پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.02.2016, 7:38


شرق / مهسا جزینی

فهرستی که جا برای مستقلین و معتدلینش ندارد. اصولگرایی به منتها‌الیه راستش غلطید. فهرست نهایی‌ای که خبرش دو شب قبل از زبان حدادعادل بیرون آمد، در وهله نخست حاکی از این بود که ۱۳ نفر، سهمیه طیف جبهه پایداری و نزدیکان احمدی‌نژاد شده است، هشت نفر سهمیه جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان که نزدیک به حداد عادل‌اند و مواضعشان هم‌پوشانی نزدیکی با جبهه پایداری دارد، سه نفر به مؤتلفه رسیده و دو نفر هم به جامعه روحانیت مبارز. محسن رضایی و قالیباف هم هرکدام یک سهمیه دارند. یک مداح و یک استاد دانشگاه امام صادق هم در فهرست قرار گرفته‌اند.

اگرچه حدادعادل تقسیم‌بندی دیگری برای این فهرست دارد. او در نشست خبری دیروز گفت: 9 نفر از این فهرست عضو هیچ تشکل خاصی نیستند، هفت نفر عضو جبهه پایداری‌اند، شش نفر عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری‌اند، شش نفر عضو جمعیت ایثارگران و دو نفر هم متعلق به دیگر گروه‌ها هستند. دیروز از حدادعادل که به همراه جمعی از اعضای فهرست اصولگرایان به خبرگزاری تسنیم رفته بود، سؤال شد که چرا سهم تشکلی مانند پایداری در این فهرست این قدر زیاد است و سهم جبهه پیروان خط امام و رهبری با 17 تشکل اصولگرا این قدر کم؟ سؤال دیگر این بود که ترکیب ظاهری فهرست نشان می‌دهد که این فهرست در راستای حمایت از ریاست شما بر مجلس آینده بسته شده است. آیا خود شما این را تأیید می‌کنید و می‌خواهید با عارف و لاریجانی در مجلس آینده رقابت کنید؟ از حداد سؤال شد که چرا طیف علی لاریجانی، یعنی فراکسیون رهروان ولایت جایی در این فهرست ندارد؟ سؤال دیگر این بود که تکلیف مخاطبان و حامیان اصولگرایان چیست؛ درحالی‌که شما یک فهرست داده‌اید و علی مطهری و جمعی از اصولگرایان معتدل با فهرست صدای ملت یا جریان سوم خواهند آمد، بالاخره فهرست اصولگرایان متعلق به شماست یا آنها؟ سؤال دیگر ناظر به سخنی از محمدرضا باهنر بود که گفته بود هر وقت ما اصولگرایان به وحدت رسیدیم، نتیجه خوبی نگرفتیم!

قالیباف و ولایتی نیامدند، خودم می‌آیم

حدادعادل پیش‌ازاین در پاسخ به شرق که چرا چهره‌هایی مانند قالیباف و ولایتی در نشست‌های ائتلاف اصولگرایان حضور ندارند، گفته بود شما نگران ائتلاف نباشید، من یک روز دست این دو را می‌گیرم و می‌آورم دفتر روزنامه شرق. دیروز شرق از او سؤال کرد که پس بالاخره کی قرار است آنها را بیاورید؟ حدادعادل گفت: «من قول ندادم، ابراز امیدواری کردم؛ اما اگر هم آنها نیامدند، من قول می‌دهم خودم بیایم». حدادعادل درباره تعیین تکلیف حامیان جریان اصولگرا در شرایط چندفهرستی گفت: مخاطبان ما همان کسانی هستند که دوره‌های قبل به اصولگرایان رأی دادند. مخاطبان ما همان مردمی هستند که ۹ دی به خیابان آمدند. مدافع ارزش‌هایی هستیم که مردم را مطالبه می‌کردند؛ اما اگر فهرست‌های دیگر اصولگرایانه هم منتشر شود، ما نه مخالفت می‌کنیم و نه اختیار آن را داریم که جلوگیری کنیم. عده‌ای دیگر با معیارهایی دیگر یا مخلوطی از سلیقه‌ها یا جریانات، ممکن است فهرست یا فهرست‌هایی عرضه کنند. ما تصمیمی برای تخریب فهرست‌های دیگر نداریم. نگاهمان بیشتر ایجابی است تا سلبی. درباره ریاست آینده مجلس و تعهدگرفتن از نامزدهای فهرست ائتلاف در راستای حمایت از خودش هم گفت که اینها دروغ آشکار یک وب‌سایت بوده است و او در این چهار دوره انگیزه خدمت داشته، نه قدرت.

حدادعادل در حالی از تخریب‌ها علیه ائتلاف اصولگرایان سخن می‌گفت و توضیح می‌داد که این تخریب‌ها در روزهای آینده بیشتر می‌شود که اتفاقا خبر تعهدگرفتن از نمایندگان را یک سایت اصولگرای تندرو منتشر کرده است. حدادعادل درباره اظهارنظر باهنر مبنی بر شکست اصولگرایان در هنگامه وحدت هم گفت که تفسیر حرف‌های آقای باهنر دشوار است و به سرعت نمی‌توان پاسخ داد. درباره حاضرنشدن طیف لاریجانی هم گفت آنها از همان ابتدا تمایل به جریان اعتدال و حامی دولت داشتند و خودشان از حضور در ائتلاف استقبالی نکردند؛ درحالی‌که اگر تمایل داشتند، ما منعی نداشتیم. الان هم اطلاعی ندارم که طیف آقای لاریجانی با چه آرایشی وارد عرصه انتخابات می‌شوند.

آن ۷ نفر
حدادعادل دیروز گفت که اگر گروه یا حزبی سهم بیشتری در فهرست دارد، این ناشی از نتیجه کار بوده، نه علت آن. منظورش این بود که اتفاقی بوده، نه عمدی. گفت که «تصمیم براساس سهم‌دهی به احزاب و تشکل‌ها نبوده است. ابتدا ۱۹۰ نفر انتخاب شدند، بعد با نظرسنجی و معیارهایی مرحله به مرحله جلو آمدیم تا به این ۳۰ نفر رسیدیم»؛ اما آن هفت نفری که فهرست نهایی را بسته و دیگران را بیرون گذاشتند، چه کسانی هستند؟ جمعی که به گفته حدادعادل نام کارگروه نامزدها را بر خود دارند. شش نفر اصلی و یک نفر مشاور. محمدرضا باهنر، غلامعلی حدادعادل، صادق محصولی، وزیر کشور احمدی‌ن‍ژاد، محمود روح‌الامینی، حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران و حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی، نماینده مردم قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اعضای اصلی و آیت‌الله تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، مشاور کارگروه.

این ۳۰ نفر

مرتضی آقاتهرانی
دبیرکل جبهه پایداری که صلاحیتش برای مجلس خبرگان رد شد، برای مجلس تأیید و در فهرست اصولگرایان از تهران قرار گرفته است. او نماینده فعلی تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس و مخالف دولت روحانی است. از شاگردان نزدیک مصباح‌یزدی است و با انتصاب به‌عنوان معلم اخلاق کابینه محمود احمدی‌نژاد، مشهور شد. او سابقه تحصیل در مدرسه حقانی را نیز دارد. آقاتهرانی که به گفته خودش گرین‌کارت آمریکا داشته است، در مجموع ۹٫۵ سال در آمریکا و کانادا زندگی کرده است. اختلاف بین جبهه پایداری و لاریجانی در جریان اصولگرایی نکته قابل‌کتمانی نیست. تا جایی که حضور آقاتهرانی و طیف حامی‌اش در ائتلاف، یکی از عوامل نپیوستن لاریجانی به ائتلاف بود. آقاتهرانی در یکی از آخرین اظهارنظرهایش درباره ماجرای حمله به لاریجانی در قم گفته است: «آیت‌الله مصباح به من فرمودند که به آقای لاریجانی بگو به والله‌العلی‌العظیم من در این قصه نه خودم از قبل خبر داشتم نه همان موقع می‌دانستم، بعد به من خبر دادند که چه شده است. اصلا به من ربطی ندارد، ولی آقای لاریجانی همه برخوردهایش حاکی از این است که شخص آقای مصباح این کار را کرده که بسیار برای خودش بد است».

یحی آل‌اسحاق
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس پیشین این نهاد از چهره‌های مؤتلفه و عضو شورای مرکزی کمیته امداد از منتقدان سیاست‌های اقتصادی دهه ۶۰ که در یکی از آخرین اظهارنظرهایش درباره سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی نیز گفته است: متأسفانه هشت میلیون بی‌کار در جامعه وجود دارد که حدود پنج میلیون نفر آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. بعد از بی‌کاری، معیشت عمده‌ترین مشکل مردم است. متأسفانه قدرت خرید مردم پایین آمده و طبقات متوسط رو به پایین، قدرت خریدشان با تورم و تأمین کالای موردنیاز معیشت قابل‌تطبیق نیست.

فاطمه آلیا
از اعضای جبهه پایداری و از نمایندگانی است که در دوره‌های هفتم تا نهم مجلس، نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشت. فاطمه آلیا جزء اصولگرایانی است که از دولت محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد. از مدافعان مصوبه کاهش ساعت کاری اداری زنان در مجلس بود.

محمدحسن ابوترابی‌فرد
نایب‌رئیس اول مجلس در دوره‌های هشتم و نهم است که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ از ائتلاف پنج‌گانه بود، اما انصراف داد. او دوره‌ای رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه تهران بوده است. ابوترابی‌فرد از چهره‌های میانه‌رو و معتدل مجلس است که در کمیسیون برجام مجلس هم از حامیان دولت بود.

لاله افتخاری
عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس فعلی است. به‌لحاظ تشکیلاتی همچنان عضو جمعیت ایثارگران به حساب می‌آید که در کنار جمعیت رهپویان، دو تیم نزدیک به حدادعادل در اردوگاه اصولگرایی را تشکیل می‌دهند. افتخاری از منتقدان حجاب هنرپیشه‌های سینماست. او گفته است مسائل، فراتر از حجاب است. من به خود هنرپیشه کار ندارم؛ آن چیزی که در فیلم‌ها می‌آید بعضی وقت‌ها مسلمان هم که نباشی، مصلحت نمی‌بینی که خانواده‌ات بروند ببینند.

زهره الهیان
عضو مجلس هشتم و عضو جمعیت ایثارگران، از تشکیلات‌های نزدیک به حدادعادل است. در یکی از آخرین اظهارنظرهایش درباره حادثه منا گفته است باید این سؤال را مطرح کرد که چرا از کشورهای اسلامی نیز هیچ صدایی در قبال این فاجعه شنیده نشد. او البته خواستار افزایش سهم زنان در مجلس بوده است.

مهرداد بذرپاش
از نزدیکان احمدی‌نژاد که به مدیریت عامل سایپا رسید. رئیس سابق بسیج دانشگاه شریف و نماینده فعلی مجلس است. بذرپاش صاحب امتیاز روزنامه وطن امروز، از روزنامه‌های منتقد روحانی است كه به زدن تیترهای عجیب و تند علیه دولت معروف است. در یکی از آخرین اظهارنظرهایش گفته است که وکیل‌الدوله‌ها برای اینکه از اتهام وکیل‌الدولگی مبرا شوند به دیگران اتهام تندروی می‌زنند تا وکیل‌الدولگی آنها در اذهان کمتر آشکار شود. برخی می‌خواهند مجلس را که تبلور دموکراسی است، به نهادی در حد معاونت رئیس‌جمهور تقلیل دهند. او در جلسات جبهه پایداری حضور پیدا می‌کند و به نیروهای این تشکل سیاسی نزدیک است.

احمد توکلی
از چهره‌های قدیمی مجلس و از منتقدان اقتصادی دولت فعلی است. از اعضای مؤسس جمعیت رهپویان و از باسابقه‌های نزدیک به حلقه اول جمعیت ایثارگران است که این روزها می‌گوید به دلیل بالارفتن سن و وضعیت جسمی، در جلسات رهپویان فرصت حضور ندارد. در اظهارنظری اخیرا گفته بود کسانی که فتنه ۸۸ را ایجاد کردند، جایی در مجلس دهم ندارند.

محمد نبی حبیبی
دبیرکل مؤتلفه بعد از فوت  مرحوم عسگراولادی است. مؤتلفه در دهه ۷۰ حامی هاشمی بود، اما نبی حبیبی اخیرا در اظهارنظری گفته است سؤال ما از آقای هاشمی این است: «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید که بی‌پروا به امام حمله می‌کنید؟ سخنان تلخ، غیرواقعی و تفرقه‌انگیز از سوی ایشان جای گله و ملامت دارد. آقای هاشمی‌رفسنجانی همین بهانه‌جویی‌ها را در انتخابات ٨٨ مطرح کردند که منشأ یک فتنه شد». حزب او و جبهه پایداری در ماه‌های اخیر بسیار به هم نزدیک شده‌اند.

غلامعلی حدادعادل
نماینده تهران در مجلس از سال ۱۳۷۸، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او نخستین رئیس غیرمعمم تاریخ مجالس جمهوری اسلامی است که ریاست مجلس هفتم را برعهده داشت. پادرمیانی‌اش برای مرتضوی و نقل‌قولش از مرتضوی که قول شرف داده از ریاست سازمان تأمین اجتماعی کنار برود و نرفت در مجلس، در یاد‌ها ماند. شواهد حاکی است فهرست اصولگرایان بر محور حدادعادل و در راستای حمایت از ریاست او بر مجلس آینده بسته شده؛ گرچه خود او می‌گوید که این فهرست براساس سهم‌خواهی هیچ گروه یا جناح خاصی بسته نشده است.

پرویز داوودی
معاون اول محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم بود که در زمان ثبت نام کاندیداتوری کامران باقری‌لنکرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) یکی از همراهی‌کنندگان این کاندیدای حمایت‌شده از سوی آیت‌الله مصباح بود.

مجتبی رحماندوست
برادر مصطفی رحماندوست (شاعر) و نماینده فعلی مجلس است. کمتر در مجلس اظهارنظر سیاسی می‌کند. او یکی از سؤال‌کنندگان از وزیر کشور درباره وضعیت تردد موتورسواران بود که ‌پس از توضیحات رحمانی‌فضلی اعلام کرد از توضیحات وی قانع نشده و گفته بود اگر سؤال را به رأی بگذارد، نمایندگان به‌دلیل نارضایتی‌های منطقه‌ای خودشان به وزیر کارت زرد می‌دهند و این را منصفانه نمی‌داند، اعلام رضایت کرد. او در مجلس نهم پیگیر تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها و مراجعه و سرکشی به زندان‌های تهران بود که موفق به این کار نشد. گرچه از او به‌عنوان یکی از اعضای جمعیت ایثارگران نام برده می‌شود، اما بیشتر مواضعش مستقل به نظر می‌رسد.

فاطمه رهبر
از دوره مجلس هفتم، نماینده است. عضو حزب مؤتلفه و از معدود نمایندگان زن اصولگرای حامی افزایش سهم زنان در مجلس است. او از مخالفان سیاست‌های دولت روحانی و شهیندخت مولاوردی در حوزه زنان است. فاطمه رهبر از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد بود که سه روز پیش از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ گفت: منتظر رأی ۲۴‌میلیونی احمدی‌نژاد باشید. حدود ۷۰ درصد آرا متعلق به آقای احمدی‌نژاد خواهد بود.

علیرضا زاکانی
نماینده تهران در مجلس، در دوره‌های هفتم، هشتم و مجلس فعلی است. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ رد صلاحیت شد. رئیس جمعیت رهپویان و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن بود. او از منتقدان سرسخت دولت روحانی و سیاست خارجی، همین‌طور هاشمی‌رفسنجانی است. به‌تازگی یک نشست خبری درباره پرونده کرسنت در خبرگزاری اصولگرای فارس برپا كرد و از دیدگاه خود دست به افشاگری زد. او گفت قراردادهای فعلی از کرسنت هم بدتر است. 

محمد سلیمانی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت احمدی‌نژاد، از اعضای جبهه پایداری و نماینده فعلی تهران است. او که در دولت احمدی‌ن‍ژاد سخنی در نقد سیاست‌های آن دولت نمی‌گفت، در مجلس فعلی گفته است: سالخوردگان در دولت مجبور به ارائه آمارهای متناقض و مخدوش شده‌اند و مردم هم این آمارها را حس و لمس نمی‌کنند و گرانی‌ها هم ادامه دارد و رکود نیز در حوزه اقتصاد و صنعت و نفت همچنان حاکم است. سلیمانی تقریبا در تمام نطق‌های خود، به‌شدت از هاشمی و اطرافیانش انتقاد کرده است.

زهره طبیب‌زاده‌نوری
عضو جبهه پایداری و نماینده فعلی مجلس، از منتقدان سفت‌وسخت دولت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری فعلی است که گفته است: برگزاری نشست‌هایی تحت عنوان نشست‌های تخصصی با حضور افرادی که اعتقادات فمینیستی دارند و با حمایت مالی مجموعه معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، جای تأمل و تأسف دارد.

محمدجواد عامری‌شهرابی
چهره شناخته‌شده‌ای در حوزه سیاست نیست. از معدود چهره‌های تازه‌ای است که جریان اصولگرا اجازه حضور در فهرست را به او داده تا چندان هم متهم به حرکت در دایره بسته قدرت نشود. او استاد دانشگاه امیرکبیر است و گفته می‌شود به جبهه پایداری نزدیک است.

حجت‌الله عبدالملکی
متولد سال ۶۰ است و از طیف دانشگاه امام صادق و نزدیک به سعید جلیلی است. اقتصاد خوانده و از منتقدان دولت فعلی است. او گفته در بودجه ۹۵ وابستگی به نفت دوبرابر شده است. منتقد برجام است و گفته نباید اجازه داد به شیوه آمریکایی اجرا شود. او هم از چهره‌های جدیدالورود اصولگراست.

لطف‌الله فروزنده
عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است که در دولت دهم، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد بوده و هم‌اکنون یکی از اعضای هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس تهران است.

سیدعلی قریشی
۳۸ ساله و مداح است. عکسی در اینترنت وجود دارد که او را در کنار حسین الله‌کرم و سعید حدادیان، مداح معروف نشان می‌دهد. در مؤسسه قدیم‌الاحسان نزدیک به حاج منصور ارضی کار می‌کند. او گفته است الان هیأت‌هایی هستند که از نظر سیاسی با انقلاب و نظام و امام مخالف هستند، اصلا سیاسی نگاه نمی‌کنند. معتقد است سردمدار و داعیه‌دار اسلام سیاسی در هیأت‌ها، حاج منصور ارضی است.

اسماعیل کوثری
از نزدیکان جبهه پایداری، نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره هشتم و دوره فعلی ‌است. کوثری از فرماندهان سپاه پاسداران بود.

خودش می‌گوید در سال ۱۳۶۸ یا ۱۳۶۹ هاشمی‌رفسنجانی به اتهام اشغال غیرقانونی تأسیسات کشاورزی، دستور بازداشت او را داده اما هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید توسط محسن رضایی برای آزادی او وساطت کرده است. از منتقدان دولت و هاشمی است و اخیرا در واکنش به هاشمی گفته است: قرار نیست تا ابد کشور در اختیار آقای هاشمی و طرفداران وی باشد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، استاد دانشگاه امام صادق و رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس است که اخیرا مناظره‌ای با صادق خرازی در دانشگاه امام صادق داشته. مواضعش در مجلس تقریبا میانه است و ازجمله اصولگرایانی است که مانند دیگر عضو جامعه روحانیت در فهرست ائتلاف، یعنی ابوترابی فرد، معتدل به حساب می‌آید.

حسین مظفر
نماینده فعلی تهران در مجلس و اصولگرایی که وزیر آموزش‌وپرورش در دولت اول اصلاحات بود اما بیشتر به قالیباف نزدیک است. او همان زمان هم منتقد خاتمی بود. آبان ۱۳۸۹ توسط محمود احمدی‌نژاد با حکمی نماینده رئیس‌جمهوری در نظارت بر سازمان صدا و سیما و جانشین مهدی کلهر شد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف بود و فرزندش هم داماد مهدی کوچک‌زاده از نمایندگان فعلی مجلس است.

مسعود میرکاظمی
وزیر نفت احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس که از منتقدان سفت و سخت زنگنه، وزیر نفت فعلی است و او را به ناکارآمدی متهم می‌کند. گفته است نخ کرسنت کشیده شود، بسیاری از مدیران دولت یازدهم احضار می‌شوند. در دوران مدیریت دوساله او بر وزارت نفت دولت احمدی‌ن‍ژاد، بیش از ۲۵۰ مدیر ارشد و کارشناس نفتی خانه‌نشین شدند. 

الیاس نادران
از نمایندگان تندرو مخالف دولت؛ عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس است. بعد از ماجرای مشائی و مرتضوی از مخالفان احمدی‌نژاد شد و اخیرا هم در واکنش به خروج مرتضوی از کشور برای سفر کربلا، در کنار علی مطهری و چند نماینده دیگر نامه‌ای خطاب به قوه قضائیه امضا کرده است. او هم یکی از منتقدان قراردادهای نفتی دولت است. در ماجرای استیضاح فرجی‌دانا هم در موافقت با استیضاح سخن گفت.

محمد ناظمی‌اردکانی
در دولت نهم از سوی دکتر محمود احمدی‌نژاد ابتدا به سمت سرپرست وزارت تعاون منصوب شد و با کسب رأی اعتماد از مجلس با عنوان وزیر تعاون به عضویت هیأت دولت در آمد. از چهره‌های اصولگرایی است که کمتر اظهارنظر مشخص سیاسی از او دیده شده است.

محمود نبویان
عضو جبهه پایداری و نماینده فعلی مجلس است که مواضع تندی نسبت به دولت دارد. او خطاب به ظریف گفته است: تو دلاور نیستی! از ۱۶سالگی برای اینکه وارد مبارزات با شاه نشی، پدرت تو رو فرستاد آمریکا؛ انقلاب شد نیومدی؛ جنگ شد نیومدی؛ یک‌بار صدای تیر نشنیدی؛ تو می‌دونی شهید یعنی چی؟ یتیم یعنی چی؟ تو برای چی باید دلواپس باشی؟! دلواپس این مردمند که پای انقلاب ایستادند.

بیژن نوباوه
خبرنگار سابق صداسیما و نماینده دوره هشتم و فعلی مجلس و نزدیک به جبهه پایداری است. در حوزه فرهنگ، مواضع سفت و سختی دارد و از مخالفان دفن ریچارد فرای ایران‌شناس معروف در اصفهان بود. از حمله به سفارت انگلستان دفاع کرد.

مرضیه وحیددستجردی
نماینده دوره چهارم و پنجم مجلس بود. در مجلس ششم از مخالفان طرح پیوستن ایران به کنوانسیون رفع خشونت علیه زنان بود. در دولت دوم احمدی‌نژاد دو سال وزیر بهداشت و از حامیان طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها بود. بر سر اعتراض به تعلق‌نگرفتن یارانه دارو و برکنارنکردن باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی از سوی احمدی‌نژاد برکنار شد. خودش از آن روزها به‌عنوان روزهایی تلخ که تمایلی به یادآوری و بازگویی دوباره‌اش ندارد یاد کرده است.

مهدی وکیل‌پور
متولد دهه ۶۰، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت صنعتی از دانشگاه امام صادق، رئیس فرهنگسرای فناوری اطلاعات بوده است. او که گفته می‌شود سهمیه محسن رضایی در فهرست اصولگرایان است، مسئولیت‌های مشاور جوان و عضو گروه مشاوران جوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو کمیته مدیریت شهری و شوراهای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته است.

فعلا سکوت می‌کنم
امیر محبیان: هر فهرستی که منتشر شود، طبیعتا منتقدان و موافقانی دارد. فهرست فعلی شورای ائتلاف اصولگرایان هم از این امر مستثنا نیست. هرچند من هم انتقاداتی به نسبت موجود کاندیداهای تعیین‌شده در فهرست دارم، اما در شرایط فعلی رسالت اصولگرایانه خود را در این می‌دانم که چون تأیید جامعتین روی این فهرست است سکوت کنم. ان‌شاءالله تحلیل کامل و نهایی را موکول می‌کنیم به بعد از برگزاری انتخابات و از خدا می‌خواهم اصولگرایان در این انتخابات بتوانند موفق شوند، ولی حتما بعد از انتخابات باید آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024