پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.03.2016, 9:21


بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد حکم رادووان کاراجیچ، رهبر پیشین صرب‌های بوسنی با انتشار بیانیه‌ای از طریق سخنگوی خود گفت: امروز برای مردم منطقه و عدالت بین‌المللی یک روز تاریخی است.

بان ضمن اشاره به محاکمه کاراجیچ به عنوان ارشدترین مقام محاکمه شده در دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق در لاهه گفت: این حکم پیامی مهم برای همه دولتمردان است تا بدانند که در قبال اقدامات خود مسئول می‌باشند.

بان از زحمات شورا و پرسنل دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق نیز تشکر کرد.

قصاب بوسنی به ۴۰ سال حبس محکوم شد

دیوان بین‌المللی کیفری  لاهه، رادووان کاراجیچ معروف به “قصاب بوسنی”، رهبر پیشین صرب‌های بوسنی را امروز به اتهام ۱۱ جنایت جداگانه از جمله کشتار جمعی به ۴۰ سال زندان محکوم کرد.

شورای قضات، کاراجیچ را که به اتهام ۱۱ جنایت جداگانه از جمله جرم کشتار جمعی محاکمه و در ارتباط با این جرم، جنایت علیه بشریت و نقض قوانین جنگی محکوم کرد.

دادگاه٬ ادعای ارتکاب جرم کشتار جمعی در شهرهای براتوناک، فوکا، کلیوک، پری‌یدور، سانسکی موست، ولاسنیکا و زوورنیک را از سوی وی به دلیل عدم کفایت دلایل رد کرد.

شورای قضات، به دلیل حمله کاراجیچ به اسرا در دوران جنگ در سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین او را به دلیل جنایت علیه بشریت و نقض قوانین جنگی محکوم کرد. وی همچنین مسئول اسیر گرفته شدن سربازان سازمان ملل دانسته شد.

شورای قضات، رادووان کاراجیچ را به دلیل ارتکاب کشتار جمعی در سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا نیز محکوم کرد و تصریح کرد که هدف نیروهای صرب بوسنیایی در منطقه٬ پاکسازی نژادی مسلمانان بوده است.

این شورا، کاراجیچ و راتکو ملادیچ، فرمانده نیروهای صرب را به جرم سازماندهی برای پاکسازی بوسنیایی‌ها از سربرنیتسا محکوم کرد.

دیوان بین‌المللی کیفری لاهه روز پنجشنبه ۲۴ مارس حکم مربوط به ۱۱ جرم از جمله نسل‌کشی توسط رادووان کاراجیچ را صادر کرد.

محاکمه کاراجیچ که از نگاه بوسنیایی‌ها “عامل اصلی جنایت و ظلم” بوده و از نگاه صرب‌ها “معصوم و قهرمان” است، برای آینده بوسنی و هرزگوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برخی از صرب‌های بوسنی در شرق پایتخت این کشور موسوم به «جمهوری صرب بوسنی» جهت حمایت از رادووان کاراجیچ، رهبر پیشین صرب‌های بوسنی، پیراهن‌هایی با نوشته “قهرمانان صرب” برتن و تصاویر وی و وجیسلاو سسلیچ، رهبر حزب رادیکال صرب را به بیلبورد‌های تبلیغاتی نصب کردند.

بستگان قربانیان و همچنین آسیب‌دیدگان جنگ بوسنی، خواهان محکومیت کاراجیچ به جرم “نسل کشی” به خاطر کشتار سربرنیتسا و همچنین جنایات او در مناطق براتوناچ، وکا، کلیوچ، پریدور، سانسکی موست، ولاسنیچا، زوورنیک بودند.

نارضایتی بازماندگان قربانیان

حبیبه ماسیچ که دو فرزند و شوهر خود را در جنگ بوسنی از دست داده است در اعتراض به حکم ۴۰ زندان، دیوان بین‌المللی کیفری لاهه  در مورد رادووان کاراجیچ  گفت که حکم دادگاه سیاسی است و قربانیان با مهاجمان یکسان محسوب شدند.

مرسادا قهرمان که نزدیکان خود را در این جنگ از دست داده است تاکید کرد که کاراجیچ باید به دلیل ارتکاب به جنایت کشتار جمعی در شهرهایی غیر از سربرنیتسا نیز محکوم شود.

وصفیا کاسیچ، یکی دیگر از نزدیک قربانیان اظهار داشت که کاراجیچ به دلیل همه ۱۱ مورد جنایت که در کیفرخواست ذکر شده است باید محکوم شود. وی افزود: “می‌دانیم که کاراجیچ تا ۴۰ سال زنده نخواهد ماند. این حکم ما را رنجاند. این قطعا یک حکم سیاسی است”.

فاروق هادزویچ ساکن سارایوو نیز گفت که کاراجیچ باید به حبس ابد محکوم می‌شد.

محمد سولیچ از زنیتسا با اشاره به این که حکم ۴۰ سال زندان کاراجیچ اگرچه کم است اما باز هم برای نزدیکان قربانیان آرامش بخش خواهد بود٬ افزود: “وی به دلیل ارتکاب کشتار جمعی در سربرنیتسا محکوم شد. اما از این که او به دلیل انجام قتل عام در شهرهای دیگر محکوم نگردید٬ ناراحت شدم”.

حازیم دیزدارویچ نیز حکم دادگاه در مورد کاراجیچ را کم دانست و گفت:”نزدیکان قربانیان نمی‌توانند از حکم دادگاه خرسند باشند.”

”باید به حبس ابد محکوم می‌شد”

نزدیکان قربانیان که در جلسه دادگاه در لاهه حضور داشتند تاکید کردند که کاراجیچ باید به حبس ابد محکوم می‌شد.

مراد طاهیرویچ، رئیس انجمن قربانیان شاهدان قتل‌عام نیز حکم ۴۰ سال زندان را ناکافی دانست و گفت کاراجیچ باید به حبس ابد محکوم می‌شد.

همچنین منیره سوباسیچ، رئیس انجمن مادران قربانیان سربرنیتسا و ییپا نیز حکم دیوان بین‌المللی کیفری را ناکافی دانسته و افزود:” کاراجیچ باید به حبس ابد محکوم می‌شد.”

بعضی از فعالان سازمان‌های مردم نهاد در شهر موستار نیز با آویختن پلاکاردهایی تحت عنوان “سربرنیتسا را فراموش نکنیم و نگذاریم که فراموش شود” از پل حسن برکیچ واکنش خود را به حکم دادگاه نشان دادند.

جواد پاشیچ، یکی از سازمان‌دهندگان این اعتراض٬ ضمن اشاره به اهمیت حکم دادگاه برای بوسنی و هرزگوین گفت: “امروز یک حکم تاریخی برای سربرنیتسا صادر شد. امروز برای نزدیکان قربانیان سربرنیتسا یک روز بسیار مهمی است”.

از طرف دیگر صرب‌های بوسنی که از این حکم خرسند نبودند واکنش خود را در شهر بانیا لوکا نشان دادند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024