شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.02.2016, 17:19


جزئیاتی از نقش سپاه در پرونده سازی‌ها و ردصلاحیت‌ها

کلمه: احمد جنتی به عنوان مجری ارشد پروژه مهندسی انتخابات، این هدف را با هماهنگی سپاه، بسیج و هیات‌های نظارت به پیش برده و حسین طائب، محمدرضا نقدی و سیامک ره‌پیک سه عنصر محوری در این پروژه بوده‌اند.

اطلاعات سپاه که طراحی پروژه مهندسی انتخابات را برعهده داشته، از حدود چهارده ماه قبل با صدور بخشنامه‌ای محرمانه به زیر مجموعه خود در سراسر کشور، خواستار شناسایی و جمع آوری اطلاعات و تشکیل پرونده برای تمامی افرادی که در مظان کاندیداتوری از سوی اصلاح‌طلبان بودند، شده.

برای این منظور بالغ بر ۹۰۰۰ پرونده در این نهادهای امنیتی- نظامی برای کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان در سراسر کشور تشکیل شده است.

وزارت اطلاعات در این مرحله به طور کامل از کار بررسی صلاحیت‌ها کنار گذاشته شده و پرونده‌های ارسالی از سوی معاونت بررسی این وزارتخانه نیز که بر اساس قانون باید تنها مبنای بررسی صلاحیت‌ها قرار می‌گرفت، کنار گذاشته شده است.

اعتراض سه تن از حقوقدانان و یکی از فقها به مداخله سپاه، تعیین تکلیف صلاحیت‌ها در بیرون شورای نگهبان و بی‌اعتنایی جنتی به نظر اعضای شورا نیز بی‌نتیجه مانده و حتی در خصوص بررسی صلاحیت چهره‌های شاخص سیاسی نیز اعلام نظر و تعیین تکلیف نهایی با سپاه بوده است.

در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها، اطلاعات سپاه دستورالعملی را به همراه یک فرم به زیرمجموعه‌ها ابلاغ شده که بر اساس آن، تمام داوطلبان انتخابات مجلس را پس از تحقیقات میدانی و … ذیل چهار گزینه زیر دسته‌بندی کنند:

-الف؛ افراد همسو با جناح اقتدارگرای حاکم (ولایی)
-ب؛ افراد غیر همسو (درون نظام)
-ج؛ افراد منتقد (اصلاح طلب و فتنه گر)
-د؛ افراد معاند (برانداز و مرتد)

رساندن حدادعادل به ریاست مجلس دهم از جمله اهداف قطعی مهندسی انتخابات تعیین شده و برای این منظور علاوه بر حذف کامل نزدیکان علی لاریجانی از فهرست جناح اصولگرا در تهران و شهرهای بزرگ، در قم نیز از تندروهای جبهه پایداری برای حذف لاریجانی از فهرست پیشنهادی اصولگرایان حمایت کرده‌اند تا قبل از تشکیل مجلس جدید، شمشیر را علیه وی از رو بسته باشند.

آنها همچنین در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند با توجه به اعلام برخی اسامی از سوی دفتر رهبری برای تایید و نیز پیگیری وزارت کشور، احراز صلاحیت ناگزیر این افراد را نیز منوط به صلاحدید اطلاعات سپاه و پس از ارجاع به نیروی مقاومت بسیج جهت تحقیق میدانی کنند.

حزب پادگانی و لشکر نظارتی وابسته به آن، تمام اهتمام و ابزارهای خود را برای تعیین زودهنگام نتیجه آن به کار گرفته‌اند. حال باید دید آیا حضور و ایفای نقش مردم خواهند توانست این پروژه مهندسی بی‌سابقه انتخابات را با شکست مواجه کند و نتیجه‌ای خلاف اراده سپاه و جنتی رقم بزند؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024