شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.03.2016, 7:00


دویچه وله: آسوشیتدپرس در گزارشی اختصاصی آورده که دست‌کم ۴۰۰ تن از نیروهای شبکه تروریستی دولت اسلامی برای حملات به اروپا آموزش‌های ویژه دیده‌اند. حمله به پاریس و بروکسل ممکن است آغاز موجی از ترور در اروپا باشد.
داعش در عراق و سوریه کنترل مناطقی که تسخیر کرده را از دست می‌دهد، اما نقشه‌های هراس‌آوری برای حمله به خاک اروپا در سر دارد. برخی مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از آموزش ویژه ۴۰۰ تا ۶۰۰ شبه‌نظامی دولت اسلامی برای حملات تروریستی مشابه حمله پاریس و بروکسل به اروپا خبر داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این حملات تروریستی به صورت «نیمه‌خودمختار» انجام می‌شوند. به عبارت دیگر، داعش به جهادگرایان خود این امکان را می‌دهد که زمان و مکان حملات را خودشان انتخاب کنند تا آشوبی با تلفات حداکثری بیافرینند.

گفته می‌شود کمپ‌های آموزش این تروریست‌ها در سوریه، عراق و حتی برخی کشورهای متعلق به شوروی سابق مستقر و مشغول فعالیت‌اند تا در زمان مقتضی نیروهای تربیت‌شده در این اردوگاه‌ها نقاطی در غرب را هدف حملات انتحاری خود قرار دهند.

انفجارهای مهیب در فرودگاه و متروی بروکسل، توسط دو برادر و با همکاری چند تن دیگر انجام شد که احتمالا از آموزش‌دیدگان همین کمپ‌ها بودند. شخص سومی که در تصاویر دوربین‌های مداربسته فرودگاه بروکسل کلاه مشکی و کت سفید بر تن دارد، به گفته برخی منابع ممکن است نجیم العشراوی باشد که مدتی طولانی در سوریه بوده، متخصص ساخت کمربندهای انتحاری است و گفته می‌شود کمربندهای به کار رفته در حملات پاریس از ساخته‌های او بوده است.

جست‌وجو برای یافتن نجیم العشراوی همچنان ادامه دارد، اما هراس مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی این است که او هم راه صلاح عبدالسلام را در پیش بگیرد و با نقشه‌ای جدید در نقطه‌ای دیگر از اروپا با غافل‌گیری دستگاه‌های اطلاعاتی بر شمار قربانیان حملات تروریستی در این قاره بیافزاید.

شبکه ویرانگری از سربازان آزموده

آسوشیتدپرس در گزارش اختصاصی خود آورده که دست‌کم چهار منبع مستقل تعداد شبه‌نظامیانی که برای حملات تروریستی خارجی در کمپ‌های داعش آموزش دیده‌اند را تایید کرده‌اند. برخی از آنها با این شبه‌نظامیان گفت‌وگوهای رو در رو داشته‌اند.

داعش روز سه‌شنبه پس از بر عهده گرفتن مسئولیت حملات بروکسل، از «شبکه پنهانی از سربازان» گفت که برای تحقق اهداف ویرانگرانه‌ای از این دست عازم اروپا شده‌اند. آژانس سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا (یوروپل) هم وجود شبکه‌های سایه‌ای از این دست را تایید کرده است.

برخی مقام‌های اروپایی می‌گویند حدود پنج هزار شهروند اروپایی به داعش پیوسته‌اند. یکی از مقام‌های امنیتی اروپا به شرط افشا نشدن هویت‌اش در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: «تفاوت در این است که در سال ۲۰۱۴ برخی از شبه‌نظامیان داعش برای حملات تروریستی فقط دوره‌ای چند هفته‌ای را پشت سر می‌گذاشتند، اما حالا استراتژی تغییر کرده؛ واحدهای ویژه ایجاد شده‌اند و دوره آموزش طولانی‌تر است و به نظر می‌رسد هدف آنها دیگر نه کشتن هرچه بیشتر انسان‌ها، که افزایش چشمگیرتعداد عملیات تروریستی است.»

تفاوت مهم دیگر این است که این بار شبه‌نظامیان آموزش می‌بینند تا هر وقتی که می‌خواهند خودشان عملیات را پیاده‌سازی کنند و منتظر «دستورات بالا» نمانند. آنها در این دوره‌ها با استراتژی‌های میدان نبرد، مواد انفجاری، تکنیک‌های جاسوسی و ضد جاسوسی آشنا می‌شوند.

یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی عراق، پنهانی گزارش داده که همین شبکه‌ای که حملات پاریس را انجام داده، در آلمان، بریتانیا، دانمارک، ایتالیا و سوئد پراکنده است.

روز چهارشنبه مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که درباره ابراهیم البکراوی، یکی از دو برادری که انفجارهای بروکسل را به انجام رسانده، پیش‌تر به هلند و بلژیک هشدار داده و او را دیپورت کرده بودند، اما او پس از «ناکامی در یافتن شواهد ارتباط با تروریسم» آزاد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024