پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.04.2016, 14:25


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
حضور در مرحلۀ دوم انتخابات مجلس ضرورت تداوم موفقیت۷ اسفند!

روز جمعه دهم اردیبهشت ماه مرحله دوم انتخابات مجلس دهم برگزارمی شود تا نتیجه‌ی نهایی انتخابات برای دستیابی به اولین مجلس شورای اسلامی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم مشخص شود.

انتخابات در مرحله دوم همواره با استقبال کم تری از جانب مردم مواجه می‌شود. این واقعیت به نگرانی‌ها برای پیروزی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در انتخابات روز جمعه دامن می‌زند. زیرا موفقیت‌های به دست آمده در مقابل جریان حاکم، معمولاً با مشارکت گستردۀ مردم در انتخابات رابطۀ مستقیم داشته است.

علاوه بر این، آیت الله خامنه ای، نهادهای وابسته به ایشان، از امامان جمعه تا فرماندهان سپاه و افراطیون در این دوره از انتخابات مجلس و به ویژه پس از شکست فاحش در مرحله اول انتخابات، هر آن چه در توان داشتند به کار گرفته‌اند تا نومیدی از هرگونه تغییری را به جامعه تزریق کنند. از همان فردای انتخابات ۷ اسفند تا کنون، همه امکانات به کار گرفته شده است تا از شکل گیری مجلسی که می‌تواند پشتوانه اقدامات دولت در دوران پسابرجام قرار بگیرد، جلوگیری کنند و مردم را به انفعال و دوری از صحنه‌ی انتخابات برانند.

طرح چشمگیر نیازها و کاستی‌های رفاهی و اقتصادی مردم که ریشه در دهه‌های گذشته و بیش از همه کارنامۀ هشت سالۀ محبوب ترین دولت جریان حاکم دارد، از طریق رادیو و تلویزیون تحت نظر ولی فقیه و رسانه‌های وابسته به سپاه، بی اهمیت و حتا خسارت بار نشان دادن موافقتنامۀ برجام که خواست عمومی جامعه از دولت یازدهم بوده است، دستگیری فعالان سیاسی و مدنی، صدور احکام ظالمانه برای اهالی مطبوعات و فعالان مدنی و سیاسی با بهانه‌های واهی، و سرانجام اقداماتی از نوع تشکیل «گشت اخلاقی نامحسوس»، تماما در جهت ادامۀ جو امنیتی و بی اعتبار کردن بیشتر دولت در نزد مردم است.

اما برای جامعه مدنی ایران این روش‌ها و شگردها شناخته شده‌اند و خود یکی از عوامل مستقیم رویکرد مردم به نیروها و جریاناتی بوده است که مورد حملۀ جریان حاکم و افراطیون قرار داشته‌اند و فراتر از آن موجب رویگردانی جامعه از عاملان و آمران این رویکردهای سرکوبگرانه شده است. رفتار به غایت غیرمنطقی و خلاف مصلحت عمومی که پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پایان بحران هسته‌ای از جانب جریان حاکم در پیش گرفته شد، موجب شد که انتخابات مجلس دهم هر چه بیشتر از مختصات بومی و محلی فاصله گرفته و رقابت گرایشات سیاسی در آن برجسته تر شود.

ادبیات خشن و لحن پرخاشجویانه ذوب شدگان در ولایت نشانۀ رها کردن عنان خشم از نتیجه انتخاباتی است که خود از غربال‌های فراوان عبور داده بودند و قاعدتاً باید بعد از شکست ۷ اسفند بر بی نتیجه بودن کار خود پی می‌بردند. اما لحن جناح شکست خورده تند تر شده است و شورای نگهبان بعد از مشاهدۀ میزان «مقبولیت» خود در میان مردم ، شاهکار دیگری از بی قانونی و بدعت گذاری را نیز آفریده که هنوز کلامی برای توجیه آن نیافته است! آقای جنتی نمی‌تواند به مطبوعات نزدیک به خود نیز توضیح بدهد که چگونه مینو خالقی نمایندۀ اصفهان پس از احراز صلاحیت از سوی همین شورا و شرکت در انتخابات مورد تأیید آن و کسب آرای مردم، بار دیگر رد صلاحیت می‌شود؟

این برخوردهای کین توزانه با رأی و نظر مردم جای بدبینی بسیاری را نسبت به انتخابات مرحله دوم می‌گشاید، اما تجربه‌ی برخوردهای خردمندانه و تیزهوشانۀ جامعه مدنی ایران می‌تواند این بدبینی‌ها را به عقب براند. حضور گسترده تر در انتخابات می‌تواند در این مرحله شگفتی دیگری بیافریند.

آن چه مسلم است روز جمعه جامعه مدنی و جریان حاکم هر یک با توانائی‌ها و نیروهای واقعی خود وارد صحنه می‌شوند. نتیجه هر چه باشد، مجلسی که شکل می‌گیرد نه مطلوب همه، بلکه زمینه ساز کاهش یا افزایش فشار بر دولت و جامعه در حرکت به سمت توسعه اقتصادی و سیاسی است. اما آن چه نقش عمده و تعیین کننده در روند رشد و توسعه خواهد داشت، تداوم حضور و هشیاری مردم و مقاومت در مقابل فشارهای فراقانونی و خلاف مصالح ملی کشور است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران با تاکید بر خواست آزادی انتخابات، آزادی مطبوعات، آزادی فعالیت احزاب، لغو نظارت استصوابی و پایان دادن به دخالت نهادهای تحت فرمان ولی فقیه در انتخابات، از حضور فعال شهروندان در پای صندوق‌های رای استقبال می‌کند. ما امیدوار هستیم که شرکت مردم در انتخابات روز جمعه دهم اردیبهشت ماه جاری پاسخ باز هم کوبنده تری به مخالفان آزادی، صلح و عدالت اجتماعی باشد.
هیئت سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ – ۲۸ آوریل ۲۰۱۶



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024