز فراکسیون ولایت، دو بر یک، از فراکسیون امید پیشی گرفت.

همچنین آنگونه که نتیجه آرا در صحن علنی قرائت شد، از میان ۲۷۹ رای ماخوذه، غلامرضا کاتب با ۱۶۱ رای، امیرحسین قاضی زاده با ۱۴۶ رای، اکبر رنجبرزاده با ۱۳۸ رای، عبدالکریم حسین زاده با ۱۳۷ رای، ناصر موسوی لارگانی با ۱۳۱ رای و مهدی امیرآبادی با ۱۳۰ رای  دبیران هیات رئیسه موقت شدند.

از میان آنها تنها حسین‌زاده از نامزدهای مورد حمایت فراکسیون امید بود که نشان می‌دهد ۶ کرسی دبیری، ۵ بر یک به نفع فراکسیون ولایت تقسیم شد.

در نتیجه از میان ۱۲ کرسی هیات رئیسه موقت، ۹ کرسی به نامزدهای مورد حمایت فراکسیون ولایت و ۳ کرسی به نامزدهای مورد حمایت فراکسیون امید رسید.

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان و  عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده، دو نماینده سنی از لیست امید هستند که به هیات رییسه مجلس راه یافتند.

نامزدهای فراکسیون اصول‌گرایان برای هیات رئیسه:
علی لاریجانی؛ رئیس
محمد دهقان و حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ نواب رئیس
بهروز نعمتی، مجید ناصری‌نژاد، محمد آشوری تازیانی؛ ناظران هیات رئیسه
احمد امیرآبادی، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عباس پاپی‌زاده و سیدناصر موسوی لارگانی؛ دبیری هیات رئیسه

نامزدهای فراکسیون امید برای هیات رئیسه:
محمدرضا عارف؛‌ رئیس مجلس
علی مطهری و مسعود پزشکیان؛ نواب رئیس
محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زایی؛ ناظران هیات رئیسه
سهیلا جلودارزاده، سبحانی‌فر، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، امیری و سید فرید موسوی؛ دبیران هیات رئیسه


بیش از ۵۰ «الهه راستگو» در فراکسیون امید!

با توجه به این که هر دو فراکسیون برای ۱۲ پست هیات رئیسه گزینه‌های خود را داشتند می‌توان نتیجه گرفت:

- نه آرای علی لاریجانی و نه آرای محمدرضا عارف نشان‌دهنده تعداد اعضای دو فراکسیون اصول‌گرا و امید نیستند.
- آرای مسعود پزشکیان و علی مطهری را می‌توان سقف و کف واقعی آرای فراکسیون امید تلقی کرد. در انتخاب نواب رئیس پزشکیان ۱۵۴ رای و مطهری ۱۳۲ رای داشتند.
- تقریبا می‌توان گفت که هیچ‌یک از اعضای فراکسیون اصول‌گرا به پزشکیان برای معاونت رئیس مجلس رای نداده است. پس آرای داده شده به او،‌ آرای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان میانه‌رو است که از طریق لیست امید به مجلس راه یافته‌اند.
- به این ترتیب می‌توان گفت بیش از ۵۰ نفر از راه‌یافتگان به مجلس از طریق لیست امید، به عارف رای نداده‌اند. یعنی به نام لیست امید از مردم رای گرفتند اما پس از انتخاب به گزینه رقیب لیست امید رای دادند؛ کاری که پیشتر «الهه راستگو» در شورای شهر تهران انجام داد. ایشان به نام اصلاح‌طلب از مردم تهران رای گرفت، اما در انتخاب شهردار به نامزد اصول‌گرایان رای داد.


کواکبیان: ۵۰ نفر از لیست امید به لاریجانی رای دادند

منتخب مردم تهران در مجلس با بیان این که نظرش نسبت به ترکیب فعلی هیات رئیسه مثبت است، گفت: معتقدم می‌توانست خیلی بهتر از این هم باشد.

مصطفی کواکبیان اظهار کرد: این که گفته شود ما ادعا می‌کردیم که ۱۶۰ رای داریم اما در عمل انجام نشد واقعیت این است که ۴۰ – ۵۰ نفر از دوستانی که با ما عکس یادگاری می‌گرفتند رفتند و زنبیلشان را جای دیگری می‌گذاشتند و این حالت، حالت خوبی نیست.

وی افزود: بنده معتقدم فراکسیون باید شفاف عمل کند و در جلسه با صدای بلند هم اعلام کردم که کاندیدای ما عارف است؛ با این که بنده چهار سال با لاریجانی رفاقت داشتم.

کواکبیان ادامه داد: ما باید آنچه که به عنوان نظر اعلام می‌کنیم نظر فراکسیونی باشد؛ زیرا فراکسیون را تجلی از احزاب می‌بینیم. بنابراین معتقدم که باید مجلس را به سمت حزبی شدن ببریم.

وی افزود: این که بگوییم عده‌ای زاگرس نشین هستند یا البرز نشین و ... این‌ها نباید ملاک باشد. ملاک باید این باشد که چنین تفکر سیاسی در حزب وجود دارد.

منتخب مردم تهران در مجلس درباره‌ی رایزنی‌های کمیته تعامل نیز اظهار کرد: در این رابطه متاسفانه دوستان جواب ندادند. آنها می‌گفتند بیایید از رئیس مجلس شروع کنیم، اما ما می‌گفتیم که باید تبادل نظر و گفت‌وگوها از نواب و سایر کرسی‌ها را شروع کرد.


***

حاشیه‌هایی از انتخاب رئیس و هیات‌ رئیسه؛

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، دومین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم که به انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه موقت مجلس اختصاص داشت، با حواشی جالب‌توجهی روبرو بود.

تَکرار می‌کنم ...
‌فاطمه حسینی، دبیر اول هیات‌رئیسه سنی، در ابتدای نشست علنی امروز و پس از اعلام نامزدی کاندیداهای هیات‌رئیسه موقت، هنگامی که قصد داشت برای دومین‌بار اسامی دو نامزد تصدی این پست را قرائت کند، گفت: ‍«تَکرار می‌کنم: محمدرضا عارف و علی لاریجانی»

عارف ۷۰ رای کم آورد
در نخستین دقایق نشست علنی امروز مجلس، ابتدا رای‌گیری برای انتخاب رئیس موقت دهمین دوره مجلس در دستور کار قرار گرفت که پس از اعلام نامزدی محمدرضا عارف و علی لاریجانی، دو رقیب اصلی تصدی این پست، رای‌گیری انجام شد و درنهایت لاریجانی درحالی با کسب ۱۷۳ رای، به‌عنوان رئیس موقت اجلاسیه نخست مجلس دهم انتخاب شد که محمدرضا عارف تنها موفق به کسب ۱۰۳ رای شد.

تبریک نمایندگان به لاریجانی
دقایقی پیش از اعلام نتایج نهایی، درحالی که تب و تاب خاصی در صحن علنی برپا بود و نمایندگان با رفت و آمد در صحن،‌ خود را برای شنیدن رای نهایی آماده می‌کردند، برخی از نمایندگان با تجمع در کنار صندلی‌ای که لاریجانی بر روی آن نشسته بود، به او تبریک گفتند.

اولین تبریک را عارف به لاریجانی گفت
نخستین تبریک رسمی به رئیس موقت اجلاسیه نخست مجلس دهم را تنها رقیب، یعنی محمدرضا عارف گفت. بر این اساس، محمدرضا عارف با حضور در کنار صندلی لاریجانی با او مصافحه کرد و انتخابش به عنوان رئیس موقت را تبریک گفت.

همزمان با اعلام نتایج از سوی رئیس سنی جلسه، نمایندگان با صلوات و تشویق، انتخاب رئیس موقت را تبریک کردند.

آقامعلم در صحن علنی مجلس
عبدالرضا هاشم‌زایی که ریاست سنی مجلس دهم را برعهده داشت، در جریان برگزاری نشست علنی امروز مجلس و در فاصله حدوداً یک‌ساعته اعلام نتایج رای‌گیری برای رئیس‌ و نواب‌رئیس موقت مجلس، با خاطره‌گویی و تاکید مکرر به نمایندگان برای رعایت سکوت، بار دیگر حاشیه‌ساز شد.

رئیس سنی مجلس ضمن تشکر از نمایندگان زن به دلیل رعایت سکوت و نشستن بر روی صندلی‌ها و عدم تردد در صحن، خطاب به دیگر نمایندگان گفت: لطفاً سکوت را رعایت کنید و در این چند ساعت باقی‌مانده تا پایان ریاست بنده، کاری کنید که خاطره خوشی بجا بماند.

هاشم‌زایی در ادامه و هنگامی که یکی از نمایندگان به اظهارات او واکنش نشان داد، اعلام کرد: چهارسال دیگر سن و سال بنده برای نامزدی مجدد در انتخابات مجلس اقتضا نمی‌کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس دهم در ادامه به بیان خاطره‌ای از ملاقات با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی پرداخت که روز گذشته در حرم حضرت امام هم این خاطره را نقل کرده بود.

او گفت: سال ۶۲ معاون سیاسی استاندار خراسان بودم و آقای ناطق نوری وزیر کشور بودند که ایشان از من خواست استاندار ایلام شوم. از آنجا که امام راحل به استان‌هایی که درگیر جنگ و محروم نیز بودند عنایت خاص داشتند پیش از اعزام به همراه آقای ناطق نوری به جماران رفتیم تا رهنمون‌های ایشان را بشنویم.

هاشم‌زایی در ادامه گفت: حضرت امام در این دیدار  در یکی از رهنمودهای خود بیان داشتند استاندار به عنوان بالاترین مقام عالی نظام در استان‌ها نباید وارد اختلافات جناح‌ها در منطقه بشود چرا که این اختلافات به خاطر خدا نیست.

هاشم‌زایی در پایان گفت: امام فرمودند اگر ۱۲۴ هزار پیغمبر همزمان روی کره زمین بودند با هم درگیری نداشتند چراکه برای خدا کار می‌کردند. یکی از دلایل اعتماد مردم تهران به من این بود که در دوران مسئولیت وارد درگیری‌های جناح‌ها نشدم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024