پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.05.2016, 7:10


اعتماد: «چه کسی بر صندلی ریاست مجلس تکیه بزند بهتر است؛ محمدرضا عارف یا علی لاریجانی؟» این پرسشی است که این روزها همه به دنبال جوابی برای آن هستند. هرچند اصولگرایان شکست‌خورده در انتخابات برای جلوگیری از پایان نام اصولگرایی در ادبیات سیاسی ایران و برای استمرار حیات سیاسی خود و با وجود عدم حمایت‌هایی که از علی لاریجانی در دوران پیشا انتخابات داشته‌اند همه تلاش‌شان‌ بر ادامه ریاست او در مجلس معطوف شده اما اصلاح‌طلبان که حالا بیشترین تعداد صندلی‌های سبز پارلمان را در اختیار دارند می‌خواهند محمد رضا عارف به عنوان یک اصلاح‌طلب به ریاست مجلس برسد. این شاه‌بیت اظهارنظر اکثر چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی است.

امیدوارم عارف با رای بالایی رییس مجلس شود
رسول منتجب‌نیا معتقد است که محمدرضا عارف باید رییس مجلس شود. او از نظر شخصیت و قدرت، محمدرضا عارف را اصلح‌تر از دیگران می‌داند و می‌گوید: امیدوارم که عارف با رای بالایی مدیریت مجلس را بر عده بگیرد.

منتجب‌نیا در صحبت‌هایش به هیات رییسه مجلس دهم نیز اشاره می‌کند و برای نواب رییس مجلس نیز از علی مطهری و الیاس حضرتی نام می‌برد. قائم‌مقام دبیرکل اعتماد ملی در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین ابراز امیدواری کرده که عارف با رای بالایی مدیریت و ریاست مجلس را بر عهده بگیرد. به گفته او ریاست عارف بر مجلس دهم بازتاب رای مردم و خواست آنان برای تغییر در مدیریت مجلس است.

اصلاح‌طلبان حمایت کردند لاریجانی رای آورد
منتجب نیا در ادامه درباره حمایت‌های اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی به ویژه در انتخابات مجلس دهم گفت: به پاس شخصیت و زحمات ایشان، دوستان ما چه در مجلس و چه در خارج از مجلس همواره از ایشان دفاع کرده‌اند. در زمانی که تندرو‌ها و افراطیون به ایشان بی‌احترامی می‌کردند ما در گفت‌وگو‌ها و اظهارنظرهای‌مان از ایشان به صراحت دفاع می‌کردیم. در انتخابات مجلس افراطیون تصمیم داشتند ایشان رای نیاورند ولی اصلاح‌طلبان مدبرانه عمل کردند و برای آنکه افراطیون میدان‌دار نشوند لاریجانی را در قم سرلیست اصلاح‌طلبان قرار دادند و این کار بزرگی بود که انجام گرفت و بهتر است بگویم که اقدامی تاریخی و یک حرکت مصلحت‌اندیشی بود. به هر حال ایشان حذف نشدند و به مجلس ورود پیدا کردند. اینها به پاس زحمات و همکاری‌های آقای لاریجانی بوده است و دلیل بر این نمی‌شود که خط فکری و گرایش سیاسی او را فراموش کنیم. نباید فراموش کنیم که آقای لاریجانی جزو شخصیت‌های شاخص اصولگرا هستند و ایشان جبهه اصولگرایان در مجلس را مدیریت می‌کنند.

عارف هم تجربه دارد، هم لیاقت ریاست و هم مقبولیت
قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه به ویژگی‌های عارف برای ریاست مجلس اشاره کرده و گفته است: «ایشان شخصیتی است که ماهیتا اصلاح‌طلب است و از ابتدای فعالیت سیاسی تفکر اصلاح‌طلبی داشته است. در دوران ریاست دانشگاه، در دوران وزارت علوم و در دوران معاون اولی رییس دولت اصلاحات همواره مدافع جریان اصلاحات بوده است. عارف در فکر و عمل چنین بوده و جبهه اصلاحات را تقویت و حمایت می‌کرده است و امروز هم که اکثر کرسی‌های مجلس از آن اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است، همان‌طور که گفتم ریاست مجلس نیز حق اصلاح‌طلبان باشد چرا که خواست مردم است.

وی افزود: عارف در سال ۹۲ یکی از حلقه‌های اصلی همراهی و همکاری بی‌نظیر و تاریخی اصلاح‌طلبان بود. همین ایثار آقای عارف موجب شد که روحانی در بخشی از بدنه جامعه رای خوبی را کسب کند و در میان شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بیشترین رای را بیاورد. در آن سال اصلاح‌طلبان یکصدا شدند پشت سر روحانی و حتی آقای عارف و ستادهای عارف از روحانی حمایت کردند و این کار عارف کار بزرگی بود که نباید آن را فراموش کنیم. حتی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، عارف همچنان در حمایت از دولت یازدهم تلاش کرد و در سخنانش و در رفتارش تلاش می‌کرد که دولت روحانی را حمایت کند چون دولتی است که در حمایت از مردم کار می‌کند.»

منتجب‌نیا در ادامه تجربیات و ویژگی‌های محمدرضا عارف چنین گفته است: «همچنین باید بگویم که آقای عارف در انتخابات مجلس و خبرگان حضور فعال داشت و در شورای عالی سیاستگذاری و همه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و چهره‌های شاخص ایشان را به عنوان رییس شورای عالی انتخاب کردند و ماه‌ها ایشان وقت خود را صرف کرد که اصلاح‌طلبان بر اصولگرایان پیروز شوند و به وحدت برسند. ریاست شورا را بر عهده گرفت و خوب مدیریت می‌کرد و توانست قضایا را جمع کند و آثار و برکات این تلاش‌ها را ما امروز شاهد هستیم. در مرحله دوم انتخابات عارف به تعداد زیادی از شهرستان‌ها سفر کرد که این کارشان بسیار موثر بود در رای‌آوری کاندیداها که این هم نقش دیگری بود که ایشان ایفا کردند. در کنار همه اینها آقای عارف یک شخصیت مقبول نظام است. هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد و هم در شورای انقلاب فرهنگی و در مجامع دیگری که هستند همیشه به احترام از ایشان یاد شده و اثرگذار بوده‌اند. شخصیت عارف را من شخصیت شایسته و لایقی می‌دانم برای مدیریت مجلس. او هم تجربه کافی مدیریت دارد و هم سابقه طولانی در زمینه مدیریت و اداره امور دارد و همچنین هم مقبولیت لازم برای پذیرش این مسوولیت را دارد و هم ماهیتا ایشان اصلاح‌طلب هست و در کنار مردم بوده است. همان‌طور هم که گفتم ریاست مجلس، تابلوی مجلس است و مردم انتظار دارند که رییس مجلس از اصلاح‌طلبان باشد.»

نوبت لاریجانی است که ایثار کند
قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به ایثار محمدرضا عارف و با بیان اینکه قرار نیست همه ایثارها را یک نفر انجام بدهد به علی لاریجانی پیشنهاد داد تا او هم در ماجرای ریاست مجلس ایثار کند: «آقای عارف این ایثار بزرگ را در سال ۹۲ انجام داده است و نباید همه ایثارها را یک نفر انجام دهد. ما باید پاسخ ایثار ایشان را امسال بدهیم. لاریجانی در حال حاضر باید این ایثار را بکند و به نفع عارف کنار برود و کاندیدا نشود تا عارف ریاست مجلس را بر عهده بگیرد. علی لاریجانی با این ایثار می‌تواند حسن نیتش را در ازای پشتیبانی اصلاح‌طلبان، بیشتر نشان دهد.»

ریاست عارف به نفع روحانی است
منتجب‌نیا با بیان اینکه ریاست عارف به نفع حسن روحانی است اظهار داشت: ما باید همه تلاش‌مان را تجمیع کنیم که آقای حسن روحانی در این سال آخر دولت یازدهم توفیق بالایی داشته باشد و بعد در سال ۱۳۹۶ با چهره‌ای پیروزمندانه و موفق وارد صحنه انتخابات شوند و برای دومین بار با رای و سربلندی بیشتری ریاست‌جمهوری را بر عهده بگیرند و این مهم در صورتی تحقق پیدا می‌کند که آقای عارف ریاست مجلس را بر عهده داشته باشد و در این صورت شرایط برای دولت روحانی آسان‌تر است و از این جهت خطری برای سال ۱۳۹۶ احساس نخواهیم کرد.

حضرتی و مطهری بهترین گزینه‌ها برای نیابت ریاست مجلس دهم
منتجب‌نیا درباره هیات رییسه مجلس هم می‌گوید که بهتر است در این سمت‌ها از افراد مجرب استفاده شود: «پیشنهاد می‌کنم که از وجود افراد مجرب استفاده شود و خدای‌نکرده از افراد تازه‌کار استفاده نشود که اگر این‌طور شود مشکل پیش می‌آید. من در هیات رییسه بوده‌ام و می‌دانم که مشکل‌ساز می‌شود. در این سمت‌ها باید از افراد مجرب استفاده شود تا دیگران در کمیسیون‌ها خودشان را نشان دهند و در سال‌های آتی به هیات رییسه ورود پیدا کنند. نکته دیگر این است که من معتقدم که بعد از ریاست مجلس نواب‌های رییس بسیار نقش موثری دارند و حتی منشی‌ها و کارپردازها هر کدام موثر هستند اما اولویت دوم بعد از ریاست مجلس، نواب رییس هستند. آنها یک‌سری مسوولیت‌هایی دارند و در برخی از مواقع مدیریت مجلس را بر عهده دارند و باید وظایف رییس مجلس را انجام دهند و لذا باید افرادی باشند که بعد از رییس مجلس بیشترین شایستگی، لیاقت و کارآمدی را داشته باشند. برای همین باید از افراد مجرب که به مسائل سیاسی تسلط دارند و به خصوص در مسائل قانونگذاری صلاحیت دارند استفاده شود که الحمدالله از این افراد کم نداریم و تعدادی از آنها باید در کنار رییس مجلس به عنوان بازوی پرتوان رییس مجلس باشند چرا که رییس اگر بازوی قوی داشته باشند می‌تواند قدرتمند باشد.»

به اعتقاد قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، علی مطهری و الیاس حضرتی بهترین گزینه برای نایب‌رییسی مجلس هستند: «آقای دکتر مطهری شخصیت خوبی است و آقای الیاس حضرتی شخصیتی است که چند دوره سابقه نمایندگی دارد و نیروی قوی و قدری است که می‌تواند نقش خوبی ایفا کند. این دو نفر برای نواب رییس مجلس دهم از همه صلاحیت‌دار‌تر و شاخص‌تر هستند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024