پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.11.2015, 22:20


گزارش‌گران بدون مرز قاطعانه موج تازه بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم می‌کند از تاریخ ١١ آبان ١٣٩٤ دست کم چهار روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند و شماری دیگر برای بازجویی احضار و یا با تلفن بازجویی و تهدید شده‌اند.

در نخستین ساعت روز ١١ آبان ١٣٩٤ در حالی که ماموران شخصی پوش اطلاعات سپاه پاسداران چهار روزنامه‌نگار را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل می‌کردند، همزمان ارگان‌های مطبوعاتی سپاه پاسداران تسنیم، فارس‌نیوز و ... یک بار دیگر خبر «کشف باند نفوذ آمریکایی در مطبوعات کشور» را منتشر کردند.

این بازداشت‌ها پس از سخنرانی‌های علی خامنه‌ای، از جمله سخنرانی بیست و پنج شهریور وی برای فرماندهان سپاه پاسداران انجام گرفته‌اند. رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی نسبت به «نفوذ سیاسی و فرهنگی آمریکا در کشور» هشدار داد.

آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه‌ دولتی ایران، احسان مازندارنی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان, سامان صفرزایی همکاری بسیاری از رسانه‌ها و از این میان اندیشه‌پویا، و عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار مستقل و مدیر مسئول چندین نشریه اطلاح‌طلب، پس از بارزسی منازل‌شان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده‌اند.

با آنکه اتهام‌های این روزنامه‌نگاران را مسئولان قضایی اعلام نکرده‌اند اما رسانه‌‌های سپاه پاسداران تسنیم و یا خبرگزاری فارس نیوز، و صدا وسیمای جمهوری اسلامی به شکلی هماهنگ، حتا پیش از تأیید خبر بازداشت از سوی خانواده‌ها، با انتشار سابقه بازداشت برخی از این روزنامه‌نگاران در سال ١٣٨٨و برخی مسائل زندگی خصوصی آنها، اتهام بازداشت‌شدگان را از جمله «اقدام علیه امنیت ملی و برخی ارتباطات با بیگانگان» اعلام کرده‌اند.

نخستین بار نیست که روزنامه‌نگاران در ایران قربانی توهم همه دشمن‌پنداری رهبر جمهوری اسلامی و تسویه‌حساب‌های جنگ قدرت جناح‌های گوناگون حکومت جمهوری اسلامی می‌شوند. علی خامنه‌ای در اردیبهشت ١٣٧٩دستور حمله به مطبوعات اصلاح‌طلبی را که در فردای انتخاب محمد خاتمی به ریاست جمهوری ایران، در سال ١٣٧٦ منتشر می‌شدند، صادر کرد. از آن پس، بیش از ٣٠٠ رسانه که آن‌ها را « پایگاه دشمن خارجی در داخل کشور» نامیده بود، توقیف و ده‌ها هزاران صفحه بر روی اینترنت سانسور شد، بیش از ٥٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار خودسرانه بازداشت، شکنجه و ناعادلانه به حبس‌های سنگین محکوم شدند.

این سناریو‌های خیال‌پردازانه کشف پی در پی «جاسوس» و «شبکه‌های جاسوسی» در میان مطبوعات و در نزدیک شدن به موعد انتخابات دیگر به طنزی غم انگیزی تبدیل شده‌است. مسئولان جمهوری اسلامی و در راس آن‌ها علی خامنه‌ای باید به نقض فاحش آزادی اطلاع رسانی که ناقض اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی است، پایان دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024