چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 17.01.2016, 9:22


۲۶ دی ماه ۱۳۹۴— کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از آزادی دیرهنگام چهار زندانی دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی، شامل خبرنگار واشنگتن پست جیسون رضاییان، که ۱۸ ماه پیش در تهران دستگیر شد و از آن زمان تحت یک روند قضایی ساختگی و سیاسی در زندان بوده است استقبال می‌کند و از مقامات ایرانی می‌خواهد که دهها زندانی سیاسی را که بدون هیچ دلیل و مدرکی و تنها به خاطر ابراز عقیده مسالمت آمیز در زندان هستند را آزاد کند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:” اگر این آزادی نشانه تمایل ایران به یک آشتی جهانی است، باید همچنین با آشتی ملی ادامه یابد و معنی این آشتی ملی آزادی زندانیان سیاسی بسیاری است که اینک در حبس به سر می برند.”

در بیانیه‌ای که خبر آزادی زندانیان را اعلام می‌کرد، دادستان تهران گفت که مبادله زندانیان در راستای “مصالح کلی نظام” صورت گرفته است.

هادی قائمی گفت: “آشتی ملی نیز به همان میزان در راستای مصالح کلی نظام است. بسیاری از ایرانیان مدتی طولانی است که تقاضا داشته اند که این آشتی ملی از طریق آزادی زندانیان سیاسی، رهبران جنبش سبز، و آنهایی که از زمان اعتراضات مسالمت آمیزی که به دنبال انتخابات مناقشه آمیز ۱۳۸۸ در ایران صورت گرفت در زندان بوده اند صورت بگیرد.”

کمپین خواستار آزادی این زندانیان است که اسامی بعضی از آنها شامل امید کوکبی، فیزیکدان؛ بهاره هدایت، فعال حقوق زنان؛ عیسی سحرخیز، روزنامه نگار؛ نرگس محمدی، فعال حقوق بشر؛ عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف‌زاده، مدافعان حقوق بشر؛ میرحسین موسوی، مهدی کروبی، و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز و بسیاری افراد دیگر که مصایب آنها هنوز ادامه دارد، می باشد.

هادی قائمی گفت: “زندانیان سیاسی ایرانی که تنها به دلیل اتهامات بی پایه مشابه در حبس به سر می‌برند و پاسپورت یک کشور خارجی را ندارند شامل چنین توجهاتی نمی‌شوند.” وی افزود: “این مضحکه مستمر عدالت در ایران است.”

خبرگزاری‌های رسمی ایران اسامی سه نفر دیگر که تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارند را همراه جیسون رضاییان در میان آزادشدگان تایید کرده‌اند: سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی، و نصرت‌الله خسروی.

ایران همچنین دانشجوی آمریکایی متیو ترویتچیک را آزاد کرده که نام وی قبلا به دلیل عدم تمایل خانواده اش اعلام نشده بود.

اما برخی شهروندان کشورهای خارجی همچنان در ایران باقی مانده اند. این افراد شامل سیامک نمازی، یک تبعه دوگانه ایرانی و آمریکایی که در مهرماه ۱۳۹۴ دستگیرشده؛ کمال فروغی، ۷۶ ساله، یک تبعه دوگانه ایرانی و انگلستان که از سال ۱۳۸۹ تا کنون در زندان است؛ و نزاراحمد زاکا، یک تبعه لبنانی که مقیم کشور آمریکاست و در زمانی که در کنفرانسی در تهران حضور داشت در شهریورماه سال جاری دستگیر شد.

رسانه های ایران همچنین گزارش دادند که آمریکا هفت ایرانی که به دلیل نقض تحریم‌ها در آمریکا زندانی بوده‌اند را آزاد کرده است: نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی.

هادی قائمی همچنین گفت: « بی‌تردید آزادی این افراد خود شاهدی بر استیلای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بر قوه قضاییه ایران هستند که عملا از استقلال برخوردار نیست و زندگی شهروندان را با بازیهای سیاسی گره می زند. این دردآور است که دستگاهی که وظیفه اش ستاندن داد مردم است، حقوق اولیه افراد را نقض می‌کند و برای آن پاداش نیز می‌خواهد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024