چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2016, 16:48

گزارش ایلنا از اخبار محرمانه‌ ستاد اصولگرایان


اتاق فکر ستاد انتخاباتی اصولگرایان در روزهای گذشته آخرین راهکارهای مقابله با اصلاح طلبان و لیست خبرگان مردم را بررسی کرد که پیشنهادهایی همچون «رای ندادن به مشترکین با فهرست هاشمی است» از دل این مباحث بیرون آمد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، روز گذشته اتاق فکر تبلیغاتی اصولگرایان جمع شدند تا حرکت جدی خود برای انتخابات خبرگان رهبری و همچنین مجلس شورای اسلامی و آنچه را که مقابله با اصلاح طلبان می‌خواندند، عملی کنند:

موضوع مورد بحث این جمع، همفکری درباره راهکارهای جلوگیری از پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس و لیست هاشمی در انتخابات خبرگان بود.

طبق اعداد و ارقام اعلام شده از سوی یکی از حاضران، شانس پیروزی آیت‌الله هاشمی و حسن روحانی و سیدمحمود علوی در انتخابات خبرگان تهران بسیار بالا بود و نفرات بعدی نیز به احتمال زیاد نفرات مشترک لیست هاشمی و لیست جامعتین بودند.

با چنین مقدمه‌ای این نگرانی وجود داشت که آیت‌الله یزدی و جنتی و مصباح در معرض حذف قرار بگیرند یا با آرای کمی وارد خبرگان شوند، چراکه بر اساس پیش‌بینی آنها با توجه به انتخابات دوره قبل، فهرست هاشمی و روحانی نزدیک به یک میلیون رای داشت که ۷ اسفند نیز همین آرا را به سمت خود خواهد کشید و لیست جامعه مدرسین هشتصد هزار رای؛ لذا این مسئله برای افرادی که در دو لیست مشترک نیستند، زنگ خطر خواهد بود.

۱- چاره کار رای ندادن به مشترکین با فهرست هاشمی است

یکی دیگر از افراد حاضر چاره کار را رای ندادن به مشترکین با فهرست هاشمی خواند.

درباره انتخابات مجلس نیز گفته بود قطعا مومنان حزب اللهی به افرادی که همه می‌دانیم کیستند در این فهرست رای نخواهند داد. او در ادامه تحلیل خود این‌چنین گفته بود: «ترویج و تبلیغ برای رای ندادن به آنها واجب است، چراکه شخصی مثل ابوترابی ممکن است رای بیاوررد، اما اینکه با رایی کم وارد مجلس بشود، شاید سبب شود دور بعدی کسانی مثل باهنر از سیاست و کاندیداتوری کنار رود و در مجلس وزنی برای تصدی نایب رئیسی نداشته باشد.

فرد دیگری عنوان کرد: حذف افراد بیش از ۵ نفر از این فهرست معقول به نظر نمی‌رسد. اگر قرار است کسی را جایگزین حاضرین در فهرست ائتلاف کنیم، علاوه بر ویژگی‌های گفتمانی، لازم است این کف رای را خودشان بیرون از فهرست داشته باشند تا تلاش ما برای اصلاح فهرست، منجر به حصول یک نتیجه عینی هم بشود....»

۲- نگرانی از افزایش مشارکت

نفر دیگر تحلیل خود را از ماجرا چنین بیان کرد: «در تهران معمولاً اصلاح‌طلبان بیشتر از اصولگرایان رأی دارند؛ مخصوصاً اگر درصد مشارکت بالا برود که در این صورت عملاً رأی هاشمی و روحانی و علوی و... بالا خواهد رفت.»

«در انتخابات قبلی خبرگان در سال ۸۵ که دوران اوج گفتمان سوم تیر و ضدیت با هاشمی و یک سال بعد از شکست سنگین هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری بود، و آقایان مصباح و خوشوقت هم لیست جدا از جامعتین داده بودند، در تهران، هاشمی با ۵/ ۱ میلیون رای اول شد، در حالی که رای نفر دوم ۱ میلیون بود. الان که اوضاع خیلی بیشتر به نفع آن طرف است، بعید نیست بتوانند بخش قابل توجهی از کسانی که به روحانی رای دادند را برای رای دادن به لیست یاران هاشمی و حامیان اعتدال به میدان بیاورند و در نهایت اکثریت آرا با آن‌ها باشد.»

۳- تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای سه کاندیدای اصلی

دیگری معتقد بود «تبلیغات و اطلاع‌رسانی اصلی بر روی ۳ نامزد آیات مصباح، جنتی و یزدی صورت گیرد و برای ارائه لیست ۱۶ نفره و تکمیل ۱۰ نفر دیگر با بزرگان اصولگرایی در حال جمع بندی و ارائه باشیم که در روزهای آتی لیست کامل ۱۶ نفره با حضور حداقلی از افراد مشترک اعلام شود.»

بر اساس این پیشنهاد می‌بایست در تبلیغات تاکید بر ۳ نفر اصلی و سپس ۴ نفر ثانوی باید باشد، چراکه طبق این دیدگاه برخی چهره‌ها علاوه بر لیست اصولگرایان در لیست هاشمی نیز حضور داشتند و از لحاظ فکری و سیاسی و همچنین سوابق نزدیکی خاصی به هاشمی دارند.

با دیدگاه‌های این شخصیت، چهره‌هایی همچون دری نجف آبادی، امامی کاشانی، ری شهری و امینی از جمله این شخصیت‌ها هستند؛ البته گویا این دیدگاه مخالفانی هم داشت؛ کما آنکه یک عضو دیگر اینگونه تحلیل کرده بود که «آقای امامی نه مخالفند نه موافقند. در مجلس خبرگان موقع رای گیری وقتی قرار بود به هاشمی شاهرودی رای بدهند کلی با ایشان صحبت کردند که در ‌‌‌نهایت گفته بود به آقای هاشمی رفسنجانی رای نمی‌دهم، ولی علیه او هم حرفی نمی‌زنم.»

در ادامه عنوان شد: نه به هاشمی، علوی، روحانی، دری نجف آبادی، امینی، ری شهری و امامی کاشانی و رأی دادن به نفراتی که پیش از این دوستان ذکر کردن بسیار مهم است.

جالب اینجاست که وقتی این پیشنهاد مطرح شده بود، ابتدا به تناقض‌های آن فکر نشده بود، چه اینکه یکی این سوال را مطرح کرده بود که «اگر این لیست پخش شود، در مورد سایر اعضا و اینکه سوابق آنها را نادیده می‌گیریم، به مردم چه بگوییم؟»

۴- پخش وسیع فهرست ائتلاف اصولگرایان بین مردم

راهکار دیگر این شد که از طریق {برخی نهاد‌ها}، اقدام به پخش وسیع فهرست ائتلاف اصولگرایان بین مردم شود تا به قول گوینده این راهکار «هم از طریق خود مردم تبلیغات بشود هم خدای ناکرده رکب نخوریم و گرفتار دو دوزگی منحرفان نشویم»، لذا ایجاد جلسه‌های حضوری توجیهی، شبکه مساجد، پایگاه‌ها و کانون‌ها، انجام تبلیغات خیابانی، انجام تبلیغات فردی و انتشار لیست‌ها ضروری است.»

۵- تلاش برای عدم حضور لاریجانی و برنامه‌ریزی توزیع فیلم‌های او دیگر پیشنهاد این بود که افرادی از قم و کرج و قزوین بیایند و در تهران رای بدهند.

فرد دیگری در واکنش به این مسئله عنوان کرد انتخابات مجلس در قم مهم است و نباید لاریجانی به مجلس برود یا حداقل با رای پایین به مجلس برود. ما هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تصاویر لاریجانی در دیدار با شیرین عبادی و نقش آن در نفی لایحه تحکیم خانواده، دیدگاه اصلاح‌طلبان درباره آقای لاریجانی، موضع آقای لاریجانی در بزک آمریکا و موضوع نفوذ، دیدار سؤال برانگیز آقای لاریجانی با حسنی مبارک در ایام فتنه، دیدار نامطلوب آقای لاریجانی با نماینده زن پارلمان اروپا، مدیریت داخلی مجلس، نقش آقای لاریجانی در برجام و متنی درباره عملکرد رئیس مجلس در سال ۸۸ تدوین شود تا در یک کاغذ A4‌ در روز آخر تبلیغات در تمام مساجد قم توزیع شود.

که در پاسخ به این نگرانی گفته شد براساس استعلام گرفته شده می‌توان به مجلس در یک حوزه و در خبرگان در یک حوزه دیگر رای داد.

۶- استفاده از هیات‌های مذهبی در ایام فاطمیه

پیشنهاد دیگر استفاده از هیات‌های مذهبی در ایام شهادت حضرت زهرا (س) به نفع لیست هفت نفره خبرگان بود. توصیه به رای حتمی به حضرات ایات جنتی یزدی مصباح باقری کنی اعرافی مومن و حمیدی و معرفی ۸ گمنام دیگر با رعایت گزینش اصلح.

۷  - رای به لیست سی نفره اصولگرایان دور اول کار اصلاح طلبان تمام است

یکی دیگر از افراد گفت: دوستان عزیز مجلس خبرگان مهم هست. اما مجلس مهم‌تر است، اگر کسانی که دوره قبل به حداد عادل رای دادند؛ یعنی حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر اگر به کل لیست اصولگرایان رای بدهند، کار اصلاح طلب‌ها تمام خواهد شد.

یکی از برنامه‌های اصلاح‌طلبان تلاش برای رای بالای عارف در مجلس است و آن‌ها روی تک رای‌های عارف حساب باز کردند، بنابراین همه باید به لیست سی نفره اصولگرایان رای بدهند؛ ان‌شاءلله دور اول کار تمام بشود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024