جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.04.2016, 21:48


ایران امروز: محمد ربوبی، مترجم، عضو انجمن قلم آلمان و از اعضای کانون نویسندگان ایران در تبعید روز چهارشنبه ۲۷ آوریل در سن ۸۰ سالگی در شهر ماینز آلمان درگذشت.

محمد ربوبی زاده مشهد و یکی از نخستین پناهندگان سیاسی ایرانی بود که در زمان حکومت محمدرضا پهلوی به آلمان مهاجرت کرده بود. در آلمان ازدواج کرد و بیشتر عمر خود را در شهر ماینز گذراند.

آقای ربوبی سال‌های طولانی از فعالیت خود در آلمان را در کمک به پناهندگان خارجی در شهر ماینز سپری کرد و یاری‌رسان بسیاری از پناهندگان سیاسی ایرانی بود که در سال‌های پس از انقلاب ۵۷ ایران به آلمان و به شهر ماینز آمده بودند.

در شهر ماینز  او در کنار  کمک به پناهندگان سیاسی، در دایر کردن کلاس‌های آموزش زبان فارسی به کودکان پناهندگان ایرانی نیز کوشش فراوانی داشت. به موازات این فعالیت‌ها، آقای ربوبی فعالیت‌های فرهنگی چشم‌گیری نیز داشت.

در انجمن قلم آلمان و در کانون نویسندگان در تبعید فعال بود و مقالات ارزشمندی برای نشریات فارسی زبان ترجمه می‌کرد. به همت آقای ربوبی کتابخانه شهر ماینز صاحب تعداد زیادی کتاب فارسی شده بود که در اختیار ایرانیان علاقمند قرار می‌گرفت.

ترجمه‌هایش را در گاهنامه‌ای به نام «نوشتار» جمع‌آوری می‌کرد و در اختیار دوستان و آشنایان خود قرار می‌داد. در  یکی دو سال اخیر به دلیل ضعف جسمانی از فعالیت‌های ادبی و فرهنگی او کاسته شده بود.

محمد ربوبی از نخستین روزهای آغاز فعالیت سایت «ایران امروز» در سال ۱۹۹۷ با ما همکاری می‌کرد و در این مدت اکثر ترجمه‌هایش نخستین بار در ایران امروز  منتشر شده‌اند.

ایران امروز، درگذشت محمد ربوبی را به همسر و تنها فرزندش و همه دوستان و آشنایان ایشان تسلیت می‌گوید.


* منبع تصویر استفاده شده در این گزارش فیسبوک آقای حسن زرهی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024