پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.11.2015, 0:02


فرانسوا مولان دادستان فرانسه اعلام کرد که شمار کشته شدگان حملات شامگاه جمعه پاریس به ۱۲۹ تن و شمار زخمی‌ها به ۳۵۲ تن رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مولان گفت که تروریست‌ها در سه گروه حرکت کردند و برخی از آن‌ها سخنانی درباره سوریه و عراق مطرح کردند.

مولان که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، اظهار داشت: «آمار غیر نهایی است و متاسفانه احتمال افزایش آن می‌رود. حملات شامگاه جمعه  ۱۲۹ کشته و ۳۵۹ زخمی بر جای گذاشت که حال دستکم ۹۹ تن از آن‌ها بسیار وخیم است.»

او خاطرنشان کرد که «هفت تروریست در این حمله جنایتکارانه کشته شدند». از این میان شش تروریست جلیقه‌های بمب‌گذاری شده خود را منفجر کردند.

دادستان کل فرانسه ادامه داد: «تروریست‌هایی که حمله به سالن کنسرت‌های بالاكان حمله كردند درباره سوريه و عراق سخن گفتند.» او گفت که به احتمال زیاد سه مجموعه عامل حملات بودند.

او ادامه داد که در محل‌هایی که حمله صورت گرفته، صدها پوکه گلوله پیدا شده که اکثر آن‌ها کالیبر ۷.۶۲ بودند که کالیبر اسلحه کلاشنیکف است.

جزئیات حملات

شماری از افراد مسلح که صورت‌های خود را نپوشانده بودند، به سالن کنسرت باتاکلان ویژه موسیقی راک حمله کردند. آن‌ها در حالی که فریاد «الله اکبر» سر می‌دادند، اقدام به تیراندازی به سمت حاضران کردند. پس از آن به مدت حدود سه ساعت، ده‌ها تن را به گروگان گرفتند.

تنها در سالن کنسرت‌های باتاکلان دستکم ۸۴ تن کشته شدند.

پیر جانزاک شاهد عینی این حادثه که در سالن حضور داشت در این باره می‌گوید: «به وضوح شنیدم که می‌گفتند مقصر اولاند است، مقصر رئیس جمهوری شما است، نباید در سوریه دخالت می‌کرد. درباره عراق هم صحبت کردند.»

یک جوان دیگر به نام لویس هم که در سالن حضور داشت می‌گوید: «موفق شدم به همراه مادرم از سالن باتاکلان فرار کنم. بسیاری از مردم را دیدم که بر روی زمین افتاده‌اند.»

او توضیح داد: «شماری از افراد را دیدم که وارد سالن شدند و بلافاصله تیراندازی به سمت حاضران را آغاز کردند.»

نیروهای پلیس ساعت ۰۰:۳۰ به وقت محلی به سالن باتاکلان یورش برده و تا ساعت ۱:۰۰ به عملیات گروگان گیری پایان دادند. چهار مهاجم باتاکلان کشته شدند که سه‌تن از آن‌ها جلیقه‌های انفجاری خود را منفجر کردند.

در همان هنگام تقریبا نخستین انفجار ساعت ۲۱:۲۰ به وقت محلی در نزدیکی استادیوم دو فرانس روی داد. هنگام انفجار بازی دوستانه تیم‌های ملی فرانسه و آلمان در استادیوم در جریان بود.

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه که در استادیوم حضور داشت فورا به وزارت کشور منتقل شد تا ریاست کمیته بحران را در دست بگیرد.

صدای سه انفجار در اطراف استادیوم شنیده شد که طی آن یک نفر از مردم و سه انتحاری کشته شدند.

در خیابان شارون در شرق پاریس، در حادثه‌ای که بیشتر شبیه به یک جنگ بود، دستکم ۱۸ تن کشته شدند.

یک شاهد عینی می‌گوید: «صدای تیراندازی شنیدم که دو تا سه دقیقه به طول انجامید.» او افزود: «بسیاری از جنازه‌های آغشته به خون را بر روی زمین دیدم.» او افزود که تیراندازی یک رستوران ژاپنی و کافه را هدف قرار گرفت.

به فاصله‌ای نه چندان دور از حادثه اخیر، در تقاطع خیابان‌های پیشار و آلپیر روبروی پیاده‌روی رستوران «لو بوتی کامبودج» تیراندازی صورت گرفت که طی آن دستکم ۱۲ تن کشته شدند.

یک زن که در محل حادثه بود گفت: «صحنه همچون یک نمایش سورئال بود. قربانیان بدون حرکت روی زمین می‌افتادند.»

او ادامه داد: «همه چیز به آرامی روی داد و مردم نفهمیدند چه شده است. جوانی را دیدم که دختری را روی دستان خود حمل کرده که مرده به نظر می‌رسد.»

در فاصله چند صد متری سالن باتاکلان، تیراندازی در خیابان «لافونتن او روا» به سوی یک رستوران پیتزا فروشی با نام «لاکازا نوسترا» روی داد که به کشته شدن دستکم ۵تن به ضرب گلوله انجامید.

متیو شاهد عینی که در محل حادثه حضور داشت می‌گوید: «دستکم ۵تن اطراف من کشته شدند. خون همه جا بود. بسیار خوش شانس بودم»

یک شاهد دیگر هم می‌گوید: «از یک خودروی مشکی رنگ فوکوس تیراندازی شد. پوکه گلوله‌ها را روی زمین دیدم.»

یک حمله هم در جاده ولتِر در نزدیکی سالن باتاکلان روی داد که به کشته شدن دستکم یک تن انجامید. مهاجم انتحاری هم در این حمله کشته شد.

مهاجمان چه کسانی بودند

فرانسوا مولن، دادستان پاریس، شامگاه ۱۴ نوامبر، در نشستی خبری اعلام کرد که به نظر می‌رسد «سه گروه هماهنگ» پشت حمله‌های جمعه شب به نقاط مختلف پاریس بوده‌اند. او گفت که یکی از مهاجمان از اهالی حومه پاریس بوده و به خاطر سابقه جنایی‌اش شناخته شده بوده است. او گفت یک مهاجم دیگر گذرنامه سوری داشته است. به گفته آقای مولن تمام مهاجمان مسلح به کلاشنیکف بوده‌اند.

در عین حال، به گفته یکی از وزرای دولت یونان صاحب گذرنامه سوری که در یکی از محل‌های مورد حمله در پاریس پیدا شده، روز سوم اکتبر (حدود چهل روز پیش) از طریق جزیره لروس وارد یونان و اتحادیه اروپا شده است. به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه در پلیس یونان صاحب گذرنامه مردی جوان بوده که همراه حدود ۷۰ پناهجوی دیگر به لروس رسیده و در آنجا انگشت نگاری شده است.

زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان درباره سرکوب مهاجران و پناهجویانی که به اروپا می‌آیند هشدار داده و گفته است: “آنها خود از مناطقی می‌آیند که تروریسم از آنجا به منطقه ما و بقیه دنیا صادر می‌شود.”

بیانیه داعش

هواداران گروه موسوم به ‘دولت اسلامی’ (داعش) در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن این گروه مسئولیت حملات پاریس را به عهده گرفته است.

در این بیانیه، که به زبان فرانسه و عربی نوشته شده، آمده است که «هشت نفر از برادران» با استفاده از کمربندهای انفجاری و تفنگ مناطقی در پاریس را که از پیش در نظر گرفته شده بودند هدف گرفتند.

داعش برای حمله به استادیومی که بازی فوتبال فرانسه و آلمان در آن در جریان بوده به حضور فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در ورزشگاه اشاره کرده و آقای اولاند را «نادان» خوانده است. در بیانیه همچنین آمده که در کنسرت باتاکلان “صدها مشرک در بزم منحرفانه” حضور داشتند.

در بیانیه داعش آمده است که «جسارت توهین به پیامبر» و حملات هوایی فرانسه به قلمرو این گروه در سوریه دلیل حملات پاریس بوده است.

این گروه تهدید کرده است که در آینده حملات مشابهی انجام خواهد شد.

سه روز عزای عمومی

در پی این حملات مرگبار رئیس جمهور فرانسه سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

او سطح امنیتی را به بالاترین درجه ممکن ارتقا داده و حالت فوق‌العاده ملی در فرانسه اعلام کرده است.

علاوه بر مقررات منع رفت و آمد، تدابیر امنیتی در مرزهای فرانسه هم تشدید شده است.

پس از حملات مرگبار پاریس مردم کشورهای مختلف جهان با قربانیان و خانواده های آنها در میدان های اصلی شهرها و نیز در شبکه های اجتماعی ابراز همدردی کرده اند.

مرگبارترین حمله جمعه شب (۱۳ نوامبر) با هشتاد کشته در سالن کنسرت باتاکلان رخ داد که در آن مهاجمان حاضران را گروگان گرفته بودند و ماموران امنیتی برای آزادکردن آنها به داخل سالن یورش بردند.

در پنج نقطه دیگر پاریس هم مردم در رستوران‌ها و بارها هدف تیراندازی مهاجمان قرار گرفتند.


العربیه فارسی،‌ بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024