سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.01.2016, 15:00


بی بی سی: وزارت خزانه‌داری آمریکا به بی‌بی‌سی گفته است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را از نظر مالی فاسد می‌داند.

دولت آمریکا قبلا تحریم‌هایی را بر دستیاران آقای پوتین اعمال کرده است، اما تصور می‌شود اولین بار باشد که مستقیما رهبر روسیه را به فساد متهم می‌کند.

سخنگوی آقای پوتین به بی‌بی‌سی گفته است که «هیچ یک از این اتهامات یا مسائل نیازمند پاسخگویی نیست، چون موضوع تخیل محض است.»

هفته پیش یک هیات تحقیق عمومی در بریتانیا نتیجه گیری کرد که آقای پوتین «احتمالا» حکم قتل الکساندر لیتویننکو جاسوس سابق روس را تصویب کرده بود.

آقای لیتویننکو که زمانی برای سازمان امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) کار می‌کرد و از منتقدان صریح الهجه آقای پوتین بود در سال ۲۰۰۶ با ماده رادیواکتیو پولونیوم در لندن مسموم و کشته شد.

ثروت مخفی

آدام زوبین، که بر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری نظارت دارد، به برنامه پانورامای بی‌بی‌سی گفت که رئیس جمهور روسیه فاسد است و دولت آمریکا «سال‌های سال است» که به این موضوع واقف است.

او گفت: «ما شاهد بوده‌ایم که او با استفاده از دارایی‌های دولتی دوستان و متحدان نزدیکش را ثروتمند می‌کند، و آنهایی را که دوست خود نمی‌داند به حاشیه می‌راند. چه با استفاده از ثروت انرژی روسیه، چه با سایر قراردادهای دولتی، این‌ها را در اختیار کسانی می‌گذارد که فکر می‌کند در خدمت او هستند و کسانی که فکر نمی‌کند با او باشند را محروم می‌کند.»

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۴ تحریم‌هایی را علیه اعضای محفل داخلی کرملین اعمال کرد و اعلام کرد که ولادیمیر پوتین سرمایه گذاری‌های مخفی در بخش انرژی دارد. با این حال دولت آمریکا در آن زمان او را مستقیما متهم به فساد نکرد.

آن تحریم‌ها بعدا شامل افراد و سازمان‌های بیشتری شد که با تدابیر مشابه اتحادیه اروپا علیه روسیه همراه بود. انضمام کریمه به خاک روسیه در جریان تلاطم سیاسی در اوکراین دلیل آن تحریم‌ها بود.

آقای زوبین به پانوراما گفت که رئیس جمهور روسیه فاسد است و دولت آمریکا «سال‌های سال است» که به این موضوع واقف است

مقام‌های دولت آمریکا رغبتی به مصاحبه در مورد سرمایه آقای پوتین نداشته‌اند، اما آقای زوبین با مشارکت در برنامه پانورامای بی‌بی‌سی که در این مورد تحقیق می‌کرد موافقت کرد.

او در مورد یک گزارش محرمانه سال ۲۰۰۷ سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، که میزان ثروت آقای پوتین را حدود ۴۰ میلیارد دلار رقم می‌زد اظهار نظر نکرد. اما او گفت که رئیس جمهور روسیه به طور مخفیانه درحال ثروت اندوزی بوده است.

آدامه زوبین گفت: «او ظاهرا سالانه چیزی حدود ۱۱۰ هزار دلار از دولت حقوق می‌گیرد. اما این به دقت ثروت او را منعکس نمی‌کند، و او سابقه طولانی آموزش و ممارست در زمینه چگونگی پنهان کردن ثروت واقعی خود دارد.»

کرملین این ادعا‌ها را رد کرده است. در سال ۲۰۰۸، آقای پوتین شخصا به این ادعا که او ثروتمند‌ترین مرد اروپاست چنین پاسخ داد: «این ادعایی مزخرف است. این حرف‌ها را از دماغ کسی درآورده‌اند و روی کاغذ پاره‌هایشان مالیده‌اند.»

قایق تفریحی

اما پانوراما با اعضای سابق محافل داخلی دولت روسیه صحبت کرده که می‌گویند اطلاعات دست اولی از ثروت مخفی آقای پوتین دارند.


دیمیتری اسکارگا، که زمانی مدیر شرکت کشتیرانی دولتی سووکامفلات بود، می‌گوید او ناظر بر انتقال یک قایق تفریحی ۳۵ میلیون دلاری به آقای پوتین بوده است.

آقای اسکارگا می‌گوید که قایق ۵۷ متری المپیا را رومان آبراموویچ، که به عنوان صاحب باشگاه فوتبال چلسی معروف‌ترین سرمایه دار روس‌تبار بریتانیاست به پوتین هدیه داد.

او گفت: «این یک واقعیت است که آقای آبراموویچ، از طریق کارمندش، قایق تفریحی را به آقای پوتین منتقل کرد. من آخر ماه مارس ۲۰۰۲ در آمستردام سوار این قایق بودم. و نماینده آقای آبراموویچ آنجا بود... او گفت که رومان صاحب این قایق است.»

آقای اسکارگا می‌گوید که المپیا سپس از طریق یک شرکت خارج از روسیه به ولادیمیر پوتین منتقل شد. او سپس مسئول مدیریت قایق برای آقای پوتین شد و گزارش هزینه‌های اداره قایق را آماده می‌کرد.

او گفت: «هزینه نگهداری قایق از بودجه دولتی پرداخت می‌شد.»

آقای اسکارگا می‌گوید که قایق مخفی نگه داشته شد چون شخصا متعلق به ولادیمیر پوتین بود، نه دولت روسیه.

پانوراما در مورد این قایق از رومان آبراموویچ سوال کرد. وکیل او ادعا‌ها درباره رومان آبراموویچ را به عنوان گمانه زنی و شایعات رد کرد.

آقای پوتین درخواست مصاحبه برای این برنامه پانوراما را رد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024