پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.02.2016, 6:14

احمد جنتی در ردیف آخر فهرست


آرای قطعی خبرگان تهران

۱- اکبر هاشمی بهرمانی (رفسنجانی) ۲۳۰۱۴۹۲ رای
۲- محمد آقا امامی (امامی کاشانی) ۲۲۸۶۴۸۳ رای
۳- حسن روحانی ۲۲۳۸۱۶۶ رای
۴- محسن قمی ۲۲۲۹۷۵۹ رای
۵- محمدعلی موحدی کرمانی ۲۱۳۴۹۶۳ رای
۶- قربانعلی دری نجف‌آبادی ۲۰۵۶۴۲۷ رای
۷- سید ابولفضل می‌رمحمدی ۱۹۶۲۹۴۴ رای
۸- محمد محمدی نیک (ری‌شهری) ۱۹۵۲۵۶۳ رای
۹- ابراهیم حاج امینی نجف آبادی ۱۹۰۴۵۲۴ رای
۱۰- سید محمود علوی ۱۷۰۶۸۵۵ رای
۱۱-نصرالله شاه‌آبادی ۱۴۴۵۱۴۲ رای
۱۲- محمدعلی تسخیری ۱۴۴۲۲۲۴ رای
۱۳- محسن اسماعیلی ۱۴۲۲۹۳۵ رای
۱۴- محمدحسن زالی ۱۳۵۴۷۵۶ رای
۱۵- سید هاشم بطحائی ۱۳۲۴۳۴۴ رای
۱۶- احمد جنتی ۱۳۲۱۱۳۰ رای

***

آخرین آمار نتایج انتخابات مجلس در تهران

در اطلاعیه شماره ۹۰ ستاد انتخابات کشور، آخرین آمار نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس اعلام شد. این نتایج که از مجموع ۴۴۸۷ صندوق و ۳ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۲۹۱ رای ماخوذه صحیح شمارش شده به دست آمده به شرح زیر است:

۱ - محمدرضا عارف با ۱۵۴۳۱۸۵ رای
۲ - علی مطهری با ۱۳۸۱۹۷۱ رای
۳ - سهیلا جلودارزاده با ۱۲۵۲۹۰۲رای
۴ - علیرضا محجوب با ۱۲۵۱۶۹۶ رای
۵ -الیاس حضرتی با ۱۲۳۰۵۸۴ رای
۶ - کاظم جلالی ۱۲۰۴۳۷۰ رای
۷ - محمدرضا بادامچی ۱۱۹۷۴۹۱ رای
۸ - فریده اولادقباد ۱۱۸۹۷۴۴ رای
۹ - سیده فاطمه حسینی ۱۱۵۹۶۱۹ رای
۱۰ - مصطفی کواکبیان ۱۱۵۹۴۰۱رای
۱۱ - پروانه سلحشوری ۱۱۳۹۸۲۹رای
۱۲ - ابوالفضل سروش ۱۱۳۸۶۴۷ رای
۱۳ - علی نوبخت حقیقی ۱۱۲۳۴۱۴ رای
۱۴ - غلامرضا حیدری ۱۱۲۲۷۸۴ رای
۱۵ - مهدی شیخ ۱۱۱۹۶۰۸ رای
۱۶ - فاطمه سعیدی ۱۱۱۶۳۵۹ رای
۱۷ - محمدعلی وکیلی ۱۱۱۲۱۲۱ رای
۱۸ - محمود صادقی ۱۱۱۱۵۹۴ رای
۱۹ - بهروز نعمتی ۱۱۰۳۹۸۹ رای
۲۰ - پروانه مافی ۱۱۰۳۵۶۳ رای
۲۱ - فاطمه ذوالقدر ۱۱۰۲۵۱۵ رای
۲۲- محمد جواد فتحی ۱۰۷۹۲۶۴ رای
۲۳ - طیبه سیاوشی ۱۰۷۷۳۶۵
۲۴ - سیدفرید موسوی ۱۰۷۵۳۱۴ رای
۲۵ - محمدرضا نجفی ۱۰۷۲۸۶۹ رای
۲۶ -داود محمدی ۱۰۷۱۹۹۲ رای
۲۷ - محسن علیجانی زمانی ۱۰۷۱۶۹۸ رای
۲۸ - احمد مازنی ۱۰۶۶۶۴۰ رای
۲۹ - علیرضا رحیمی ۱۰۶۱۵۵۳ رای
۳۰ - عبدالرضا هاشم‌زایی ۱۰۳۹۸۸۴ رای
۳۱- غلامعلی حداد عادل ۱۰۰۴۵۲۲ رای
۳۲- مرتضی آقاتهرانی ۸۴۴۳۱۴ رای
۳۳-سیدمحمد حسن ابوترابی فرد ۸۲۹۷۵۸ رای
۳۴-مرضیه وحید دستجردی ۸۲۵۶۹۲ رای
۳۵- احمد توکلی ۸۰۷۶۱۸ رای


«حداد عادل از اعضای لیستش تعهد گرفته بود که اگر می خواین تو لیست باشید باید قول بدید که به ریاست حداد رای بدین»

***

ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ﺍﺻﻼﺡﻃﻠﺒﺎﻥ ﻣﺸﻬﺪ
ﺩﺭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ به ﺗﺨﻠﻔﺎﺕ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻭ ﺷﻤﺎﺭﺵ ﺁﺭﺍ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

مردم شریف مشهد

با عرض ادب و سلام پیروزی ایرانیان را در سطح ملی، به یکایک شما تبریک عرض می کنیم. حقیقت این است که در این شرایط و با وجوه شبهات ناشی از تعلل معنادار مسئولان اجرایی خراسان رضوی در اعلام ترکیب و تجمیع آراء رای دهندگان مشهد، داوری و اعلام نظر  صریح و دقیق در باب آن چه در مشهد گذشته، بغایت دشوار می نماید در عین حال این “تلخی” که بر ما می رود و سال هاست در این خطه با ماست.

البته نباید “شیرینی” فتح قریب به پنجاه درصد کرسی های پارلمان را توسط لیست های امید و بیشتر آن ، در کف مستقلین در گستره کشور از ذائقه این مردم شریف و متعهد به مصالح ملی بزداید، در عین حال، دغدغه اصلی ستاد اصلاح طلبان حامی دولت در مشهد ،حفظ روحیه نشاط و امید و اطمینان نسبت به آینده و باور به تضمین “تدبیر” و حفظ و استمرار “امید” در این منطقه و کشور است.
ما،برای زدودن جو یاس ،بویژه در میان جوانان و کانون های امید برای آینده کشور تلاش بسیار کردیم و اینک نیز به رای دهندگان به لیست امید،قول موکد می‌دهیم که از طرق قانونی، سئوالات و اعتراضات خود را بر پایه شواهد و قراین موجود،به مراجع مسئول،منعکس نماییم.

به مردم شریف مشهد اطمینان می‌دهیم همان گونه که نامزد شایسته خود را به ریاست جمهوری رساندند، آثار وضعی این حضور پرشکوه در انتخابات مجلس را نیز در سطح ملی، بعینه خواهند دید.

آن چه مهم است ،امنیت و آرامش میهن عزیزمان ایران،و امید به حرکت تدریجی در مسیر توسعه ی این کانون شرف و آزادگی است.
به شکست اگر دل من، به فدای چشم مستت 
سر خم می سلامت  ، شکند اگر سبوئی

بااحترام
کمیته ی انتخابات ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و حامیان دولت ، خراسان رضوی

***

چند ارزیابی درباره انتخابات ۷ اسفند

«مردم خواهان تغییر هستند»

وبسایت “عصر ایران” در تحلیلی درباره نتایج انتخابات کلان‌شهر تهران نوشت: «شاید اگر خود اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت هم می‌خواستند لیست نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی را بچینند، قطعا سهمی برای برخی بزرگان اصول‌گرا مانند توکلی، ابوترابی و حسن سبحانی قرار می‌دادند. اما نتایج نشان می‌دهد که مردم تهران خواستار تغییر در مجلس شورای اسلامی اسلامی هستند و می‌خواهند نسیم اعتدال در قوه مقننه هم بوزد.»

این سایت که به اصول‌گرایان میانه‌رو نزدیک است، می‌افزاید: «مردم از بیم ورود کسانی که کشور را به دوران محمود احمدی‌نژاد به عقب برگردانند به لیست امید رای دادند. مردم به خوبی با مشاهده مذاکرات مجلس در دوره نهم فهمیدند که برخی از نمایندگان این مجلس به دنبال زمینگیر کردن برجام، توسعه و دموکراسی هستند. آنها تصمیم گرفتند برای به فرجام رسیدن برجام و برجام ها به تندروها “نه” بگویند.»

“عصر ایران” همچنین نوشت: «رای گسترده مردم به فهرست امید، نشان داد که مردم به تهیه‌کنندگان این لیست اعتماد کامل دارند. بسیاری از افراد معرفی‌شده در تهران ناشناخته بودند، اما اعتماد مردم به روحانی، هاشمی و رئیس دولت اصلاحات [خاتمی] باعث شد آنها به تمام فهرست امید تکرار می‌کنم به تمام فهرست امید رای بدهند.»

«با خودمان چه کرده‌ایم، ما اصولگراها؟»

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصول‌گرا، در خبرآنلاین نوشت: «۱۰ سال است بر توسن پیروزی سواریم، ما اصولگراها. مجلس مال ماست، شورای شهر مال ماست، یک دولت ۸ ساله هم داشته‌ایم ما اصولگراها. صداوسیما هم پشت قباله ماست و شصتادتا خبرگزاری و سایت و روزنامه هم داریم ما اصولگراها. در همین انتخابات اخیر، خدا وکیلی چه کم داشتیم؟ کم تبلیغات کردیم؟»

این روزنامه‌نگار می‌افزاید: «باخته‌ایم آقا. نه امروز و ۲ سال پیش، همان ۱۰ سال پیش که همه تخم‌مرغ‌های‌مان را گذاشتیم توی سبد احمدی‌نژاد، ما اصولگراها.»

مهاجری در ادامه یادداشت خود نوشت: «در این یکی دو ماه هرکاری که می‌توانستیم کردیم تا لج رقیب‌مان را در بیاوریم. اگر چنین نمی‌کردیم، جامعه‌مان دوقطبی نمی‌شد و افراد کاردان و بلدی هم وارد مجلس می‌شدند، و جفا نمی‌کردیم به کاندیداهای خوبمان، ما اصولگراها.»

در پایان یادداشت محمد مهاجری آمده است: «رقیب آمد در زمین ما بازی کرد. دریبل زد، پاس داد، سانتر کرد، توپ را روی دروازه‌مان فرستاد ... متبخترانه فقط نگاه می‌کردیم ما اصولگراها. با خودمان چه کرده‌ایم ما اصولگراها؟»

«شکست غیر منتظره جریان دولت و اصلاحات»

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در تحلیل نتایج انتخابات دوره دهم مجلس نوشت: «استفاده جریان سیاسی و رسانه‌های حامی دولت و اصلاح‌طلبان از موفقیت لیست انتخاباتی‌شان در تهران، شاید از منظر ژورنالیستی برای تقویت روحیه بدنه اجتماعی کاربرد داشته باشد و برای چند روز هیجان و خوشحالی مجازی تولید کند، اما در عرصه واقعیت این فضاسازی رسانه‌ای واجد هیچ ارزش سیاسی و راهبردی نیست.»

به نوشته این خبرگزاری، «حقیقت امر این است که در کلان ماجرا هم در انتخابات خبرگان و هم انتخابات مجلس جریان دولت و اصلاحات به رغم برخورداری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی بسیار گسترده - که به طور طبیعی در اختیار هر دولت مستقر و جریان حاکمی هست - شکست غیرقابل باور و غیر منتظره‌ای را متحمل شده است مگر این که همه انتخابات کشور را در تهران خلاصه کنند و رقابت سیاسی را نه برای کسب نهاد حاکمیتی که در مسابقه اشخاص تلقی نمایند.»

فارس در ادامه تحلیل خود آورده است: «حقیقت این است که حوزه انتخابیه تهران گرچه از منظر سیاسی حالتی نمادین داشته و به لحاظ تعداد منتخبان، می‌تواند بر وزن جریانات موجود در مجلس تاثیر بگذارد اما با شرایط موجود حتی اگر تمامی سی نماینده تهران نیز از لیست حامیان دولت وارد مجلس دهم شوند، با توجه به گرایش اصول‌گرایانه اکثریت منتخبان حوزه‌های دیگر، تاثیری جدی در گفتمان غالب بر این مجلس نخواهد داشت.»

«اصولگرایان، بازنده انتخابات مجلس دهم»

سایت “عصر ایران” که به اصولگرایان میانه‌رو تعلق دارد، در تحلیلی از نتایج انتخابات دوره دهم مجلس نوشته است، اصولگرایان را بی‌هیچ تردیدی می‌توان بازنده انتخابات مجلس دهم دانست. به‌نظر نویسنده عصر ایران، این جناح نه تنها اکثریت مطلق خود در مجلس را از دست می‌دهد، “بلکه به طور جدی در مسیر ریزش قرار دارند: هم ریزش آرا و هم ریزش افراد”.

علت قرار گرفتن اصولگرایان در “مسیر ریزش”، “استراتژی مهلک” آنها در سال‌های اخیر است که به نوشته عصر ایران، “روز به روز دایره اصولگرایی را تنگ‌تر و تنگ‌تر کردند به گونه‌ای که ابتدا افرادی مانند هاشمی و سپس کسانی چون ناطق نوری، حسن روحانی و حتی این اواخر، علی لاریجانی را از دایره اصولگرایی بیرون گذاشتند”.

به جای آنانی که از دایره اصو‌لگرایی خارج شدند، عده‌ای که “تفکرات افراط‌گرایانه” دارند به عنوان اصولگرا میدان‌داری کردند و باقیمانده جایگاه اجتماعی اصولگرایان را نیز با “مواضع غیرعقلانی خود به حراج گذاشتند”.

به نظر نویسنده عصر ایران، بزرگ‌ترین فاجعه برای یک جریان سیاسی این است که چهره‌های ریشه‌دار آن یکی پس از دیگری از اردوگاهش کوچ کنند.

این سایت در ادامه ارزیابی خود از نتایج انتخابات نوشت: «بخش افراط‌گرای جریان اصولگرایی، اخلاق را نیز در این انتخابات باخت. سوء استفاده از سخنان رهبری و متهم کردن کاندیداهای رقیب به انگلیسی بودن، انتشار لیست‌های جعلی، توزیع شب‌نامه، متهم کردن رقبا به ارتباط با بیگانگان و بی‌دینی، ایجاد مزاحمت برای تبلیغات انتخاباتی رقبا به ویژه در روزهای اول تبلیغات، انتشار خبرهای جعلی از برندگان انتخابات و ... اقدامات غیراخلاقی بودند که در کارنامه اینان ثبت شد.»

***

تحلیل حسین مرعشی، از نتایج انتخابات اخیر

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در تحلیل خود از رأی مردم تهران، گفت: ما شاهد یک بلوغ سیاسی در تهران هستیم که این بلوغ پشتوانه مهمی در کشور و نظام است. اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را ۱۰۰، در مراکز استان‌ها ۵۰ و در شهرستان‌ها ۳۰ در نظر گرفت. ظرف ده سال آینده توسعه‌یافتگی سیاسی به سراسر ایران سرایت می‌کند و مردم می‌آموزند به جای تکیه بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند. مردم نتیجه حاکمیت اصولگراها در سه دوره مجلس را دیدند و رأی به تغییر دادند. مردم دیدند که در این سه دوره مجلس نتیجه ملموسی عاید کشور نشد. مردم دیدند با این وجود اصولگرایان به حضور در مجلس اصرار دارند و از رد صلاحیت درست یا غلط رقبای خود خوشحال‌اند پس تصمیم گرفتند به اصلاح‌طلبان و حامیان ناشناخته دولت رأی دهند ولی به اصولگرایان شناخته شده رأی ندادند. جناح برنده انتخابات هم باید بداند که اگر به مردم خدمت نکنند، سرنوشت امروز اصولگرایان برای آنها هم رقم خواهد خورد. مرعشی این گفت و گو را با ایسنا انجام داد.

***

جعفر توفیقی در گفت‌وگو با ایلنا:
نقش خاتمی در پیروزی لیست امید تعیین‌ کننده بود

وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان علیرغم محدودیت‌ها و رقابت در یک موازنه نابرابر باز لیست مورد حمایت‌شان حایز بهترین آراء شد، تاکید کرد: رای مردم نشان داد که آنها همچنان علیرغم محدودیت‌ها و تنگناها حامی جریان اصلاحات و پشتیبان دولت هستند.

جعفر توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیروزی لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت گفت: بنده به سهم خودم این پیروزی را به ملت شریف و بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که این نتایج منجر به نتایج بسیار خوبی برای مردم ایران شود.

او با اشاره به مشارکت فعالانه مردم در انتخابات اظهار داشت: مشارکت مردم و درک حساسیت این انتخابات از سوی آنها موجب شد تا مردم با حضوری گسترده و مشارکتی فعالانه حماسه دیگری را بیافرینند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه رای آوردن گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب به ویژه لیست امید به صورت قاطعانه در تهران حاکی از دقت و هوشیاری مردم ایران است، تصریح کرد: نتیجه این انتخابات نشان داد که مردم با ریز‌بینی و دقت، عملکردها و کارنامه‌های کاندیداها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

توفیقی با یادآوری اینکه براساس پیش‌بینی‌ها مردم خواهان پایبندی دولت به شعارها و البته حمایت از دولت یازدهم بودند، خاطرنشان کرد: مردم با توجه به درک و جایگاه مجلس تلاش کردند تا مجلسی را بر روی کار بیاورند تا به دولت کمک کند و با حضور در این انتخابات زمینه را برای تحقق بهتر و سریعتر در این راه فراهم کردند.

او ادامه داد: رای مردم نشان داد که آنها همچنان علیرغم محدودیت‌ها و تنگناها حامی جریان اصلاحات و پشتیبان دولت هستند.

وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان علیرغم محدودیت‌ها و رقابت در یک موازنه نابرابر باز لیست مورد حمایت‌شان حایز بهترین آراء شد، ابراز داشت: این مسئله نشان می‌دهد که درک مردم و قدرت تحلیل و آگاهی‌های سیاسی آنها فراتر از برخی رسانه‌های خاص و از جمله صداوسیما است و نشان داد محدودیت‌های اعمال شده نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.

توفیقی در پاسخ به این سوال که محوری‌ترین رویکرد مجلس آتی چه خواهد بود؟ یادآور شد: من تصور می‌کنم جدا از رقابت‌های انتخاباتی نمایندگان فارغ از آنکه از چه پایگاه اجتماعی یا حوزه انتخابیه هستند باید نقش ملی را ایفا کنند. آنها باید از سیاست‌زدگی دور شده و متناسب با مطالبات مردم دست به اقدامات کارشناسی بزنند.

او با بیان اینکه رای مردم نشان داد مردم خواهان تعامل مجلس با دولت هستند، عنوان کرد: من امیدوارم در تعامل و همفکری یکدیگر طرح‌ها و لوایح خوبی برای خروج از شرایط کنونی و توسعه کشور فراهم کنند در مجلس آینده باید از تخریب‌ها، تضعیف‌ها و جدل‌های بیهوده جلوگیری شود.

این عضو ارشد بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات متعلق به همه مردم است، تاکید کرد: کسانی که در انتخابات شرکت کردند مردم ایران هستند و بسیاری از آنها عضو رسمی جریان‌های سیاسی نیستند اما نتایج این انتخابات نشان داد آنها عملکردها و تحلیل‌های گذشته کاندیداها را نگاه می‌کنند و افراد دلسوز و کسانی که در ادوار مختلف در راستای منافع ملی حرکت کرده‌اند را انتخاب می‌کنند.

توفیقی با یادآوری نقش سید محمد خاتمی در پیروزی جریان اصلاحات بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد که مردم بسیار بهتر و بیشتر از محدودیت‌ها قدرت درک و تحلیل دارند. نقش آقای خاتمی به عنوان کسی که مورد اعتماد و وثوق ملت ایران است در پیروزی لیست امید تعیین‌کننده بوده است.


عبدالله ناصری در گفت و گو با ایلنا:
رای مردم بیانگر «نه» به تندروهاست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پیام مردم در انتخابات هفتم اسفند، انتقاد از رد صلاحیت هاشمی در سال ۹۲ و سید حسن خمینی و سایر نامزدهای اصلاح‌طلب در سال ۹۴بود.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در تحلیل نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس گفت: از روز گذشته (شنبه) که روند حضور مردم در انتخابات اعلام شد، مشخص بود که اتفاق جدیدی در کشور رخ داده است.

این فعال سیاسی درباره واکنش رسانه‌های اصولگرا به پیروزی اصلاح‌طلبان گفت: رسانه‌های اصولگرا در این مدت دو خط را پیگیری می‌کردند. اول اینکه مدعی بودند در شهرستان‌ها اصولگرایان پیروز شدند در صورتی که اخبار این مطلب را تایید نمی‌کرد. دومین خط آن‌ها هم بر این مبنا بود که در انتخابات خبرگان، لیست جامعه مدرسین پیروز شده است اما واقعیت این است که در انتخابات خبرگان، اصلاح‌طلبان بعد از رد صلاحیت گسترده امکان انتشار لیست قدرتمند را نداشتند اما اتفاقی که در خبرگان افتاد این بود که لیست امید با حمایت آقای هاشمی و خاتمی رای بالایی آورد.

او افزود: اصلاح‌طلبان از اول هم فقط به دنبال برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند و انتخابات مجلس خبرگان را به افرادی دیگر سپردند. در این انتخابات بسیاری از اصلاح‌طلبان روحانی مجتهد در سراسر کشور ثبت نام کردند و همه رد شدند.

این فعال سیاسی ادامه داد: در ‌‌نهایت فهرست خبرگان مردم منتشر شد و بر خلاف لیست منتشر شده از سوی جامعه مدرسین، سه فرد حامی جریان تندرو، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی در آن قرار نداشتند اما در ‌‌نهایت این لیست جامعه مدرسین بود که در انتخابات خبرگان تهران رای نیاورد.

این استاد دانشگاه گفت: رای مردم در انتخابات روز جمعه حاوی این پیام بود که نه تنها در مجلس بلکه در خبرگان هم علاقه‌ای به حضور تندرو‌ها در مجلس ندارند.

ناصری عدم رای دادن به این سه نفر را پیامی نسبت به رد صلاحیت آقای هاشمی در سال ۹۲ و رد صلاحیت حاج حسن خمینی و آیت‌اله موسوی بجنوردی در انتخابات خبرگان امسال دانست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اصولگرایان در هیچکدام از لایه‌های مختلف اصلا تصور نمی‌کردند که واکنش مردم به انتخابات این گونه باشد. هر چند در نتایج اولیه تهران برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب در فهرست‌های اعلام شده بودند اما وقتی که نتایج شمارش آرای مناطق مرکزی و شمال شهر اعلام شد، این افراد از لیست افتادند. این افراد در جنوب شهر نیروهای خود را سازماندهی کردند اما رای مردم بسیار بیشتر از رای‌های سازمان یافته اصولگرایان بود.

ناصری با اشاره به افرادی که فضاسازی‌هایی را ایجاد می‌کنند، گفت: اصلاح‌طلبان باید این پیروزی را پیروزی ملت بدانند و نهادهای حاکمیتی تصمیم‌گیر نیز باید متوجه باشند که مردم در مقابل برخی رفتار‌ها، تصمیم به جایی گرفتند.

عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی با تاکید براینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب به هیچ وجه نباید تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گرفته و به ادعاهای اصولگرایان پاسخ دهند، گفت: اتفاق بزرگی در تاریخ ایران ثبت شده و از نظر ماهیت در تاریخ بی‌سابقه است چراکه اصلا تصور نمی‌شد میزان مردم در انتخابات به این حد باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: چون رد صلاحیت نامزد‌ها گسترده بود، نتایج اعلامی انتخابات مجلس، مثل سال ۷۶ بود. با این تفاوت که آن سال رگه‌هایی از پیروزی دیده می‌شد اما پیروزی لیست امید را تا جمعه شب نمی‌شد پیش بینی کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که این انتخابات با همه انتخابات‌های جمهوری اسلامی متفاوت است تاکید کرد: بدون تردید بخش قابل توجهی از مردم تحت پیام آقای خاتمی در انتخابات شرکت کردند و این پیام قشر هنرمند و نخبگان خارج کشور را به طور جدی وارد این فضای انتخاباتی کرد.

ناصری با بیان اینکه مردم تحت تاثیر پیام خاتمی به افرادی رای دادند که منافع ملی و عزت بین‌المللی را بهتر حفظ می‌کند و در انتخابات خبرگان نیز افرادی را برگزیدند که بهتر می‌تواند وظایف مربوط به خبرگان را انجام دهد، تاکید کرد: پیام خاتمی آقای بسیار اثر گذار بود و درس بزرگی برای کسانی بود که او را ممنوع التصویر کردند.

این فعال سیاسی با اشاره به قرار گرفتن برخی اصولگرایان در لیست اصلاح‌طلبان تاکید کرد: رفتار رهبران اصلاحات به طور چشمگیری افراد زیادی را از جبهه اصلاحات به جبهه اصولگرایی کشاند و این عمق تفکری است که آقای خاتمی رهبری آن را به دوش می‌کشد.

ناصری با انتقاد از افرادی که اصولگرایان را یار عاریه اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند، گفت: ‌ این اصولگرایان میانه‌رو بودند که برای بقای حیات سیاسی خود ایستادن کنار رهبری اصلاحات را انتخاب کرده و این هنر جریان اصلاحات بود که توانست اصولگریان را جذب جریان اصلاحات کند و پیش بینی می‌کنم بخشی از جریان اصولگرای سنتی تاریخی از فعالیت سیستماتیک خود دست برخواهد داشت و به سمت اصلاح‌طلبان روی خواهد آورد.

***

تحلیل فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری  از شکست اصولگرایان 

وحید یامین پور، فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری در سایت رجا نیوز تحلیلی عجیب از شکست سنگین اصولگرایان در تهران ارائه کرده است. خلاصه مطلب یامین پور این است که مردم تهران غرب زده‌اند و شکست اصولگرایان به سبک زندگی متفاوت تهرانی ها بر می‌گردد.

یادداشت یامین پور را در ادامه می‌خوانید:
«اصولگرایان در تهران شکست خوردند؛ به طور مطلق. ولی این شکست بیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی و تمدنی است. تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه مدرن با مطالبات شبه روشنفکرانه. چه بر مبنای مفهوم «طبقه و قشر» تحلیل کنیم و چه مبتنی بر مفهوم «سبک زندگی»، آنچه روشن است اینکه رای بخشی از مردم تهران عموماً قداست زدایی شده و عرفی و حامل ارزش های غربگرایانه است.
به خصوص جوانان رای اولی و زنان به عنوان پیش قراولان تحول در ادراک هویتی و فرهنگی، ترجیح می دهند همواره اصلاح طلب باشند تا اصولگرا. اصلاح طلبی برای آنها نه یک گرایش سیاسی که مجموعه ای از نشانه ها و معانی فرهنگ نوگرایانه و مدرن است. شرکت در انتخابات برای این گروه از مردم نه یک کنش سیاسی که یک «فضا-رسانه» است؛ یک حرکت نمادین برای ادای پاره ای از دلبستگی ها و علاقه مندی هایشان وگرنه عموم کسانی که به لیست مشهور به امید رای داده اند نه منتخبان خود را می شناسند و نه حتی تفاوت آنها را با رقبا می توانند بیان کنند  ولی این انتخاب برای آنها ابراز یک تمایز در سلیقه ها و خواست ها و نوعی تشفی خاطر به حساب می آید.
برخی ممکن است برای این رخداد زمینه و اسناد امنیتی پیدا کنند. مثلا به نقش شبکه های اجتماعی، تلگرام یا ماهواره ها بپردازند. ولی این مساله اصل ماجرا را تغییر نمی دهد. بر فرض اینکه پیام های ساخته و پرداخته شده ای از خارج از کشور به داخل ارسال شده باشد، چرا گوش این جماعت شنوای این حرف هست ولی شنوای انبوهی از پیامهای رسمی درون نظام که از رسانه ها منتشر می شود، نیست؟! من نتایج انتخابات در تهران را از جنس واکنش جوانان به فوت مرحوم پاشایی درک می کنم. آنها نیاز داشته اند بواسطه ی یک رای متفاوت، تفاوت های خود را ابراز کنند و از اینکه «دیگری» منسجم به حساب می آیند، لذت ببرند. در عصری که هویت ها زایل می شود، این پشت گرمی ناشی از با هم بودن و در عین حال متفاوت بودن، ایجاد هویت می کند. هرچند که این هویت هیجانی، زودگذر و قابل جهت دهی است.
بنابراین هشدار اصلی این است که اصولگرایان از یک رقیب سیاسی شکست نخورده اند بلکه این کنش سیاسی تجلی یک سبک زندگی است. تفاوت معنادار رفتار سیاسی مردم قم با مردم تهران در این انتخابات به فهم این اتفاق کمک می کند.»

***

تلاش اصول گرایان برای ریاست ذوالنوری در مجلس آینده

با احتمال قطعی شدن شکست حداد عادل از حوزه انتخابیه تهران که گزینه نخست ریاست مجلس از جانب اصولگرایان بود شنیده می شود جمعی از بزرگان اصولگرایی به دنبال ریاست مجتبی ذوالنوری هستند تا در رقابت با محمدرضاعارف و همچنین علی لاریجانی که نتوانست در شهر قم رای قابل قبولی کسب کند وارد صحنه شود. این خبر در سایت دولت بهار منتشر شده است.

تکذیب برگزاری جشن مردمی از سوی دفتر عارف

به دنبال سوالات مکرر شهروندان تهرانی از دفتر دکتر محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان مبنی بر برگزاری جشن پیروزی در انتخابات مجلس  و نیز انتشار برخی شایعات در فضای مجازی در این خصوص،یک منبع مطلع در دفتر دکتر عارف اعلام کرد: ضمن قدردانی از اظهار لطف مردم بزرگوار ایران بویژه شهروندان محترم تهران به جهت حفظ حرمت ایام فاطمیه هیچگونه مراسم جشنی در مقطع فعلی از سوی هواداران دکتر عارف برگزار نمی شود و  در صورت لزوم برگزاری جشن پیروزی، بعد از ایام فاطمیه از طریق دفتر دکتر عارف به اطلاع مردم بزرگوارمان خواهد رسید .این خبر در سایت روزنو منتشر شده است.

***

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024