جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.03.2016, 17:36


پیام نوروزی اتحاد جمهوریخواهان ایران
به مناسبت فرارسیدن سال ۱۳۹۵ خورشیدی

فرارسیدن عید نوروز ۱۳۹۵ و سال نو را به همه هم میهنان تبریک می‌گوئیم. در کشور ما و بسیاری دیگر از نقاط جهان نوروز، روز اول بهار به نشانه استقبال از نوشدن طبیعت در پس زمستانی دیگر جشن گرفته می‌شود. استقبال از زایش طبیعت، رویش و شکفتن و آغازی دیگر در چرخۀ زندگی طبیعت. نوروز یادگاری دیرین از تاریخ کهن میهن ما و سنتی پایدار در بزرگذاشت این دگردیسی طبیعت در قرون و اعصار است. جشن نوروز در عین حال، جشن نو شدن و شکفتن آرزوهای مردمان این مرز و بوم نیز هست و در آغاز هر سال نو، امید به پایان سیاهی‌ها را زنده می‌کند و گذر از رنج‌ها و یاس‌ها را هم چون گذر از زمستان طبیعت نوید می‌دهد. مردم کشور ما با هر نوروز و همراه با شکفتن طبیعت، امید به رهایی از استبداد و بی‌حقوقی را زنده می‌کنند و پایان خشونت، زندان، شکنجه، دستیابی به آزادی، امنیت و عدالت، در یک کلام زندگی در محیطی مناسب باشان انسانی خود را، آرزو می‌کنند.

امسال نوروز در واقعیت زندگی نیز با امید همراه است. سال ۱۳۹۴ با همه دشواری‌ها، سال نوید بخشی بود. سال به نتیجه رسیدن مذاکرات اتمی، سال امضای «برجام»، سال آغاز لغو تحریم‌های اقتصادی، سال امید به پایان دادن به تنش با جهان خارج و گشایش در مناسبات بین المللی بود. هر چند هنوز انبوهی از موانع در همۀ این زمینه‌ها چه در داخل و چه در خارج وجود دارد، اما گام مهمی در این مسیر برداشته شده است. اهمیت این گام آن چنان است که شرائط حاکم بر جامعه ما را به دو دوره کاملا متفاوت تقسیم کرده است. دوران پسا برجام، آغاز جدیدی بر گسست از سیاست خارجی «تهاجمی» ویرانگری است که در عرض چند سال کشور ما را در معرض بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی، تهدیدهای نظامی و انزوای بین المللی قرار داد. اقتصاد کشور را فلج و فشار بر زندگی روزمره مردم را بیش از پیش افزایش داد. اکنون افق دیگری به روی کشور ما باز شده است. هر چند هنوز فشار مخالفان سرسخت برجام از دلواپسان داخلی، تا مخالفان خارجی، از دولت نتیانیاهو در اسرائیل، دولت عربستان در منطقه و اکثریت جمهوریخواه در کنگره ایالات متحده آمریکا هم چنان پابرجاست. اما منطق دیپلماسی و دیالوگ موفق شده است گام جدیدی در مناسبات بین المللی کشورمان به سوی عادی سازی مناسبات با جهان و همسایگان بردارد.

هم چنین سال ۱۳۹۴ با انتخابات ۷ اسفند ماه به پایان رسید. انتخاباتی که خود پیام آور امید به تغییر و بیان اراده و خواست مردم برای آن بود. در این انتخابات شورای نگهبان و نهادهای پشتیبان آن، با تائید رهبری جمهوری اسلامی، تقریبا اکثریت قریب به اتفاق کاندیداهای اصلاح طلب و میانه رو را حذف کردند تا در میدان بی‌رقیب، مجلس دلخواه خود را از صندوق‌های رای بیرون بیاورند. اما علیرغم این، مردم کشور ما در پای صندوق‌های رای نتیجه دیگری را رقم زدند. مخالفان برجام، نمایندگان ضد زن و برخی چهره‌های شاخص ذوب شده در ولایت را از ورود به مجلس و خبرگان محروم ساختند. نقشه‌های کانون‌های قدرت برای حذف رقبای خود را در هم ریختند.

در سال ۱۳۹۴ اما اوضاع اقتصادی کشور علیرغم لغو تحریم‌ها و چشم انداز بهتر اقتصادی، تغییر محسوسی نکرده است. مشکلات اقتصادی کشور، قدیمی‌تر از تحریم‌ها و ریشه در ساختار و سیاست‌های حاکم بر اقتصاد کشور دارند. تلاش‌ها در این عرصه با موانع متعددی از جمله با مقابله ارگان‌های نظامی، بنیاد‌ها و نهادهای شبه دولتی مواجه است که بخش مهمی از اقتصاد کشور را در زیر سلطه خود دارند و درعین برخورداری از امکانات دولتی، خارج از کنترل دولت هستند و هم چون دولتی در دولت عمل می‌کنند. امید آنکه سال ۹۵، سال گام برداشتن کشور در جهت رهائی از اقتصاد رانتی و افتادن در مسیر توسعه اقتصادی و سالم سازی آن باشد.

نوروز امسال نیز با توجه به گسترش فقر در کشور، سفره بسیاری از مردم زحمتکش کشور ما خالی خواهد ماند. در ایام عید نوروز، علیرغم تلاش دولت برای مهار نرخ تورم، قیمت مایحتاج عمومی مردم هم چنان در مقایسه با درآمد‌ها بسیار بالاست. افزایش ۱۴ درصدی حداقل دستمزد و تعیین ۸۱۱ هزار و ۶۸۰ تومان با توجه به هزینه‌های سرسام آور زندگی، کفاف یک زندگی بخور و نمی‌ر را هم نمی‌دهد. این در حالی است که خط فقر به مراتب چندین برابر این رقم اعلام شده است. کارگران کشور ما از امکان قانونی برخورداری از تشکل‌های مستقل و دفاع متشکل از حق حیات خود محروم هستند. فعالان جنبش کارگری و اعضای کانون صنفی معلمان به خاطر دفاع از حقوق صنفی خود همواره در معرض بازداشت و زندان هستند.

در سال ۹۴ نیز در حوزه سیاسی و فعالیت‌های مدنی و تامین حقوق شهروندی، گشایش چندانی رخ نداد. سال ۹۴ نیز سال بازداشت‌ها، سال محکومیت‌های طویل المدت برای فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی، سال افزایش باز هم بیشتر اعدام‌ها از طرف قوه قضائیه و بدون توجه به درخواست‌های ملی و بین المللی بود. نوروز امسال در شرائطی فرارسیده است که هم چنان حصر رهبران جبش سبز ادامه دارد. تلاش برای پایان دادن به حبس خانگی خانم رهنورد و آقای میرحسین موسوی و مهدی کروبی تاکنون بی‌نتیجه مانده است. نهادهای صنفی و احزاب سیاسی با محدودیت فعالیت و فشار نهادهای امنیتی مواجه‌اند. روزنامه نگاران به عناوین مختلف از جمله «نفوذی» و «عامل دشمن» بازداشت و شکنجه می‌شوند، تا سناریوهای ساختگی بازجویان نهادهای امنیتی را مورد تائید قراردهند. فشار بر اقلیت‌های مذهبی، فعالان مناطق قومی ادامه دارد. ما امیدواریم که سال ۹۵ سال پیشرفت در عرصه تضمین حقوق شهروندی و گسترش آزادی‌های مدنی، سیاسی و سال عقب نشینی نیروهای مدافع استبداد باشد.

عید نوروز را با ارجگذاری بر مبارزات خستگی ناپذیر زنان و مردان آزاده‌ای که برای ایجاد جامعه‌ای متکی بر اراده جمهور مردم تلاش می‌کنند، با درود به فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی در بند و همدردی با خانواده‌های آنان و با ادای احترام به خاطره جانباختگان راه آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی، به همگان شادباش می‌گوئیم و برای همۀ هموطنان، نوروزی شاد و نوبهاری خجسته آرزو می‌کنیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران

۲۹ اسفند ۱۳۹۴ – ۲۰ مارس ۲۰۱۶



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024