پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.04.2016, 17:36


بی بی سی: ساعاتی بعد از پایان رسمی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی بیانیه پایانی این اجلاس منتشر شده است که در بندهایی از آن ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این بیانیه “تهاجم” به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد را محکوم و “اظهارات تحریک‌آمیز” ایران در واکنش به اعدام‌ها در عربستان را رد کرده و آن را “دخالت آشکار” در امور داخلی عربستان دانسته است.

در بند دیگری از بیانیه سازمان همکاری اسلامی “دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه و کشورهای عضو سازمان مانند بحرین، یمن، سوریه و سومالی و ادامه حمایت [ایران] از تروریسم” تقبیح شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نشست پایانی اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت نکردند.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌ بودند که دلیل حضور نیافتن مقام‌های ارشد ایران در این نشست، اعتراض به بیانیه پایانی اجلاس و “چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب‌الله لبنان” در این بیانیه بوده است.

در بند ۱۰۵ از این بیانیه جنبش حزب‌الله لبنان به دلیل “اقدامات تروریستی در سوریه، بحرین، کویت و یمن و حمایت از جنبش‌های تروریستی و گروه‌هایی که امنیت و ثبات اعضای سازمان همکاری اسلامی را به خطر می‌اندازد” محکوم شده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از فضای حاکم بر سازمان همکاری اسلامی گفته است که ایران به دلیل صادر نشدن ویزا از سوی عربستان نتوانسته در اجلاسی که دو ماه پیش برای تهیه پیش‌نویس بیانیه در جده تشکیل شد شرکت کند.

به گفته آقای عراقچی “با تلاشی که دولت عربستان صورت داد چهار بند ضدایرانی نیز در بیانیه وارد شده که این چهار بند در حقیقت در همان اجلاس جده تهیه و در غیاب ما وارد بیانیه شد”.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا گزارش داده است که رئیس جمهور ایران و هیئت همراه او عصر روز جمعه برای ادامه مذاکرات با مقام‌های بلندپایه ترکیه از استانبول به آنکارا پایتخت ترکیه رفته‌اند.

پیش از آغاز اجلاس سران، وزیران خارجه کشورهای عضو برای تایید پیش‌نویس بیانیه نهایی در استانبول تشکیل جلسه دادند که در آن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت از پیش‌نویس ارائه شده انتقاد کرد.

آقای ظریف در آن نشست گنجاندن “چهار بند ضد ایرانی و یک بند ضد حزب‌الله لبنان” در پیش‌نویس بیانیه پایانی را “بر خلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع اسرائیل” توصیف کرد.

این اجلاس در حالی برگزار شد که تنش در خاور میانه و به ویژه وضعیت سوریه باعث اختلاف جدی میان اعضای اصلی سازمان همکاری اسلامی شده است.

ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر مهم منطقه‌ای، روابط دیپلماتیک ندارند و رابطه ایران و ترکیه هم با تنش همراه بوده است.

با وجود این آقای روحانی در سخنرانی دیروز خود در استانبول لحنی نسبتا مسالمت‌جویانه داشت و بدون انتقاد صریح از دیگر کشورهای اسلامی، درباره رشد افراط گرایی در منطقه و “خطر اسرائیل” هشدار داد.

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از اجلاس از “شکست طرح مثلث عربستان، مصر و ترکیه” علیه ایران خبر داده و گفته است که با وجود تلاش عربستان، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در این اجلاس حضور نیافته است.

سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی بعد از ظهر امروز جمعه ۲۷ فروردین (۱۵ آوریل) با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به پایان رسید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024