جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.02.2016, 9:28


بی بی سی: وزیر خارجه آمریکا گفته است که دولت‌های سوریه و روسیه از دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز و برقراری صلح در سوریه جلوگیری می‌کنند.

در پی اعلام تعلیق مذاکرات بین نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان در ژنو، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است که حکومت سوریه و روسیه با ادامه حملات نظامی به مواضع مخالفان و مناطق غیرنظامی همزمان با این مذاکرات، مانع از پیشرفت به سوی پایان دادن به جنگ داخلی سوریه هستند.

آقای کری گفت: «ادامه تهاجم نظامی نیروهای رژیم سوریه علیه مناطق استقرار مخالفان، که به واسطه حملات هوایی روسیه امکانپذیر شده، و همچنین ادامه محاصره صدها هزار غیرنظامی توسط شبه‌نظامیان تحت امر رژیم، به وضوح حاکی از برنامه‌ای برای کسب راه حل نظامی به جای ایجاد زمینه مساعد برای تحقق راه حلی سیاسی است.»

وزیر خارجه آمریکا از «رژیم سوریه و حامیانش» خواسته است که از بمباران و گلوله‌باران مناطق تحت تصرف مخالفان، به خصوص در حلب، خودداری ورزند و با رعایت قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل، به محاصره غیرنظامیان در این مناطق پایان دهند. وی افزوده است: «زمان آن فرا رسیده که آنان به تعهدات کنونی خود عمل کنند و به جامعه بین‌المللی اطمینان دهند که واقعا در صدد یافتن راه حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه هستند.»

جان کری با اشاره به تعلیق مذاکرات جاری ژنو بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان و اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در مورد از سرگیری این مذاکرات در اواخر ماه جاری، گفته است که در انتظار آغاز مجدد مذاکرات است و افزوده: «در این فاصله، لازم است جامعه جهانی توان خود را در یک جهت متمرکز کند: در جهت متوقف کردن سرکوب و آزار مردم سوریه و پایان دادن، و نه ادامه، این درگیری.»

مذاکرات ژنو این هفته با شرکت نمایندگان دولت سوریه و ائتلاف مخالفان «میانه رو» آغاز شد اما روز گذشته، مخالفان گفتند که نیروهای دولتی و هواپیماهای روسی به جای تعلیق حملات به مواضع آنها و مناطق غیرنظامی در طول مذاکرات، این حملات را شدت بخشیده‌اند. به گفته آنان، ظاهرا هدف دولت سوریه و روسیه این بوده است که با افزایش فشار نظامی بر مخالفان و غیرنظامیان، نمایندگان مخالف را به عقب‌نشینی در طول مذاکرات وادار کنند در حالیکه شرط اصلی مخالفان برای شرکت در نشست ژنو، لغو محاصره مناطق غیرنظامی و پایان دادن به سیاست «تسلیم از راه گرسنگی غیرنظامیان» بوده است.

نیروهای دولتی متهم شده‌اند که با محاصره مناطقی که تحت تسلط مخالفان است، از رسیدن مواد غذایی و سایر اقلام ضروری به مردم ساکنان این مناطق جلوگیری می‌کنند به نحوی که نیروهای مخالف برای لغو محاصره غیرنظامیان، ناچار از این مناطق خارج شوند و دسترسی سازمان های امدادرسان و ارسال مواد مورد نیاز ساکنان این مناطق امکانپذیر گردد. در چند ماه گذشته، در چند مورد نیروهای مخالف با نظارت نهادهای بیطرف، از برخی مناطق تحت تسلط خود خارج شده و در پی آن، سازمان‌های امدادرسانی اجازه یافته‌اند به ساکنان این مناطق کمک کنند.

همزمان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که روز چهارشنبه، روسیه حملات هوایی خود در داخل و اطراف شهر حلب را شدت بخشید و افزوده است: «این حملات علیه داعش صورت نگرفته بلکه هدف آنها تقریبا به طور کامل مواضع سایر مخالفان رژیم بوده و براساس گزارش‌های رسیده، به تلفات سنگین غیرنظامیان، فرار شمار بیشتری از شهروندان سوری و احتمالا از میان رفتن راه‌های بیشتر ارسال کمک بشردوستانه به این مردم منجر شده است.»

وی گفته است که «بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت که روسیه نیز به آن رای مثبت داد، تمامی طرف‌های درگیری در سوریه ملزم بوده‌اند بمباران و دیگر حملات خود علیه غیرنظامیان را فورا و بدون قید و شرط متوقف کنند و دشوار بتوان تصور کرد که چگونه حمله به مناطق غیرنظامی‌می تواند به روند صلح کمک کند.»

در ماه سپتامبر سال گذشته، دولت روسیه، که متحد و حامی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، گفت که به منظور مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش) و «تروریست‌های بنیادگرا» حملات هوایی در سوریه را آغاز می‌کند. کوتاه مدتی پس از آن، برخی گروه‌های مخالف حکومت سوریه، که علاوه بر درگیری با نیروهای دولتی در بعضی مناطق با نفرات داعش نیز درگیر بودند، گفتند که هواپیماهای روسی به جای حمله به مواضع داعش، آنان را هدف قرار می‌دهند.

به گفته مخالفان، از آنجا که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا مواضع داعش را هدف حملات هوایی قرار می‌دهد، احتمالا روسیه با حمله به سایر مخالفان مسلح بشار اسد امیدوار است که تمامی مخالفان از میان بروند و بشار اسد بتواند بار دیگر بر تمامی مناطق این کشور مسلط شده و بدون مواجهه با مخالفت، به حکومت خود ادامه دهد. مخالفان گفته‌اند که دولت‌های سوریه و روسیه در نظر دارند از فرصت مذاکرات ژنو جهت نابودی توان نظامی مخالفان بهره‌برداری کنند.

در واکنش به اظهارات نمایندگان مخالفان که ادامه مذاکرات صلح را به واسطه ادامه و تشدید حملات نظامی ناممکن دانستند، نماینده دولت سوریه گفت که مخالفان «به دستور اربابانشان» این مذاکرات را به بن‌بست کشانده‌اند و آنان را متهم کرد که در پی استقرار و بازگشت صلح و آزادی به سوریه نیستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024