پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.05.2016, 20:03


مراسم اعطای جوایز شصت و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن با اعطای جایزه بهترین فیلم به ساخته «کن لوچ» و دو جایزه برای سینمای ایران به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ در نهایت جایزه بهترین فیلم را به فیلم انگلیسی «من، دنیل بلیک» اعطاء کردند و فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی شد.

شهاب حسینی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن گفت: مطمئنم روح پدرم الان نظاره گر من است. از فرهادی و علیدوستی تشکر می کنم، این جایزه را از مردم دارم پس به آنها تقدیم می‌کنم.

اصغر فرهادی نیز پس از کسب جایزه‌اش گفت: خیلی خوشحالم و واقعا انتظارش را نداشتم پس از شهاب، فیلم یک جایزه دیگر هم بگیرد. فیلم های من معمولا فیلم های شادی نیستند اما خوشحالم که با جایزه‌هایی که تاکنون گرفتم توانستم مردم کشورم را، حداقل بخشی از آنها را خوشحال کنم. روزی به همراه فیلمبردارم برای تماشای نسخه نهایی فروشنده به سینمایی رفتیم مسئول سالن گفت بیست دقیقه برای اماده شدن فیلم لازم است و در این فاصله فیلمی برایتان بگذارم؟ گفتم اگر خسته کننده نیست بگذار و آن فیلم «مد مکس» ساخته جورج میلر بود. همان موقع گفتم این نشانه خوبی است. این فرصت خوبی است تا از هیئت داوران و از رئیس جشنواره تشکر کنم. همچنین از دوست و تهیه‌کننده خوبم «الکساندر» و تیم خوبم که در کنارم بودند نیز تشکر می کنم.

فرهادی در سال ۲۰۱۳ نیز در با فیلم «گذشته» در بخش رقابتی کن حضور داشت که در نهایت توانست جایزه کلیسای جهانی جشنواره کن و همچنین جایزه بهترین بازیگر جشنواره (برنیس بژو) را کسب کند.

«کن لوچ» کارگردان صاحب نام انگلیسی در حالی جایزه اول جشنواره کن ۲۰۱۶ را تصاحب کرد که پیش از این نیز یک بار در سال ۲۰۰۶ موفق به کسب جایزه نخل طلا برای فیلم «بادی که در علفزار پیچید» شده بود.

جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن که مهمترین جایزه پس از نخل طلای بهترین فیلم است به فیلم «اینجا ته دنیاست» به کارگردانی «خاویر دولان» رسید «الیور آسایاس» فرانسوی برای فیلم «خربدار شخصی» جایزه نخل طلای بهترین کارگردانی را به خانه برد.

در سایر بخش ها جایزه هیئت داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن به فیلم «عزیر آمریکایی» به کارگردانی «آندرا آرنولد» از فرانسه رسید و « ژاکلین ژوزه» نیز جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن امسال را برای برای فیلم فیلیپینی «رزای من» به دست آورد.

هیئت داوران امسال جشنواره کن که امسال کتایون شهابی تهیه کننده ایرانی نیز یکی از اعضای آن بود فیلم فرانسوی «Devines» ساخته «هودا بیامینا» را برنده جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره معرفی کردند و جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را نیز به «خوانجو خیمنز» کارگردان اسپانیایی برای فیلم «تایم کد» اعطاء کردند.

سال گذشته فیلم «دیپان» ساخته «ژاک اودیار» از فرانسه موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم شد.


اشک شوق ترانه علیدوستی پس از اعلام نام شهاب حسینی به عنوان بهترین بازیگر مرد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024