پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.04.2016, 9:17


شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار و تکلیف ۶۸ کرسی باقی مانده بهارستان مشخص شد و نتایج به دست آمده تاکنون از پیروزی فهرست امید (اصلاح‌طلبان) حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس برای مشخص شدن ۶۸ کرسی از میان ۱۷۶ کاندیدای باقی مانده، روز جمعه (۱۰ اردیبهشت) در ۲۱ استان، ۱۲۱ شهر و ۵۵ حوزه انتخابیه برگزار شد. از میان این ۱۷۶ نفر ۳۷ نفر از آن‌ها در دور اول در لیست اصولگرایان بودند، اصلاح‌طلبان نیز برای دور دوم لیستی ۵۵ نفره ارائه کردند و سایر کاندیداها مستقل به حساب می‌آمدند.

تاکنون در دور دوم ۸ اصولگرا، ۲۳ مستقل و ۳۶ اصلاح‌طلب به مجلس دهم راه یافته‌اند. تکلیف تنها کرسی حوزه انتخابیه نورآباد و ممسنی هنوز مشخص نشده است.

طبق نتایج به دست آمده در دور اول انتخابات که ۷ اسفند ۱۳۹۴ با رای‌گیری در ۲۰۹ حوزه انتخابیه سراسر ایران با مشارکت 62 درصدی در کل کشور و ۵۰ درصدی در تهران برگزار شد، از ۲۹۰ کرسی مجلس دهم، ۸۳ کرسی به اصلاح‌طلبان، ۷۵ کرسی به اصولگرایان، ۵۸ کرسی به مستقلین و 5 کرسی به اقلیت‌های دینی اختصاص یافت. از دور اول هنوز تکلیف منتخب سوم اصفهان که اصلاح‌طلب بود، مشخص نیست که آیا آرای او ابطال شده و تکلیف این کرسی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مشخص می‌شود یا اینکه اعتبارنامه مینو خالقی صادر خواهد شد.

بنابراین پس از پایان دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم ۱۱۹ اصلاح‌طلب، ۸۳ اصولگرا، ۸۱ منتخب مستقل و ۵ منتخب اقلیت به بهارستان راه یافتند.

***
پایگاه تحلیلی اصلاح‌طلبان:
نتایج نهایی مرجله دوم انتخابات مجلس

- از تعداد کل ۶۸ کرسی مرحله دوم، از لیست امید ۳۸ کاندیدا و از لیست اصولگرایان ۱۹ کاندیدا به مجلس راه یافتند. همچنین ۱ کاندیدای مشترک و ۱۰ کاندیدای مستقل نیز در بین منتخبین مرحله دوم دیده می‌شود.

- از تعداد ۵۸ کاندیدای لیست امید در مرحله دوم، ۶۷ درصد موفق به راهیابی به مجلس شدند. در حالیکه از ۵۴ کاندیدای لیست اصولگرایان، فقط ۳۷ درصد موفق به کسب اکثریت آرا شدند.

- از بین ۳۹ کاندیدای لیست امید که به مجلس راه یافتند، ۲۵ نفر در دور اول نیز در لیست امید حضور داشتند و ۱۴ نفر دیگر در مرحلهٔ دوم مورد حمایت لیست امید قرار گرفتند.

- در کل و با احتساب مرحله اول، در مجموع ۱۲۲ نفر از کاندیداهای لیست امید به مجلس راه یافتند. در مقابل، فقط ۸۴ نفر از کاندیداهای لیست اصولگرایان راهی مجلس شدند. ۲ نفر دیگر به طور همزمان در هر دو لیست بودند و ۸۲ نفر منتخب نیز به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند.

***

بیانیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان کشور
قدردانی از حضور مردم فهیم ایران در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نمادی افتخارآفرین از جلوه تاثیرگذار مشارکت سیاسی مردم  کشورمان در تعیین سرنوشت خود تبدیل شده است. برگزاری این دوره انتخابات مجلس نشان داد مردم آگاه ایران مسیر دستیابی به ظرفیت های قانونی تامین حقوق انسانی خود را شناخته اند. با وجود همه‌ چالش‌ها، ناملایمت‌ها و نامهربانی‌ها در جریان برگزاری انتخابات، مردم با اراده و استوار راه دستیابی به فردایی بهتر و  اعمال حاکمیت خود را  یافته و ادامه می دهند. شور و نشاط بی نظیر مردم بزرگوار ایران در این مرحله‌از برگزاری انتخابات نیز عزم  سازنده و سرنوشت ساز آنان را برای پیشبرد مردمسالاری به نمایش گذاشت.

اینک در آستانه تشکیل مجلسی مسئول، پرسشگر و کارآمد همه‌ برگزیدگان مردم شریف ایران از هر جریان سیاسی باید وظیفه ملی و میهنی خود را در تصویب قوانین مبتنی برخواست های مردم و نظارت بر اجرای صحیح قوانین پی گیرند. همه کسانی که از هر حوزه‌ انتخابیه برای ورود به مجلس شورای اسلامی رای و اعتماد مردم را به دست آورده اند،  شایسته است خود را نماینده همه ملت و اقوام ایران دانسته و در راستای حفظ وحدت و امنیت ملی و رفع فقر و نارسایی های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تلاش نموده و  باید برای  تامین خواسته ها و نیازهای مختلف مردم تلاش کنند.

در این میان، برگزیدگان اصلاح طلبان که با شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی موفق به کسب آرای مردم فهیم کشورمان شده اید،باید همه توان خود را برای اجرایی کردن شعار انتخاباتی اعلام شده خود به کار گیرند. مردم ایران  که با نمایش بلوغ سیاسی پرشکوه خود این انتخابات شکوهمند را به نمایش اقتدار ملی در صحنه سیاسی مبدل ساخته اند، چشم انتظار رشد و توسعه و آبادانی کشور و اصلاح ساختاری کشور و رفع  مشکلات و همچنین بهبود روابط سیاسی با سایر ملل جهان هستند

والسلام
ستاد برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تهران
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024