پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.03.2016, 19:46


رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۵ را تبریک گفت. او گفت امیدوار است دوستی بین مردم ایران و آمریکا به رشد خود ادامه دهد.

این پیام ظهر روز شنبه به وقت واشنگتن منتشر شد. باراک اوباما گفته است به همه کسانی که نوروز را در آمریکا و سراسر جهان جشن می‌گیرد، نوروز را تبریک می‌گوید. او گفت نوروز یک بار دیگر در کاخ سفید جشن گرفته می‌شود.

آقای اوباما گفت در جشن مربوط به نوروز کاخ سفید «سبزی پلو ماهی» و «نان برنجی» عرضه خواهد شد و کاخ سفید میزبان ایرانی آمریکایی‌ها از سراسر ایالات متحده خواهد بود، از جمله ایرانی آمریکایی مهین پرستی که در کاخ سفید خدمت می‌کنند.

آقای اوباما با ذکر نام فریدون مشیری، می‌گوید این «شاعر بزرگ» گفت: «باز کن پنجره‌ها را، که نسیم، روز میلاد اقاقی‌ها را جشن می‌گیرد، و بهار، روی هر شاخه، کنار هر برگ، شمع روشن کرده است» و من هر بار از نوروز استفاده می‌کنم تا به مردم ایران در مورد اینکه چطور می‌توانیم پنجره جدیدی باز کنیم و روابط جدیدی بین کشور‌هایمان آغاز کنیم، صحبت می‌کنم.

باراک اوباما با اشاره به روابط دو کشور آمریکا و ایران گفت برای اولین بار در چند دهه گذشته، فرصتی برای آینده متفاوتی بوجود آمده است.

او به مخاطبان خود گفت بار‌ها در سالهای گذشته شنیده‌اید که گفته‌ام آمریکا آماده تعامل با ایران بر اساس منافع مشترک و احترام است و این دقیقا‌‌ همان «کاری بود که ما کرده‌ایم.»

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به برجام گفت در چند سال گذشته دیپلمات‌ها و دانشمندان هسته‌ای آمریکا و ایران با هم نشستند و رو در رو مذاکره کردند، و تابستان گذشته همراه شرکایمان با ایران به توافق تاریخی هسته‌ای رسیدیم.

او گفت ایران دو ماه پیش به تعهدات مهم خود در توافق عمل کرد و ایران بخش‌های مهمی از برنامه اتمی‌اش را به عقب برگردانده است و مقیاس‌های سنجش برنامه هسته‌ای را پذیرفته تا به جهان اطمینان دهد این برنامه اهدافی صلح آمیز دارد و اینگونه نیز باقی خواهد ماند.

آقای اوباما گفت در مقابل جامعه جهانی تحریم‌ها علیه ایران را برداشت و این کشور به پولی که در خارج مسدود شده بود، دسترسی پیدا کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت ما حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای در تطابق با تعهداتش را به رسمیت می‌شناسیم.

او گفت ممکن است مردم ایران مزایای لغو تحریم‌ها را فورا حس نکنند، اما این مزایا انکار ناپذیرند، از جمله برای جوانان ایرانی که رویای اشتغال و تاثیر گذاشتن بر جهان را دارند؛ یعنی آن‌ها می‌توانند به فناوری‌های نوین دست یابند از جمله فناوری اطلاعات (آی تی) که به تشکیل شرکت‌های نوپا (استارت آپ) کمک می‌کند و دانشجویان ایرانی نیز فرصت بیشتری برای تحصیل در خارج پیدا می‌کنند.

آقای اوباما گفت ایران می‌تواند صادرات خود را افزایش دهد، از جمله در زمینه کشاورزی و و منسوجات و «من اطمینان دارم که آمریکاییان مشتاق خرید فرش‌های زیبای ایرانی، خاویار پسته و زعفران هستند.»

از دیگر مزایای برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، به گفته رئیس جمهوری آمریکا ورود گردشگران بیشتر برای بازدید از اماکن تاریخی ایران از جمله در شهرهای «شیراز، تبریز و اصفهان» خواهد بود تا «پول‌هایشان را در مغازه‌ها و رستوران‌های شما خرج کنند.»

گفتگوهای منظم فرصتی برای حل مشکلات دیگر است

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت هدف توافق هسته‌ای «هرگز» حل همه مشکلات بین دو کشور ایران و آمریکا نبوده است و ایالات متحده همچنان دارای اختلافات اساسی با حکومت ایران است.

او گفت اما با وجود اختلافات اساسی بین دولت‌های دو کشور، «این واقعیت که ما برای اولین بار در دهه‌ها به طور منظم با هم گفتگو می‌کنیم، فرصتی را برای حل دیگر مشکلات به ما می‌دهد.»

گسترش ارتباطات میان مردم ایران و آمریکا

آقای اوباما گفت همزمان با گفتگو‌ها، معتقد است که می‌توان به گسترش ارتباطات میان مردم ایران و آمریکا ادامه داد.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به سفر تاریخی روز یکشنبه خود به کوبا، گفت دولت‌های آمریکا و کوبا چندین دهه گرفتار درگیری بودند و مدتی نه چندان دور، سفر او به هاوانا، پایتخت کوبا غیرقابل تصور بود.

باراک اوباما گفت در کوبا روی توسعه تجارت میان آمریکا و کوبا و افزایش ارتباطات میان مردم دو کشور تمرکز می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت سفرش به کوبا یاد آور این نکته است که دشمنان قدیمی پس از دهه‌ها بی‌اعتمادی، می‌توانند راهی تازه در پیش بگیرند.

پس از پیام تبریک باراک اوباما، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در پیامی به کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند، از جمله در ایران تبریک گفت. جان کری یک سال گذشته را در رابطه ایران و آمریکا «سالی با دستاوردهای بی‌سابقه» خواند.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024