پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.12.2015, 0:00


بی بی سی: دولت آمریکا می‌گوید که با توجه به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آماده است که پرونده ابهامات فعالیت هسته‌ای ایران یا پرونده «جنبه‌های نظامی احتمالی» این برنامه را ببندد.

مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که گزارش آژانس، ابهامات و سئوالات باقی مانده در مورد برنامه اتمی ایران را به خوبی پاسخ داده است.

او گفت که آمریکا و پنج کشور دیگری که در مذاکرات اتمی با ایران مشارکت داشتند در جلسه شورای حکام آژانس در روز ۱۵ دسامبر با مختومه شدن این پرونده موافقت خواهند کرد تا بتوانیم بر اجرای توافق جامع اتمی متمرکز شویم.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای شورای حکام، نوشته است که ایران پیش از سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های محدود اما سازماندهی شده‌ای در مورد یک برنامه تسلیحات اتمی داشته که بعضی از آن‌ها تا سال ۲۰۰۹ هم ادامه یافته، اما نشانه قابل اعتنایی از ادامه یافتن این فعالیت‌ها پس از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد.

آقای تونر گفت که گزارش آژانس با ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که برنامه تسلیحات اتمی ایران در سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود، همخوانی دارد.

او گفت که توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ شفافیت و دسترسی لازم را برای اقدام فوری در صورت تکرار چنین فعالیت‌هایی در ایران فراهم می‌کند.

در بخشی از گزارش محرمانه آقای آمانو که خبرگزاری‌های بین المللی نسخه‌ای از آن را به دست آورده‌اند، آمده است که ایران پیش از سال ۲۰۰۳ تأسیسات مناسب برای انجام فعالیت‌های مرتبط با یک برنامه تسلیحات اتمی را داشته و رشته فعالیت‌هایی مرتبط با یک دستگاه انفجاری اتمی به صورت سازماندهی شده انجام داده، اما «ارزیابی آژانس این است که این فعالیت‌ها از سطح مطالعات علمی، امکان سنجی و کسب توانایی‌های تکنولوژیک مشخص فرا‌تر نرفته است».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد هیئت مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران گزارش آقای آمانو را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و به تلویزیون ایران گفت که این گزارش به معنای تأیید صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور است.

آقای عراقچی پیش بینی کرده بود که در شورای حکام اراده سیاسی برای بستن پرونده ابهامات برنامه اتمی ایران وجود دارد و انتظار می‌رود که در جلسه آتی شورای حکام این پرونده مختومه اعلام شود.
در توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، این گزارش آژانس و تصمیم شورای حکام مقدمه‌ای برای رسیدن به مرحله اجرای توافق در نظر گرفته شده است.

ایران اجرای بخشی از تعهدات خود از جمله جمع آوری سانتریفوژهای اضافی را به مختومه شدن پرونده «جنبه‌های نظامی احتمالی» در شورای حکام منوط کرده است.

هنگامی که ایران تعهدات اولیه خود را عملی کند و آژانس عملی شدن آن‌ها را تأیید کند، روز «اجرای توافق» فرا خواهد رسید که قرار است در آن تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور برداشته شود.

واکنش اسرائیل

دولت اسرائیل روز چهارشنبه گفت که پس از گزارش تازه آژانس تحقیقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران باید تشدید شود.

دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای نوشت: «تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی ورای هرگونه تردیدی ثابت می‌کند، که همانطور که اسرائیل قبلا گفته، ایران یک پروژه مخفیانه برای توسعه سلاح اتمی بعد از ۲۰۰۳ را اجرا می‌کرد.»

این بیانیه می‌افزاید: ‌ «اسرائیل انتظار دارد که جامعه بین المللی تحقیقات خود را از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی عمیق‌تر کند و از همه ابزارهایی که در اختیار دارد برای اطمینان از ناتوانی ایران در ساخت مخفیانه یک سلاح اتمی استفاده کند.»

در ادامه آمده است: ‌ «بدون چنین تحقیقاتی جهان نخواهد دانست برنامه مخفیانه ایران تا کجا پیش رفت و وضعیت کنونی آن چیست.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024