جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.03.2016, 21:32


بی‌بی‌سی: حزب نهضت دموکراتیک برزیل که بزرگترین حزب عضو ائتلاف سیاسی حاکم بر پارلمان این کشور است، از تمامی وزرای خود در کابینه دیلما روسف، رئیس جمهوری، خواسته استعفا دهند. بدین ترتیب راه مخالفان برای برکناری خانم روسف از قدرت هموارتر می‌شود.

روز سه شنبه، ١٠ فروردین (٢٩ مارس)، حزب نهضت دموکراتیک برزیل، بزرگترین عضو ائتلاف حاکم در پارلمان برزیل، در مورد ادامه همکاری با دولت دیلما روسف، رئیس جمهوری، تصمیم‌گیری کرد و همان‌طور که پیش‌بینی شده بود اکثر اعضای حزب به خروج این حزب از دولت رای دادند.

به این ترتیب، خروج نهضت دموکراتیک از ائتلاف حاکم و همسویی آن با مخالفان، می‌تواند به معنی تصویب طرح برکناری رئیس جمهوری برزیل تلقی شود.

در صورت استعفای هر شش وزیر عضو حزب نهضت دموکراتیک، پارلمان برزیل می‌تواند تا حدود یک ماه دیگر خانم روسف را از قدرت برکنار کند.

مخالفان دولت معتقدند خانم روسف عمدا تلاش کرده کسر بودجه دولت را که در حال افزایش است، پنهان کند.

در پی تصمیم امروز حزب نهضت دموکراتیک، خانم روسف سفر خود به واشنگتن را لغو کرده است. او قرار بود این هفته در اجلاسی در واشنگتن آمریکا حاضر شود.

امروز و همزمان با انتشار خبر تصمیم حزب نهضت دموکراتیک، سناتور رومرو جوکا، از نمایندگان پارلمان برزیل در توییتر نوشت: “در یک جلسه تاریخی تصمیم به خروج از دولت گرفته شد.”

لورا بایکر، خبرنگار بی‌بی‌سی در برزیل می‌گوید اکنون پارلمان برزیل می‌تواند تا یک ماه دیگر، رئیس جمهوری را به طور موقت تعلیق کند.

در این صورت، میشل تمر، معاون رئیس جمهوری که رهبر حزب نهضت دموکراتیک برزیل است، جایگزین خانم روسف خواهد شد تا زمانی که پارلمان رای نهایی خود را در مورد عدم کفایت رئیس جمهوری صادر کند.

روز گذشته، وزیر جهانگردی برزیل، که او هم از اعضای حزب نهضت دموکراتیک است، استعفا داد. به نقل از رهبری حزب گزارش شده است که تنها راه اعضای حزب برای ادامه همکاری با دولت فعلی، کناره‌گیری از عضویت حزب است. این حزب از سال ٢٠٠٦ شریک ائتلافی حزب کارگران، حزب خانم روسف، بوده است.

برای برکناری رئیس جمهوری، رای دو سوم اعضای پارلمان ضرورت دارد. ائتلاف احزاب طرفدار دولت در حال حاضر ٦٥ درصد کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارد در حالی که دو ائتلاف اصلی مخالف، به ترتیب دارای حدود ٢٣ درصد و ٩ درصد کرسی‌ها هستند. در عین حال، حزب نهضت دموکراتیک با ٢٢ درصد کرسی‌ها، بزرگترین شریک ائتلاف حاکم است در حالیکه حزب کارکران - حزب خانم روسف - تنها ١٤ درصد کرسی‌ها را در اختیار دارد و انتظار می‌رود برخی دیگر از اعضای ائتلاف حاکم نیز از تصمیم نهضتی دموکراتیک پیروی کنند.

در حالیکه پیش از این، چندین مورد درخواست استیضاح و رای عدم اعتماد به رئیس جمهوری در کمیته پارلمانی رسیدگی به استیضاح مطرح بود، روز گذشته کانون وکلای برزیل نیز درخواست مشابهی را تسلیم این کمیته کرد. در این درخواست، دولت خانم روسف متهم است که از رسیدگی قضایی به پرونده مربوط به اعطای بخشودگی مالیاتی به فدراسیون بین المللی فوتبال - فیفا - در سال ٢٠١٤ ممانعت به عمل آورده است.

درخواست‌های دیگر استیضاح علیه رئیس جمهوری از جمله شامل تصمیم خانم روسف به انتصاب لوئیز دا سیلوا، رئیس جمهوری سابق به ریاست دفتر ریاست جمهوری است در حالیکه آقای داسیلوا با اتهام پولشویی در ارتباط با پرونده فساد مالی در شرکت نفتی پتروبراز، که یک شرکت نیمه دولتی است مواجه است. با انتصاب به این سمت دولتی، امکان رسیدگی قضایی به اتهام آقای داسیلوا از دادگاه‌های عادی سلب شد. در این پرونده، ده‌ها تن از مقامات حکومتی، که اکثر آنان از اعضای حزب کارگران هستند، متهم هستند که در دوره ریاست جمهوری آقای داسیلوا از سال ٢٠٠٣ تا ٢٠١١ از این شرکت رشوه دریافت کردند.

در صورت سقوط دولت خانم روسف، به احتمال زیاد لوئیز دا سیلوا از سمت جدید خود برکنار و با امکان رسیدگی قضایی مواجه خواهد شد. آقای دا سیلوا در سخنانی گفته است که حتی با خروج نهضت دموکراتیک از ائتلاف حاکم، امکان ادامه زمامداری دیلما روسف وجود دارد و از نمایندگان پارلمان خواسته بود از رئیس جمهوری حمایت کنند.

همچنین، خانم روسف متهم است که در آستانه برگزاری انتخابات عمومی سال ٢٠١٤، که دومین دوره ریاست جمهوری او بود، با تجاوز از قانون بودجه، هزینه‌های دولتی را افزایش داد و همچنین به دستکاری در آمار دولتی مبادرت ورزید تا نظر مساعد رای‌دهنگان را جلب کند.

حزب کارگران برزیل، که آقای دا سیلوا از پایه‌گذاران آن بوده، از سال ٢٠٠٣ و آغاز ریاست جمهوری وی، قدرت را در دست داشته و تا چند سال اخیر، توانسته بود با وجود بحران مالی بین‌المللی، شرایط اقتصادی مناسبی را در برزیل حفظ کند. با اینهمه، در حال حاضر برزیل با وضعیت رکودی شدیدی مواجه است و مخالفان گفته‌اند که بی کفایتی و فساد دولتی عامل این رکود است.

دیلما روسف در انتخابات سال ٢٠١٠ به ریاست جمهوری انتخاب شد و دوره ریاست جمهوری خود را از سال ٢٠١١ آغاز کرد و در انتخابات سال ٢٠١٤ نیز بار دیگر به پیروزی رسید. او از سال ٢٠٠٣ تا سال ٢٠١٠ عضو هیات مدیره شرکت نفتی پتروبراز و از اعضای دولت لوئیز دا سیلوا بود.

برخی رسانه‌های برزیل گفته‌‌اند که نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اکثریت بزرگی از مردم از برکناری دیلما روسف حمایت می‌کنند و معتقدند که آقای تمر توانایی بیشتری در اداره امور دارد.

در هفته‌های اخیر، شهرهای بزرگ برزیل شاهد تظاهراتی علیه ادامه زمامداری خانم روسف بوده و همچنین تجمع طرفداران او بوده است.

با افزایش احتمال برکناری دیلما روسف، شاخص سهام در بازار بورس برزیل و همچنین نرخ برابری پول آن کشور در برابر ارزهای خارجی افزایش یافته که حاکی از بی‌اعتمادی این بازارها نسبت به سیاست‌های اوست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024