پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.05.2016, 0:06


اعتماد: ۴ خرداد ۹۵؛ سیطره اصولگرایی بر بهارستان تمام شد. دیروز ۲۱۴ نماینده تمام وسایل‌شان را با خودشان از بهارستان بردند تا صندلی‌های‌شان برای منتخبان جدید خالی شود. حالا بعد از ۱۲ سال بهارستان منتظر فضای جدید است كه به اندازه اصولگرایی، بوی اصلاح‌طلبی هم می‌دهد.

دیروز برای مجلس نهمی‌ها آخرین فرصت عكس‌های یادگاری بود. هیچكس از خیر آن نمی‌گذشت؛ حتی نواب رییس مجلس كه لاریجانی خطاب به آنها اعتراض كرد نظم جلسه را به هم ریخته‌اند. كسی دلش با دستور كار صحن نبود. كار تمام شده؛ ۲۱۴ نفر برای آخرین بار زیر سقف صحن علنی هستند و عنوان «نماینده ادوار» عنوانی نیست كه بتواند درهای این صحن را برای چهار سال آینده به روی آنها باز كند.

دیروز صحن علنی اوج بی‌نظمی‌ها را تجربه می‌كرد و اوج خوش و بش‌ها را؛ گویی نه قرار است در آن جلسه اتفاقی بیفتد و نه بین نمایندگان حاضر اختلاف نظری وجود دارد. همه پذیرفته بودند كه این یك جلسه عادی نیست، پس تلاش كردند تا در این دو سه ساعت آخر قدری اختلافات را «تعلیق» كنند و اوقات را با خنده و شوخی بگذرانند. همه در تفریح ساعات آخر شریك بودند؛ از روح‌الله حسینیان گرفته تا محمدرضا باهنر و غلامعلی حدادعادل. كسی فكرش را نمی‌كرد كه روزی این سه نفر در صحن علنی خودشان گوشی همراه‌شان را بیرون بیاورند و دست به «سلفی» گرفتن شوند اما همه این صحنه را هم دیدند.

صحن علنی، صحنه وداع
ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح، قرائت قرآن تمام شد و بازار عكس گرفتن‌ها شروع. شور و هیجان این عكس گرفتن‌ها چند باری جلسه را هم مختل كرد. یك بارش آنقدر جدی بود كه ابوترابی‌فرد، رییس آن دقایق جلسه دستور توقف كار را داد. خودش اما ساعتی بعد توسط علی لاریجانی به عنوان عامل «شلوغی» صحن معرفی شد. علی لاریجانی وقتی از راه رسید، كار خودش را در آخرین جلسه با كنایه طنزآلود به روح‌الله حسینیان كه پشت به جایگاه هیات رییسه مشغول عكس انداختن بود شروع كرد؛ «خوب افتادید. من از اینجا دیدم كه عكس‌تان خوب افتاد. » همین شوخی دقایقی بعد هم تكرار شد، این‌بار خطاب به نواب‌رییس.

جایی كه باهنر و ابوترابی‌‌‌فرد برای گرفتن عكس یادگاری دقایقی طولانی با نمایندگان در صحن علنی گعده كردند تا رییس مجلس به آنها بگویید: «مثل اینكه شما دوتا از همه شلوغ‌ترید. عكس نواب محترم رییس هم خوب افتاده.» قرائت گزارش معاونت نظارت از عملكرد نظارتی مجلس در سال چهارم مجلس نهم و گزارش كمیسیون برنامه و بودجه در مورد تفریغ بودجه سال ۹۳ هم چیزی را عوض نكرد و این گزارش‌ها در فضایی قرائت شدند كه تقریبا حواس تمام نمایندگان به گرفتن عكس‌های یادگاری بود. تنها سخنان پایانی علی لاریجانی بود كه نمایندگان را به محل صندلی‌های‌شان برگرداند.

بهارستان‌نشینان نهم حدود نیم‌ساعتی آرام گرفتند و به سخنان رییس خود گوش دادند اما وقتی احساس كردند سخنان رییس به انتها رسیده، آرام‌آرام به سمت جایگاه هیات رییسه رفتند تا همزمان با اتمام سخنان لاریجانی با او عكس یادگاری بگیرند اما پس از لحظاتی حضور نمایندگان در جایگاه هیات رییسه مجلس به حدی رسید كه لاریجانی مجبور شد باز هم عتابی نصیب‌شان كند؛ «با هجومی كه برای عكس یادگاری گرفتن آوردید، نزدیك است صندلی رییس مجلس بشكند.»
هنوز ساعت عدد ۱۱ صبح را نشان نمی‌داد كه علی لاریجانی زنگ پایان آخرین جلسه علنی مجلس نهم را به صدا درآورد تا همه چشم انتظار اتفاقات بعد از روز هشتم خرداد باشند؛ روزی كه بهارستان شاهد شروع یك بازی جدید با صف‌كشی‌های جدید خواهد بود اما صف‌كشی‌های قدیمی مجلس نهم هم باز در آخرین عكس یادگاری صحن علنی رخ نمود؛ جایی كه عكس پایانی نمایندگان بدون حضور رقبای سیاسی لاریجانی گرفته شد؛ نه غلامعلی حداد عادل و روح‌الله حسینیان و نه كوچ‌زاده و رسایی و میركاظمی و زاكانی آقا تهرانی. زنان مجلس نهم البته در این سكانس پایانی غایب بودند.

از سیطره ۱۲ ساله به همنشینی با رقبا
حالا از دیروز اتفاقات مجلس نهم تنها تبدیل به یك خاطره شده است؛ خاطره‌ای كه وزن تنش‌ها در آن به هر چیز دیگری می‌چربید، نه یكشنبه سیاه مجلس نهم از یاد خواهد رفت و نه دعوای برجام و استیضاح فرجی‌دانا. مجلس نهم كه كارش را با تعمیق شكاف جریان اصولگرایی شروع كرد و با به اوج رساندن آن ادامه داد، حالا می‌رود تا جای خود را به تركیب جدیدی بدهد كه اصولگرایان را شاید متحدتر از قبل ببیند اما نه در مقام «اكثریت».

دو طیف اصولگرایی در روز پایانی به موضوعات متفاوتی می‌اندیشیدند؛ معتدل‌ها با رهبری علی لاریجانی نگران از حفظ جایگاه ریاست هستند و رقبای آنها با رهبری حدادعادل در سودای آماده شدن برای رقابت‌های انتخاباتی بعدی در ریاست‌جمهوری دوازدهم و مجلس یازدهم اما برای اول هفته آینده، حفظ علی لاریجانی در جایگاه ریاست حلقه وصل این دو شده است؛ حلقه‌ای كه البته به نظر نمی‌رسد برای پایدار ماندن این وصل چندان محكم باشد. آنها در این روزها نمی‌خواهند تشكیل مجلس دهم با تقویت تصویر پایان سیطره ۱۲ ساله اصولگرایان بر بهارستان همراه شود. این اتفاقی است كه تنها با استمرار ریاست علی لاریجانی رخ خواهد داد. پس خیلی عجیب نبود كه هواداران او قبل از نواخته شدن زنگ پایان مجلس نهم، نخستین قرار خود را با منتخبان مجلس دهم تنظیم كرده باشند تا تصویر اصولگرایی همچنان بر قاب بهارستان پابرجا بماند.

سابقه ۱۲ ساله سیاست‌ورزی مقتدرانه آنها در بهارستان اما شاید كار را برای‌شان در مجلسی با جنسی كاملا متفاوت قدری سخت كند.

آیا آنها به همنشینی جماعت رقیب كه تعدادی تقریبا مساوی آنها در مجلس كسب كرده‌اند، عادت می‌كنند؟ این چیزی است كه جواب آن را در خوش و بش‌ها و عكس‌های یادگاری دقایق آخر مجلس نهم نمی‌توان یافت. شاید بهترین جواب آن جای خالی چهره‌های رقیب لاریجانی در عكس پایانی صحن علنی باشد؛ جایی كه اصولگرایان هنوز برای یك همنشینی غیرسیاسی هم نمی‌توانند برخی اختلافات و رقابت‌های درونی در سه دوره اخیر مجلس را از یاد ببرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024