پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.04.2016, 15:46


مادر آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه ایران که در تاریخ ۱۱ آبان به همراه چند روزنامه‌نگار دیگر بازداشت و اخیرا به ۱۰ سال حبس محکوم شده است به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ما از این حکم در شوک هستیم. آفرین گفت کاش من مرده بودم. دخترم بسیار افسرده و بیمار است و ما هنوز نفهمیدیم چرا او بازداشت شده و بر پایه چه منطقی می‌گویند او علیه امنیت کشورش اجتماع کرده و با بیگانگان ارتباط داشته است. آفرین به این حکم اعتراض کرده است.»

آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه ایران که در تاریخ ۱۱ آبان ماه در منزلش بازداشت و به بند دو– الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد، طبق حکمی که روز هفتم اردبیهشت ماه رسانه‌ای شد به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و ارتباط با دول بیگانه» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. به گفته مادر خانم چیت ساز او از دو هفته پیش از سلول انفرادی بند دو-الف سپاه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

مریم آزاد‌پور که از زمان دستگیری فرزندش تا کنون با رسانه‌ها گفتگویی نداشته است درباره نحوه دستگیری فرزندش به کمپین گفت: «عصر روز ۱۱ آبان ماه قرار بود با هم به دندانپزشکی برویم اما از او خبری نشد. تا شب بار‌ها با او تماس گرفتم اما به تلفنش جواب نمی‌داد. شب به خانه‌اش رفتم. آقای محمد نوری، سردبیر روزنامه ایران هم آمدند. با هم در را شکستیم و داخل شدیم. فکر می‌کردم با صحنه بدی مواجه خواهم شد، خدا را شکر آن چیزی که فکر می‌کردم را ندیدم. اما با منزل بهم‌ریخته‌اش مواجه شدم. آنجا بود که حدس زدیم حتما ماموران او را بازداشت کرده‌اند. آقای نوری به هر که فکر می‌کرد تماس گرفت اما جوابی نگرفت. نزدیک صبح چاره‌ای نداشتم جز اینکه به خانه پیش همسر بیمارم برگردم.»

خانم آزاد‌پور در ادامه گفت: «ساعت ده صبح از اطلاعات امنیت اوین به منزل تماس گرفتند و گفتند دخترتان برای شما بسیار بی‌تاب است، دو دقیقه با او صحبت کنید. فقط توانستم صدایش را بشنوم بعد از آن تا یکماه هیچ خبری از دخترم نداشتم. پس از یکماه توانستیم با او ملاقات کنیم و تا زمانیکه به بند عمومی منتقل شود چند بار با او ملاقات داشتیم اما همه ملاقات‌ها با حضور یک بازجو بود. در همین ملاقات‌ها متوجه شدم که هشت مامور به خانه‌اش رفته‌اند تا یک دختر جوان را دستگیر کنند.»

مادر آفرین چیت ساز با اظهار اینکه حال دخترش خوب نیست، گفت: «آفرین بسیار افسرده و بیمار است. شش ماه در سلول انفرادی دو متر در ۱۷۵ متر بوده که فقط روزی دو بار به مدت نیم ساعت وقت تنفس در حیاط خلوت بند را داشته که دور تا دورش فقط دیوار بوده و بس. در تمام این شش ماه فقط با‌‌ همان یک دست لباسی که دستگیر شده بود، در سلول بود. حتی قبول نمی‌کردند ما یک دست لباس دیگر به او بدهیم. البته حالا به بند عمومی آمده که در مقایسه با وضعیت قبلی خیلی بهتر است. غیر از بهم ریختگی روحی، آفرین کلیه درد و تپش قلب شدید دارد. چندین بار به بهداری زندان رفته اما آنجا فقط مسکن به او داده‌اند.»

مریم آزادپور با اظهار اینکه دخترش در بازجویی‌ها مورد آزار قرار گرفته است به کمپین گفت: ‌ «در حالی که چشمان فرزندم بسته بوده با بطری آب او را زده‌اند تا اعتراف بگیرند. اما این اذیت‌ها از سوی بازجوی اصلیش نبوده است. بازجوی اصلی بسیار با او و ما با احترام رفتار می‌کرد. ما این رفتار‌ها را از طریق مطرح کردن با قاضیش پیگیری خواهیم کرد.»

مادر افرین چیت ساز با اظهار اینکه این روزنامه نگار اتهامش را در دادگاه نپذیرفته است به کمپین گفت: «آفرین فعال سیاسی نیست. آفرین ایران را دوست داشت و به نظام جمهوری اسلامی و آقای روحانی علاقمند بود. به آفرین اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی را زده‌اند اما سوال من این است که آفرین با چه کسی می‌توانسته علیه امنیت ملی اجتماع کند. به او اتهام سخیف همکاری با دولت‌های بیگانه را زده‌اند اما آفرین اصلا نیازی به چنین حرکت‌هایی نداشت. بله، آفرین بار‌ها به خارج از کشور سفر کرده چون از نظر خانوادگی امکانش را داشته است و اگر می‌خواست می‌توانست به راحتی از ایران برود اما ایران را دوست داشت و می‌خواست بماند. آفرین روزنامه نگار بود، نقاشی می‌کرد و گاهی مستند می‌ساخت، همین.»

خانم آزاد‌پور در ادامه گفت: ‌ «ماموران در روز دستگیری او به همراه خیلی چیزهای که ضبط کرده‌اند، مدرک کارگردانی او را که ۱۷ سال پیش گرفته، با خود برده‌اند. برای من بسیار جای سوال دارد که آخر این مدرک به چه دردشان می‌خورد. من اصلا از سیاست سر در نمی‌آورم اما این را هم نمی‌فهمم که مدرک کارگردانی دخترم چه ارتباطی می‌توانسته با اتهامش داشته باشد.»

احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز، احسان (سامان) صفرزایی به همراه عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و فعال سیاسی (که حکم وی هنوز صادر نشده است) در روز ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و هیچیک از آن‌ها تاکنون آزاد نشده‌اند.

احسان مازندرانی روزنامه‌نگار و مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان به ۷ سال، احسان (سامان) صفرزایی روزنامه‌نگار و دبیر بین الملل نشریه اندیشه پویا به ۷ سال، و آفرین چیت‌ساز ستون نویس روزنامه ایران به ۱۰ سال محکوم شد. هنوز دادگاه عیسی سحرخیز برگزار نشده و او فعلا برای مداوای بیماری‌هایش در بیمارستان به سر می‌برد.

کمتر از یک ماه پس از دستگیری این روزنامه‌نگاران، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان روز دوشنبه نهم آذر ماه مدعی شد این روزنامه نگاران اعترافاتی کرده‌اند و از اتهام «همراهی با آمریکا» سخن گفت. وی در سخنرانی خود مدعی شد: «اخیرا روزنامه نگارانی که به جرم همراهی با آمریکا بازداشت شده‌اند، در اعترافات خود عنوان کرده‌اند از برخی مقاله می‌گرفتند، به آن‌ها پول می‌دادند و بعد مقاله را دستکاری کرده و در اختیار روزنامه‌های آمریکایی قرار می‌داند.»

با وجود سکوت قوه قضاییه در مورد این پرونده، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران هم روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه اتهامات روزنامه نگاران بازداشت شده را «همکاری با دول متخاصم غربی» عنوان کرد.

رسانه‌های وابسته به نیروهای امنیتی مانند فارس پیشتر مدعی شده بودند که این روزنامه‌نگاران «از عوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در کشور که در مطبوعات فعال بودند، بازداشت شدند.» علی شیرازی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نیروی قدس سپاه پاسداران، روز ۱۲ بهمن ماه گفت: «ه‌زودی از رسانه ملی فیلم اعتراف افرادی که در طرح نفوذ دستگیر شدند پخش خواهد شد و ملت ایران پشت‌صحنه نفوذ را مشاهده خواهند کرد.»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024