پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.02.2016, 9:17


اعتماد: با اینكه از روند بررسی صلاحیت‌ها گلایه دارند اما با پایان بررسی نهایی شورای نگهبان و اعلام اسامی كاندیداهای تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلبان بر سر حرف خود ماندند و از عصر روز گذشته به تدوین نهایی لیست انتخاباتی خود پرداختند. ساعت ۱۵ روز گذشته بود كه اعضای هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان طبق وعده پیشین دور هم جمع شدند تا لیست ۳۰ نفره تهران را تدوین كنند. اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت گسترده چهره‌های نام‌آشنای خود با فراخوان دریافت رزومه از كاندیداهایی كه تمایل به حضور در لیست انتخاباتی این جریان داشتند، توانستند چهره‌های كارآمد و موثری را شناسایی كنند كه هر كدام شایستگی نمایندگی مردم تهران را دارند.

براساس بررسی‌ها حدود ۳۰۰ رزومه در تهران به دست مدیران اصلاح‌طلب رسید كه پس از پالایش اولیه و انجام مصاحبه با كاندیداها حدود ۱۳۰ نفر باقی ماندند. با تكمیل ارزشیابی و امتیاز دهی به كاندیداها از عصر روز گذشته بررسی شایستگی این نفرات آغاز شد تا در نهایت لیست ۳۰ نفره تهران ارایه شود. عصر دیروز نخستین جلسه بررسی و تدوین لیست انتخاباتی تهران با حضور چهره‌هایی نظیر محمد رضا عارف، عبدالواحد موسوی لاری، الهه كولایی، حسین كمالی، حسین مرعشی، محسن رهامی و الهام فخاری برگزار شد.

در این جلسه كه بیش از پنج ساعت به طول انجامید تدوین بخشی از لیست نهایی تهران انجام شد. بر اساس اخباری كه در اختیار «اعتماد» قرار گرفته است، لیست نهایی تهران به صورت مرحله به مرحله تدوین می‌شود و در نخستین گام از بین كاندیداهایی كه بیشترین امتیاز را كسب كرده‌اند تعدادی انتخاب می‌شوند تا در پالایش‌های بعدی لیست ۳۰ نفره تهران طی روزهای آتی تدوین و به اطلاع مردم برسد.

اما این پایان كار نیست. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه هیچ اصلاح‌طلبی با تایید صلاحیت شورای نگهبان مواجه نشده و امكان رقابت در این حوزه‌ها كه عمدتا تك نماینده هستند به هیچ عنوان وجود ندارد. با این حال قانون انتخابات اجازه می‌دهد كاندیداها پس از احراز صلاحیت نهایی حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند. آن طور كه احمد حكیمی‌پور، عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان اعلام كرد آنها می‌خواهند با استفاده از این فرصت قانونی كاندیداهایی كه در لیست نهایی قرار نمی‌گیرند را به حوزه‌های فاقد كاندیدا بفرستند تا امكان رقابت در همه حوزه‌ها فراهم شود.

اتخاذ تاكتیك‌های مختلف قانونی از سوی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند در حفظ جمهوریت نظام كوتاهی كنند و راهی جز صندوق رای برای تحمیل تغییر نمی‌شناسند. چهره‌های شاخص و بزرگان اصلاحات این‌بار از ماه‌ها قبل اعلام كردند تحت هیچ شرایطی میدان را خالی نمی‌كنند و رقیب هرچقدر هم كه از مواهب پیدا و پنهان سیاسی برخوردار باشد باز هم نخواهد توانست بی‌رقیب راهی مجلس شود. به همین دلیل هم اصلاح‌طلبان با وجود تمام بی‌مهری‌ها ضمن استفاده از حق قانونی اعتراض راه حضور در انتخابات را پیش گرفتند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024