چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.05.2016, 20:38


دیدار فائزه هاشمی با فریبا کمال آبادی، زندانی بهایی که پس از هشت سال تحمل زندان به مرخصی آمده بود، با خشم دادستانی تهران و دستور برای مجازات دسته جمعی زندانیان زن زندان اوین لغو دسته جمعی مرخصی‌های آنها مواجه شده است.

یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که بعد از پایان مرخصی پنج روزه فریبا کمال آبادی، زندانی بهایی که هشت سال بدون مرخصی در زندان بود و بازگشت او به زندان، داستان تهران بخش‌نامه‌ای صادر کرده که به موجب آن همه مرخصی‌های بند زنان زندان اوین لغو و اجازه نامه نگاری با خانواده‌ها از این زندانیان سلب شده است. پیش از این این زندانیان اجازه داشتند به صورت ماهانه برای خانواده‌های خود نامه بنویسند.

فریبا کمال آبادی، روز بیستم اردیبهشت ماه برای پنج روز به مرخصی آمد. او یکی از هفت رهبر جامعه بهاییان در ایران است که در سال ۱۳۸۹ با اتهامات ساختگی همچون «جاسوسی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «راه اندازی و گسترش تشکیلات غیرقانونی» به  به بیست سال زندان محکوم شدند. مقامات قضایی ایران همواره گفته‌اند کسی به خاطر عقیده خودش به زندان نمی رود ولی زندانیان عقیدتی همچون شهروندان بهایی همواره با اتهامات ساختگی زندانی شده و احکام طویل المدت دریافت کرده‌اند.

طی مدت پنج روزه مرخصی، فائزه هاشمی و چند تن از فعالان سرشناس حقوق بشر به دیدار این زندانی اقلیت‌های مذهبی رفتند. این دیدارها با واکنش تند مقامات قضایی و همچنین تندروهای حکومتی مواجه شد. برای مثال روز دوشنبه ۲۷ اردی‌بهشت ماه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود با محکوم کردن این دیدار، اقدام فائزه هاشمی را «جرم» اعلام کرد و خواستار پی‌گیری آن شد. فائزه هاشمی، پیش از این چند ماه را در زندان سپری کرده بود و در زندان با فریبا کمال آبادی آشنا شده بود.

اقدام دادستانی تهران، یک مجازات دسته جمعی برای زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین در واکنش به بازتاب دیدارهای صورت گرفته با یک زندانی عقیدتی در هنگام مرخصی محسوب می شود.

این منبع به کمپین گفت پس از پایان مرخصی پنج روزه فریباکمال آبادی، وقتی خانواده اش برای تمدید مرخصی او به دادستانی تهران مراجعه کردند نماینده دادستان ضمن مخالفت با تمدید مرخصی، علت آن را ملاقات فریبا با شخصیت های فعال و هم بندی های سابقش عنوان کرد.
لغو مرخصی زندانیان بند زنان اوین مسبوق به سابقه است. پیش از این پس از اینکه تعدادی از زنان زندانی در اوین مراسمی را به مناسبت روز زنان در این زندان برگزار کردند، با لغو مرخصی های خود توسط مقامات قضایی مواجه شدند.

پیش از این در پاسخ به انتقادات برای ملاقات با فریبا کمال آبادی، فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده «زن» و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای با بخش فارسی یورونیوز که روز پانزدهم ماه می منتشر شد، با اشاره به تجربه شش ماه زندان خود، از بهاییان زندانی به عنوان کسانی که به آنها ظلم می‌شود یاد کرد و در این مصاحبه با ذکر اینکه پیش از زندان هیچ تماس و آشنایی با جامعه بهاییان ایران نداشته و «جمهوری اسلامی با زندانی کردن» او سبب این آشنایی و ارتباط شده است، گفت:«من دیدن خانم کمال‌آبادی رفتم به دلیل اینکه هم‌بندی من بود و شش ماه با هم زندگی کردیم و بعد از هشت سال برای پنج روز مرخصی آمده و این دیدار خیلی چیز عادی و معمولی و پیش‌پاافتاده‌ای است. حیوان که نیستیم در زندگی در دوران‌های مختلف یک چیزهایی وجود دارد که یک سری وظایف اخلاقی و انسانی را بر دوش آدم می‌گذارد و یک‌سری ارتباطاتی را برقرار می‌کند.»

خانم هاشمی دوران زندان و آشنایی خود با بهاییان زندانی را «سبب باز شدن دریچه دیگری در زندگی»‌اش توصیف کرده و گفت: «بسیار تجربه گران‌بهایی برای من بود. خیلی چیزها آنجا یاد گرفتم، خیلی چیزها را متوجه شدم و این هم یکی از ارتباطاتی بود که آنجا ایجاد شده بود و خود اینها سبب ایجاد این ارتباطات شدند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024