جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.03.2016, 19:00


دبی-العربیه.نت فارسی

یکی از دلایل به‌هم خوردن روابط پوتین با اسد، اظهارات رئیس جمهوری سوریه در دیدارش با اعضای شورای انجمن وکلا در ۱۵ فوریه بود که گفت تا پاکسازی کامل سوریه از مخالفان به جنگ ادامه خواهد داد.

این اظهارات نه تنها موقعیت و جایگاه روسیه را در نزد کشورهای بزرگ تخریب کرد، بلکه برای روسیه که در تفاهمات سیاسی و دیپلماسی خود با کشورهای غربی تعهد داده بود که مشکل بحران سوریه را از طریق راه حل مسالمت آمیز سیاسی حل و فصل کند، بسیار گران تمام شد.

سه روز پس از اظهارات اسد و موضع‌گیری او در باره ادامه جنگ و خشونت به عنوان راه حل برای بحران، روسیه به شدت از او انتقاد کرد، به طوری که ویتالی چورکین، در نصحیتی بسیار تلخ به بشار اسد گفت، رئیس جمهور سوریه یا راه خروج مسالمت آمیز و شرافتمندانه را انتخاب کند و یا وضعیتی بسیار وخیم و بد را بپذیرد.

روس‌ها از بدو ورود نیروهایشان به سوریه با فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای مواجه بودند. لذا اظهارات مستبدانه و غیر منطقی بشار اسد درست برخلاف همه توافقاتی بود که مسکو با کشورهای غربی و منطقه‌ای به آن رسیده بود و دقیقا در جهت عکس تلاش‌های دیپلماتیک بود. به همین دلیل دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز  ۱۸ فوریه اعلام کرد که اظهارات اسد با توافق‌های صورت گرفته در باره راه‌حل‌های سوریه سازگار نیست. همچنین میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت، بشار اسد و همپیمانان او باید به نصیحت‌های روسیه گوش دهند.

برخی خبرگزاری‌ها تا به آنجا پیش رفتند که استعفای چورکین را نتیجه اختلاف مقامات کرملین در باره اسد و رفتارهای مستبدانه او قلمداد کردند. چورکین مخالف از دست دادن موقعیت روسیه در میان کشورهای عربی و غربی به خاطر شخص اسد بود.

دومین اختلاف روس‌ها با اسد اعلام برنامه انتخابات پارلمانی از سوی اسد بود که این برنامه با قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل و پروسه صلح و تعین دولت انتقالی که روسیه نیز آن را قبول کرده، در تعارض بود.

به دنبال اظهارات بشار اسد در باره انتخابات پارلمانی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در پاسخ به اظهارات اسد گفت هر گونه انتخاباتی در سوریه باید با توافق کلی میان اسد و مخالفان صورت بگیرد. او همچنین تاکید کرد که کشور متبوعش به همه مفاد توافقنامه‌های که برای حل و فصل بحران سوریه با غرب داشته در هر شرایط و مرحله‌ای پایبند خواهد بود. این سخنان سخنگوی وزارت خارجه روسیه اختلاف میان اسد و روسیه را به وضوح نشان می‌داد.

اسد پس از شنیدن اظهارات مقامات روسیه، بثینه شعبان مشاور خود را به روسیه فرستاد، اما او نتوانست روس‌ها را قانع کند.

اما سومین اختلافی که اکنون به عقب‌نشینی ناگهانی روسیه منجر شد، سخنان غیر مسئولانه وزیر خارجه سوریه در ژنو بود که طی آن گفت بشار اسد خط قرمز دولت سوریه است.

سخنان المعلم با واکنش تند آمریکا و اروپا مواجه شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در پاسخ به سخنان ولید المعلم گفت: «اگر رژیم اسد و متحدانش فکر کنند که قادرند از صبر و  شکیبایی ما سوء استفاده کنند و عواقب بدی برای عملکرد آنها در پی نخواهد بود، بسیار دچار توهم شده‌‍‌اند».

سه ساعت پس از این تهدید جدی جان کری، پوتین اعلام کرد که نیروهای روسیه را از خاک سوریه خارج خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024