پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.01.2016, 19:01


فرزند عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه‌نگاری که از روز دوشنبه ۱۱ آبان توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او در اعتراض به دو ماه بازداشت موقت و بلاتکلیف بودن وضعیتش از صبح روز چهارشنبه ۱۶ دی ماه در زندان اوین دست به “اعتصاب غذای تر” زده است.

مهدی سحرخیز به کمپین گفت: «پدرم بیش از دو ماه است که در بازداشت موقت به سر می برد. او باید یا با قرار وثیقه آزاد شود، یا برایش دادگاه تشکیل شود، در حالیکه هیچکدام از این اتفاق ها نیفتاده است. چندین بار وکیل پدرم دخواست آزادی او با قرار وثیقه را داده اما قبول نکرده اند و دلیلی هم برای رد تقاضای آزادی وی با قرار وثیقه ارائه نکرده اند. پدرم در اعتراض به این رفتارها و نامشخص بودن وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده و گفته اگر تا دو هفته دیگر به وضعیتش رسیدگی نشود اعتصاب غذای تر خود را به خشک تبدیل می کند و داروهایش را هم دیگر مصرف نخواهد کرد.»

عیسی سحرخیز، فعال سیاسی روز ۱۱ آبان ماه توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و از همان روز در اعتراض به بازداشتش دست به اعتصاب غذای تر زد که تا روز ۳۰ آذرماه این اعتصاب به طول کشید. او به دلیل درخواست های شفاهی آیت الله صانعی، یک مرجع تقلید حامی اصلاح‌ طلبان، سید محمد خاتمی، رییس جمهور اسبق ایران، ابراهیم یزدی، فعال سیاسی و وزیر امور خارجه اسبق ایران، و نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر پس از پنجاه روز اعتصاب غذای خود را شکست. اما مجددا از روز ۱۶ دی ماه اعتصاب غذای خود را در اعتراض به ادامه وضعیت نامشخصش آغاز کرد.

مهدی سحرخیز درباره اتهاماتی که به پدرش وارد شده به کمپین گفت: «به او اتهام توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت جامعه زده اند که هیچ مستندی هم برایش وجود ندارد. آخر پدر من بعد از آزادیش در هیچ تجمعی نبوده که به او اتهام اجتماع و تبانی زده اند. این اتهام واقعا عجیب است.»

فرزند عیسی سحرخیز با اشاره به اینکه در این مدت دو بار خانواده اش با آقای سحرخیز در زندان اوین ملاقات حضوری داشته اند به کمپین گفت: «من اطلاع دقیق ندارم که پدرم در کدام بند اوین نگهداری می شوند اما خانواده با او دو بار ملاقات حضوری داشته اند. از نظر روحی حالش خوب بوده اما از نظر جسمی ضعیف و لاغر شده است به خصوص که قبلا حدود ۵۰ روز هم در اعتصاب غذا بود. پدرم ظاهرا با یکی دو نفر دیگر هم بند است اما آنها حقوقی شبیه بقیه زندانیان مانند دسترسی به کتاب و هوای آزاد ندارند و همین طور ارتباطشان با بقیه زندانیان قطع است.»

سه روزنامه نگار دیگر نیز به نام های احسان مازندرانی، آفرین چیت ساز و سامان صفرزایی نیز روز ۱۱ آبان توسط سپاه بازداشت شدند که هیچکدام از آنها تاکنون آزاد نشده اند. احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان روز دوشنبه نهم آذر ماه مدعی شد این روزنامه نگاران اعترافاتی کرده اند و از اتهام «همراهی با آمریکا» سخن گفت.

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان روز دوشنبه نهم آذر ماه در سخنرانی خود مدعی شد: «اخیرا روزنامه نگارانی که به جرم همراهی با آمریکا بازداشت شده اند، در اعترافات خود عنوان کرده اند از برخی مقاله می گرفتند، به آنها پول می دادند و بعد مقاله را دستکاری کرده و در اختیار روزنامه های آمریکایی قرار می داند.» این اظهار نظر عجیب از سوی احمد خاتمی در حالی صورت گرفت که هیچ مسول قضایی در خصوص اعترافات و روند قضایی این روزنامه نگاران تاکنون صحبتی نکرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024