پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.11.2015, 9:36


برنامه نشست و نامگذاری درخت آزادی و حقوق بشر
خانه همبستگی مهر به مناسبت ١٠ دسامبر٢٠١۵

نامگذاری سالانه درخت آزادی و حقوق بشر
به نام خانم «نرگس محمدی»، پیام آور برابری زن و مرد و به نام آقای «دکتر محمد ملکی»، پرچمدار کهنسال حقوق بشر در ایران در پارک حقوق بشر

پس از آن در سالن

سخنرانی آقای عباس سلیمی: صلح و حقوق بشر
سخنرانی آقای ناصر کاخساز: حقوق بشر فراتر از دین و ایدئولوژی.

موسیقی

گزارش خانم ناهید کشاورز: وضعیت پناهندگان و مشکلات آنان.

سخنرانی آقای علی اصغر سلیمی: سرکوب آزادیها به بهانه امنیت ملی

فیلم: به کوشش آقای محسن شایسته

سخنرانی آقای فرشید یاسایی: حقوق بشر ـ کودکان

سپاسگزاری از کوششهای حقوق بشری «جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی ـ کلن»

در پایان گفتگو و اظهار نظر شرکت کنندگان

زمان: شنبه ۱۲ دسامبر٢٠١۵ ساعت ١۵ در پای درخت و سپس در سالن ساعت ۱۶ تا ۱۹
مکان: پارک حقوق بشر و سالن

ESG , Evangelische Studierendengemeinde an der Universität zu Köln
Bachemer Str. 27 - 50931 Köln Lindenthal

***

فرخنده باد روز جهانی حقوق بشر
بیانیه خانه همبستگی مهر بمناسبت ١٠ دسامبر٢٠١۵

با فرا رسیدن روز جهانی حقوق بشر انسانهای آگاه و کوشندگان حقوق بشر یکبار دیگر همزمان و بطور گسترده در سراسر دنیا برای دفاع از جان، کرامت و برابری حقوقی انسان‌ها به حرکت و تلاش بر میخیزند و اعتبار جهانی حقوق بشر را پاس می‌دارند.

نگاهی به رویدادهای سال ۲۰۱۵ نشانگر آن است که جنگها، تنشها، بحرانها و آوارگی انسان‌ها زنگ خطرهای بزرگتری را بیش از پیش به صدا درمی آورند. از همین روست که جلوگیری از نقض گسترده حقوق بشر وظیفه هایی سنگیتر را بر دوش تلاشگران آن میگذارد و گامهای کاراتر و استوارتر  فراخور حال  خود را میجوید.

بحران خاورمیانه و جنگهای داخلی و نیابتی در این منطقه بیشترین آمار قربانیان، اسیران جنگی و موج آوارگان را به همراه داشته است و نقض حقوق بشر یکبار دیگر در ابعاد بسیار گسترده‌تر و شکلهای رقت انگیزتری به اجرا گذارده شده است. کشتارهای فجیع، تجاوزهای دستجمعی به زنان و کودکان و فروش آنان در ملاء عام یادآور دوران بردگی انسان‌ها در گذشته هاست. عاملان این تباهی و ویرانگی، نه تنها قدرتهای بزرگ جهانی بلکه قدرتهای مستبد منطقه (عربستان، ایران و ترکیه...) نیز می‌باشند.

در میهنمان ایران در سالی که گذشت حکومت اسلامی در گسترش اعدامها و نقض خشن تر حقوق بشر و حقوق شهروندی همچنان در رتبه های اول جهان قرار گرفت. ولی فقیه، کارگزاران نظامی - امنیتی و ضدفرهنگیش در اعمال، نشر و تبلیغ سیاستهای تندروانه، پرخاشگرانه و دخالت گرایانه در سطح جهانی، عملیات امنیتی - نظامی در کشورهای دیگر منطقه رویه های پیشین خود را با بهای سنگینتر و تلفات بیشتری ادامه میدهند.

ولی فقیه، شورای نگهبان، قوه قضائیه، سپاه پاسداران، ائمه جمعه و بخش بزرگی از نمایندگان مجلس و کارگزاران مجذوب ولایت در ارکان اصلی حکومتی، متحدانه میکوشند تا در برابر ملت و نیروهای منتقد و پشتیبان حقوق بشر و حقوق شهروندی در تمامی عرصه ها با توسل به سیاستهای سرکوبگرانه گوناگون و جدید بایستند. آنان همزمان مذاکرات اتمی و کوششهای صلح طلبانه قوه مجریه، که خواست همگانی مردم است، را نیز آشکارا تخطئه می‌کنند و این تلاشها را زمینه‌ساز اعتلای جدید حرکتهای مردم دانسته و از آن هراس دارند.

فقر و فلاکت فزاینده، فشارهای اجتماعی و روانی و سرکوبهای سیاسی گسترده  رژیم برای مردم ایران راهی جز اعتراض و مبارزه و ایستادگی هرچه بیشتر در برابر حاکمان مستبد برجای نگذاشته است.

دستگاه ولایت فقیه در آستانه انتخابات پیش رو و در شرایط ناآرام کنونی یکبار دیگر خود را در برابر اعتراضات گسترده اجتماعی میبیند. اکنون دیگر مانند سال ۱۳۸۸ صحبت از «انقلاب رنگی» و «کودتای مخملی» نیست. به قولی: اسم رمز سرکوب آزادیها در دوره جدید «مقابله با نفوذ» است. رژیم اسلامی با عناوین و بهانه‌های گوناگون از جمله «فتنه چهارم» و «خطر نفوذ» و پیشرفت «حرکت جریان خزنده فرهنگی» و خنثی سازی «برابری زن و مرد»، که از زمره «توطئه های جدید آمریکا» است، خود را برای دور جدید سرکوب آزادیها و نقض حقوق شهروندی مهیا میسازد. آنان اکنون نه تنها از نیروهای وسیع زنان، جوانان، کارگران و … بلکه از بخشی از نیروهای درون قوه مجریه و نیروهای خودی نیز هراس دارند.


تجربه‌های مبارزه و سرکوبهای متعاقب آن در سالهای پیشین نشانگر آنند که اعتبار و پایگاه اجتماعی ولایت فقیه نه تنها افزون تر نشده، بلکه لایه‌های هرچه بیشتری از  پایگاه اجتماعی آن  نیز کاسته شده اند. تابعیت از احکام و سیاستهای ولایت فقیه، برغم تکرار نام رهبری و یا تظاهر به پذیرش آن، در عمل دیگر بسیاق قدیم اجرا نمی گردد. آگاهی ملی و مبارزه اجتماعی و مدنی و به چالش کشیدن رهبری همراه با شکاف هر جه بیشتر در حاکمیت، علت اصلی تندرویها و پرخاشگری های ولی فقیه است.

کنشگران حقوق بشر و پیشتازان آزادی و دموکراسی در میهنمان با وجود همه سرکوبهای رژیم اسلامی اعتبار و نفوذشان را در بین مردم ایران و بویژه زنان و جوانان و کارگران و اقوام و اقلیتها ژرفتر و گسترده‌تر ساخته‌اند. این تلاش ملی آزادیخواهانه تنها به اتکای امید و باور به انسان و پایبندی به حقوق بشر و با پشتوانه تجربه‌های گسترده و مبارزه شرافتمندانه و تا پای جان مبارزان راه آزادی، بویژه در دهه های اخیر فراهم گشته است.

در آستانه فرارسیدن روز جهانی حقوق بشر، دهم دسامبر، ما همچنان یادآور می‌شویم که شایسته است از ارزشها و اعتبار اخلاقی و فراگیری جهانی حقوق بشر، مستقل از سیاستها و رویه‌های قدرتهای بزرگ و منطقه‌ای و مدعیان دروغین آن هوشیارانه نگاهبانی شود. هرگونه بی‌اعتبار ساختن و فروکاهیدن آن حقوق و موازین انسانی در کشورمان خواسته و یا ناخواسته آب به آسیاب استبداد دینی ولایت فقیه خواهد ریخت. تجربه‌های گذشته همچنان مؤید آنند که آزادیخواهان و تلاشگران حقوق بشر تنها با سازماندهی مجراهای توان و فشار مردم و با تحمیل و عقب نشاندن واقعی رژیم برای ایجاد تغییرات ساختاری در قوانین موجود، از رهگذار پایه گذاری و گسترش نهادهای مدنی و مردمی و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آزاد و مستقل و با اعمال فشار، همراه با سازمانهای حقوق بشری بین‌المللی میتوانند راه پرفراز و نشیب برقراری دموکراسی در میهنمان را هموار سارند

با بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر باری دیگر بانگ دادخواهی‌مان را به گوش جهانیان برسانیم و برای:
* از بین بردن مجازات اعدام
* پایان دادن به شکنجه و مجازات های گوناگون در کل زندانهای کشور
* آزادی همه زندانهای سیاسی - عقیدتی در ایران
* آزادی انتخابات، بیان، قلم،مطبوعات، نشر کتاب و فعالیت‌های هنری
* رفع سانسور از صدا و سیما
* گردش آزاد اطلاعات و رفع فیلترینگ
* آزادی اجتماعات و سازمانهای مدنی ـ صنفی ـ سیاسی
* استقلال قوه قضائیه و وکلای دادگستری
* احقاق حقوق زنان، کارگران، زحمتکشان، جوانان، معلمان، پرستاران و دیگر اقشار
* شناسایی حقوق اقوام و اقلیتهای دینی،، عقیدتی و جنسی
* به رسمیت شناختن حقوق کودکان و بویژه کودکان بی سرپرست
بپا خیزیم

خانه همبستگی مهر
آبان ۱۳۹۴ - نوامبر ۲۰۱۵



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024