پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.02.2016, 11:29


دویچه وله: دو روزنامه‌نگار روزنامه جمهوریت در ترکیه را حبس ابد تهدید می‌کرد اما دادگاه قانون اساسی این کشور به آزادی این روزنامه‌نگاران حکم داد. دادگاه حبس این دو روزنامه‌نگار را «نقض حریم خصوصی و آزادی بیان» دانست.

جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت» و اردم گول، گزارشگر اصلی این روزنامه در دادگاه قانون اساسی ترکیه به موفقیت دست یافتند. بر اساس تصمیم این دادگاه که در روز پنجشبه (۲۵ فوریه/ ۶ اسفند) در آنکارا برگزار شد، حریم خصوصی و آزادی بیان این دو روزنامه‌نگار نقض شده است. ۱۲ قاضی به نفع این دو رونامه‌نگار رای دادند و در مقابل۳ تن از قاضیان با آن مخالفت کردند. وکلای این دو روزنامه نگار تقاضا کردند که موکلشان پس از ابلاغ حکم دادگاه هرچه سریع‌تر آزاد شوند.

جان دوندار و اردم گول به دنبال شکایت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (۲۹ نوامبر) به اتهام «جاسوسی» و «عضویت در یک ائتلاف تروریستی» بازداشت شده بودند. روزنامه جمهوریت در آن زمان تصاویر و ویدئوئی از ارسال احتمالی سلاح از ترکیه به گروه‌های افراطی در سوریه منتشر کرده بود. دولت ترکیه دستور سانسور هرگونه خبری در این زمینه را داده بود.

اشپیگل آنلاین نوشت که دادستان جنایات ترویستی در شهر استانبول این دو روزنامه‌نگار را متهم به سرنگونی دولت ترکیه کرده است. این اتهام در ترکیه حکم زندان ۳۰ ساله و یا بیشتر از آن را دارد.

آخرین خبرها از ترکیه حاکی است که حکم دادگاه قانون اساسی به اجرا درآمده و دو روزنامه‌نگار روزنامه جمهوریت آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «دوغان» ترکیه، شعبه۱۴ دادسرای جزائی استانبول که به پرونده این دو رونامه‌نگار رسیدگی می‌کند شامگاه پنجشنبه (۲۵ فوریه/ ۶ اسفند) اعلام کرد که این دادگاه منتظر ابلاغ حکم دادگاه قانون اساسی است و پس از آن درباره آزادی روزنامه‌نگاران جمهوریت تصمیم خواهد گرفت. این خبرگزاری در گزارش خود آورده است که نگاه جهانیان به حکمی دوخته شده است که این محکمه صادر خواهد کرد.

دستگیری جان دوندار و اردم گول موجی از اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی را برانگیخت. جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده در آخرین دیدار خود از ترکیه (۲۲ ژانویه/ ۲ بهمن) از دولت این کشور به دلیل دستگیری روزنامه نگاران و محدود کردن آزادی رسانه‌ها انتقاد کرده بود. بایدن در ملاقات با نمایندگان جامعه مدنی در استانبول صریحاً گفت که حبس روزنامه نگاران به دلیل گزارش‌های انتقادی آنها نشانه خوبی نیست. وی تاکید کرد که آزادی بیان و مطبوعات از اساسىترين حقوق جامعه است.

شورای اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی مدافعین حقوق روزنامه‌نگاران نیز از دولت ترکیه انتقاد کردند که با دستگیری روزنامه‌نگاران منتقد فشار را بر مطبوعات می‌دهد.

پس از دستگیری این دو روزنامه‌نگار ‌هفته‌نامه آلمانی اشپیگل مقاله‌ای از دوندار منتشر کرد. او در این مقاله اتحادیه اروپا را متهم کرد که به دلیل بحران پناهجویی به دموکراسی در ترکیه اهمیتی نمی‌دهد. دوندار اعتراض کرد که در کنفرانس مطبوعاتی که به دنبال نشست مشترک ترکیه با اتحادیه اروپا برگزار شده بود درباره روند دمکراتیزه شدن ترکیه سخنی به میان نیامده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024