پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.12.2015, 9:52


دویچه وله: مجمع عمومی سازمان ملل در دو قطعنامه جداگانه ایران و کره شمالی را به‌خاطر نقض حقوق بشر محکوم کرد. در قطعنامه‌ای که علیه ایران به تصویب رسید، از سرکوب فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران به شدت انتقاد شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایران و کره شمالی را به‌خاطر نقض حقوق بشر محکوم کرد. قطعنامه پیشنهادی علیه ایران با حضور ۱۹۳ نماینده از کشورهای جهان پنج‌شنبه (۱۷ دسامبر/۲۶ آذر) به رای گذاشته شد که ۸۱ کشور آن را تایید کردند. ۳۷ کشور به این قطعنامه رای منفی و ۷۶ کشور نیز رای ممتنع دادند.

قطعنامه علیه ایران از سوی کانادا تهیه و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده بود. در این قطعنامه از سرکوب فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران به شدت انتقاد شده است. این قطعنامه افزایش مجازات اعدام در ایران را یکی از موارد “نگران‌کننده” خوانده است.

این قطعنامه اما از سوی دیگر از تلاش‌های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پیرامون “موضوعات مهم حقوق بشری از جمله رفع تبعیض از زنان و اقلیت‌های قومی” استقبال کرده است.

نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از این قطعنامه انتقاد کرد و آن را “نامنصفانه” و متاثر از “انگیزه‌های سیاسی” دانست.

ایران پس از چین بیشترین آمار اعدام در جهان را دارد. بر اساس گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، ۷۵۳ نفر در سال ۲۰۱۴ در ایران اعدام شده‌اند که حداقل ۱۳ تن از آنان هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

گرچه بیشتر اعدام‌ها در ایران در سال‌های اخیر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بوده‌ (۶۹ درصد اعدام‌های در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۵)، اما به گفته برخی مقامات جمهوری اسلامی مجازات اعدام در کاهش جرایم تاثیر چندانی نداشته است.

از اول ژانویه تا اول نوامبر سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۸۳۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در حال حاضر هزاران نفر در صف اعدام قرار دارند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز می‌گوید افزایش شمار اعدام متخلفان مواد مخدر، مشکل مواد مخدر در ایران را حل نمی‌‏کند.

به‌تازگی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را امضا کرده‌اند که براساس آن مجازات اعدام باید از بسیاری از تخلفات مربوط به مواد مخدر حذف ‌شود. این طرح از سوی ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس امضا شده است.

روسیه، چین، سوریه، عراق و سودان از جمله کشورهایی بودند که به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رای منفی دادند.

گرچه مفاد این قطعنامه الزام‌آور نیست، اما به گفته ناظران سیاسی تصویب این قطعنامه بیانگر اراده جامعه بین‌المللی برای ادامه دفاع از حقوق بشر در ایران پس از دست‌یابی به توافق هسته‌ای میان گروه ۵+۱ و جمهوری اسلامی است.

کره شمالی دیگر ناقض حقوق بشر

مجمع عمومی سازمان ملل متحد کره شمالی را نیز به خاطر نقض حقوق بشر محکوم کرد. ۱۱۹ کشور جهان به قطعنامه علیه کره شمالی رای مثبت دادند که نسبت به سال‌گذشته افزایش چشمگیری داشت. ۱۹ کشور نیز رای مخالف و ۴۸ کشور رای ممتنع دادند.

قطعنامه علیه کره شمالی از سوی اتحادیه اروپا و ژاپن تنظیم و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد. در این قطعنامه به “نقض سیستماتیک و مداوم حقوق بشر” از سوی دولت کره شمالی انتقاد شده است.

قطعنامه از شورای امنیت خواسته است که دادگاه بین‌المللی مسئول رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در کره شمالی شود. اما به گفته دیپلمات‌‌ها در نیویورک این خواست به احتمال زیاد با مخالفت چین روبر خواهد شد. چین یکی از پنچ عضو دائم شورای امنیت است و با حق وتوی خود می‌تواند با هر قطعنامه‌ی الزام‌آور علیه کره شمالی مخالفت کند.

ایران، چین، سوریه، کوبا و سودان از جمله کشورهایی بودند که به قطعنامه علیه کره شمالی رای مخالف دادند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024