پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.04.2016, 10:43


خبرگزاری آناتولی

جیمز وارلیک رئیس آمریکایی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا٬ اظهار داشت: برای حل مسئله قره‌باغ کوهستانی ارمنستان باید از مناطق تحت اشغال خود خارج شود و این اراضی را به آذربایجان بازپس دهد تا وضعیت سیاسی- حقوقی این منطقه تعیین گردد.

ایگور پوپوف٬ رئیس روسی٬ پیر آندریو٬ رئیس فرانسوی و جیمز وارلیک رئیس آمریکایی گروه مینسک به همراه آندره کاسپرزیک لهستانی٬ نماینده ویژه شورای امنیت و همکاری اروپا٬ در شهر باکو پایتخت آذربایجان دیدارهایی با مقامات جمهوری آذربایجان داشتند.

وارلیک در گفتگوی مطبوعاتی خود کشته شدن انسان‌ها در خط مقدم جبهه را تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه برای ممانعت از ریخته شدن خون بیشتر و نیز حصول به پیشرفت در مذاکرات صلح٬ با پیام برقراری سریع آتش‌بس به باکو آمده‌اند، خواستار آغاز فوری گفتگوهای صلح شد.


تنها راه حل بحران قره‌باغ بازگشت آن به آذربایجان است

برخی از کارشناسان روس بر این باورند که بازگشت منطقه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان٬ تنها راه حل بحران این منطقه است.

سرگی مرکف، پژوهشگر و مدیر موسسه مطالعات سیاسی، در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ضمن ارزیابی بحران قره‌باغ و درگیری اخیر میان آذربایجان و ارمنستان در این منطقه گفت: بحران قره‌باغ تنها با بازگشت این منطقه به جمهوری آذربایجان ممکن است.

مرکف با اشاره به اینکه ایجاد بحران در قفقاز می‌تواند در مدتی کوتاه تمام منطقه را فرا گیرد و این امر برای روسیه نیز بسيار خطرناك است٬ افزود: “همه ما به خوبی می‌دانیم که حل بحران‌ها در منطقه قفقاز بسيار مشكل است و ما نباید اشتباهات گذشته را بار دیگر تکرار کنیم. بحران قره‌باغ باید به صورت فوری حل و فصل شود و حل این بحران تنها با بازگشت این منطقه به آذربایجان ممکن است زیرا باکو هیچ گزینه دیگری را به عنوان حل مشکل قبول ندارد”.

وی با بیان اینکه بازگشت قره‌باغ به آذربایجان به نفع روسیه نیز تمام خواهد شد، تصریح کرد: تحقق این امر می‌تواند باعث ارتقاء جایگاه بین المللی مسکو گردد که پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به این کشور تضعیف شده است.

ویکتوریا ویکتوراوا، معاون موسسه تحلیل سیاسی و نظامی روسیه نیز اظهار داشت که مسکو به دنبال تامین منافع خود در خاورمیانه است و به منطقه قره‌باغ که آبستن وقوع بحران است، کم توجهی کرده است.

ویکتوراوا با اشاره به اینکه موضع آذربایجان در خصوص بازگردادن قره‌باغ به خاک خود روشن است، افزود: ارتش این کشور برتری چشمگیر خود بر نیروهای مسلح ارمنستان را در درگیری‌های چند روز اخیر نشان داده است.

دکتر آلیگ کسنتساو، مورخ و محقق علوم سیاسی نیز بر این باور است که “باکو در استرداد اراضی اشغالی از دست تروریست‌های ارمنستان از راه‌های نظامی حتی یک دقیقه نیز تردید نخواهد کرد”.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی تبدیل شد. در نتیجه این نزاع٬ منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

در ماه مه سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین درگیر٬ رژیم آتش بس برقرار شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024