پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2016, 13:52


بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی در افتتاحیه مجلس دهم
منبع: ایسنا

* مردم ایران از بیش از صد سال پیش همواره در پی مجلسی قوی و کارآمد بودند که قدرت قانون‌گذاری در چارچوب منافع ملی و موازین اسلامی را داشته باشد. مردم مجلسی می‌خواستند که بتواند خودسری‌ها را مهار کند.

* پیش از تشکیل مجلس مشروطه مجلس ملی، قوه مجریه و قوه قضائیه به صورتی وجود داشت اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود آمد. این قوه مظهر حاکمیت مردم، نظارت عمومی، جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور و تنوع سلایق و آرا در یک مرکزیت به عنوان مجلس بود.

* دولت و مجلس رسالت‌ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند اما در عین حال وظایف مشترک فراوانی در کنار یکدیگر دارند. اگرچه معمولاً جامعه هرگاه با موفقیت یا مشکلی مواجه می‌شود آن را ازآن دولت می‌داند اما همه قوای نظام در موفقیت‌ها و مشکلات سهم دارند. بنابراین، ما برای حل معضلات کشور نیازمند به تعامل هستیم.

* البته همه ما در نهایت تسلیم قانون‌ایم. اجرای قانون گاهی کمی سخت و تلخ است اما الزامی و ضروری است. من برای وزیر علوم پنج بار و برای وزیر ورزش و جوانان چهار بار به مجلس آمدم. به هر حال ما باید تابع قانون باشیم زیرا با اجرای قانون می‌توانیم از مشکلات کشور عبور کنیم.

* مردم در انتخابات گذشته رشد فکری و رشادت فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند. هیچ گروه و جناحی این انتخابات را تحریم نکرد و هیچ کس از پیچ و خم‌های مقررات انتخاباتی خسته نشد و همه از حداقل فرصت، حداکثر استفاده را کردند. در این انتخابات لیست‌هایی تهیه شد و گویی مردم و نامزدها این‌بار قبل از احزاب و جناح‌ها به فکر همگرایی بیشتر برای حل مشکلات کشور بودند.

* دولت یازدهم در مقطع آغاز به کار خود با مشکلات و تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی مواجه بود اما با همکاری مجلس و حمایت مردم از بسیاری از این مشکلات عبور کرد.

* اکنون از تلاطم‌های اقتصادی خبری نیست و آرامش در بازار حاکم است. ما از تورم خطرناک ۴۰ درصد به ۱۰ درصد رسیده‌ایم و امسال به تورم تک‌رقمی می‌رسیم. همچنین امسال به رشد 5 درصدی می‌رسیم.

* هیچ دولت و مسئولی نیست که برای مردم خود فقر و بیکاری بخواهد. ما باید اشتغال و شرایطی را فراهم کنیم که مردم درآمد قابل قبولی داشته باشند. در این زمینه هم تجارب فراوانی از کشورهای مختلف وجود دارد. بسیاری از کشورها به لحاظ استعدادهای انسانی و منابع مادی شرایط‌شان از ما پایین‌تر است اما دارای رشد اقتصادی مناسب‌تری هستند. در دو دهه اخیر کشوری را سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسبی دست یافته باشد. در اقتصاد مقاومتی نیز بر اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا تأکید شده است.

* ما باید به سمت رشد ۸ درصدی حرکت کنیم و اگر بناست به این رشد برسیم به سرمایه‌گذاری نیاز داریم. شرایط کشور و درآمد نفتی ما و قیمت نفت به گونه‌ای نیست که فکر کنیم در سال‌های پیش رو به راحتی به نفت ۱۰۰ دلاری دست می‌یابیم. پس ما برای رسیدن به رشد ۸ درصدی باید به الزامات این رشد توجه کنیم.

* یکی از الزامات این رشد سرمایه‌گذاری ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری از منابع خارجی علاوه بر استفاده از سرمایه‌های داخلی است. ما در برجام به این نقطه رسیدیم که اگر وحدت و انسجام میان مردم، همکاری و همگاهنگی بین قوا باشد و خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تنظیم کرده‌اند مراعات شود و افراد شایسته و صالح برای انجام کار انتخاب شوند می‌توانیم مشکل بزرگی مثل مذاکرات در برابر شش قدرت بزرگ که یکی دوتای آنها از دشمنان قبلی و امروز ما هستند را حل کنیم.

* ما توانستیم از یک مسأله پیچیده عبور و منافع و مصالح مردم را تضمین کنیم. امروز در سایه برجام فضایی ایجاد شده که می‌توانیم از سرمایه خارجی استفاده و از بازار خارجی برای صادرات و تکنولوژی خارجی به خوبی استفاده کنیم. ما در مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار هم باید جغرافیای سرمایه بازار و تکنولوژی را مشخص کنیم و با استفاده از اقتصاد مقاومتی که در آن دیپلماسی اقتصادی از وظایف دولت است بتوانیم به خوبی از شرایط استفاده کنیم.

* رشد مناسب از ضرورت‌های کشور است. این کار برای ما ضرورت است که بتوانیم کشور را به رشد مناسب و جوانان عزیزمان را به اشتغال مناسبی که در شأن آنهاست برسانیم.

* گاهی در نگاه اول در کشورمان تضادی مشاهده می کنیم. از طرفی امکانات، استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد و از طرفی کلکسیونی از مشکلات را مشاهده می‌کنیم. کنار زدن مشکلات شرطی دارد و آن این است که همه آنهایی که امروز در این مجلس معظم اجتماع کرده‌ایم از منتخبان مردم در مجلس جدید تا سایر مقامات،‌ بزرگان و نیروهای مسلح اگر همه دست به دست هم بدهیم و اولویت اول را اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی بدانیم خواهیم توانست حتی در سال‌های آینده به رشد ۸ درصد دست یابیم.

* امکانات کشور به گونه‌ای است که می‌تواند به پیشرفت منجر شود. اگر همه کنار هم باشیم و سیاست ما برای اداره کشور تدبیر و خردورزی، استفاده از همه امکانات درونی و بیرونی به نفع منافع ملی و خاص مردم باشد، باعث پیشرفت کشور و رسیدن به خواست مردم خواهیم شد.

* مردم در انتخابات آری‌ها و نه‌هایی گفتند و خواستار بهبود زندگی و روابط توأم با آرامش و عزت با خارج بودند. مردم خواستار حل مشکلات اساسی جامعه به ویژه مشکلات اقتصادی بودند. مجلس قواعد بازی افراد جامعه و شهروندان را در زمین بزرگ کشور و جامعه تعیین می‌کند و اگر قواعد بازی شفاف نباشد هرقدر بازیگر قوی و تمرین کرده باشد در کارزار رقابت با جهان بازنده است.

* انباشت و تورم قوانین مسأله‌ای را حل نخواهد کرد. ما شفافیت قوانین را می‌خواهیم و قوانینی می‌خواهیم که راه را به خوبی برای جامعه مشخص کرده باشند. ما به جای تدوین مکرر قوانین به تنقیح قوانین و به جای کمیت قانون به کیفیت قانون نیاز داریم.

* من خود را فرزند مجلس می‌دانم. من ۲۰ سال تجربه حضور در مجلس را دارم. همه ما در مجلس دهم باید از تجربه ۹ دوره قبلی به خوبی استفاده کنیم. کیفیت قوانین ما و همکاری در تدوین قوانین بین مجلس و دولت یعنی رسیدن به طرح کمتر و لایحه بیشتر، ‌استفاده از دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، انجمن‌های تخصصی و کسانی که زمینه‌های مختلف تجربه را دارند در اداره کشور به ما کمک کنند.

* این مسائل به ما کمک می‌کند که قوانینی وضع و اجرا کنیم تا بتوانیم محیط کسب و کار را آسان، مسائل بانکی را حل و فصل کنیم و جلوی فساد و قاچاق بایستیم و در جامعه کاری کنیم که هدف رشد ۸ درصدی در سال‌های آینده برایمان امکان‌پذیر باشد. مطمئنم در مجلس دهم شاهد همکاری بیشتری خواهیم بود.

* از همه نمایندگان مجلس نهم چه آنهایی که به مجلس دهم راه یافتند و چه آنهایی که در انتخابات شرکت نکردند یا توفیق حضور در مجلس دهم را نیافتند و به ویژه از هیأت رئیسه محترم و رئیس محترم مجلس نهم که در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه برجام ما را یاری کردند تشکر می‌کنم.

*: البته روزها و ساعات‌های ملالت‌آوری هم داشتیم اما مجلس نهم در مسأله مهم برجام به خوبی در کنار دولت و مردم ایستاد و زیر سایه رهبری توانستیم مهمترین مسأله سیاسی کشوری و بین‌المللی را به احسن وجه به مقصد برسانیم.

* امروز خوشحالیم که سهم ما را در اوپک دیگران نمی‌برند و ما به خوبی به سهمیه خودمان در صادرات نفت خواهیم رسید. در طول سال‌های ۹۱ تا ۹۴ حدود ۱۸۰ میلیارد دلار باید عایدمان می‌شد که در سایه تحریم به دستمان نرسید و اگر می‌رسید شاهد رشدها و اشتغال فراوانی بودیم.

* ما نیاز به همکاری داریم و اراده دولت مثل گذشته و بیش از گذشته حسن سلوک با دیگر قوا و با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. ان‌شاءالله کاری کنیم که اول رضای حق و بعد از آن رضای مردم را به دست آوریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024