جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.11.2015, 17:08


یک منبع آگاه به پرونده شهرام احمدی، زندانی کرد سنی محکوم به اعدام به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «اگر شهرام طبق قانون مجازات اسلامی و در دادگاهی منصفانه محاکمه می شد به محاربه و اعدام محکوم نمی شد. سخنرانی، جزوه و کتاب پخش کردن و مخالف نظام فعلی بودن جرمش اعدام نیست. متاسفانه قاضی مقیسه با اظهار اینکه دو جرم اولش سنی و کرد بودن است او را از همان ابتدا مجرم می دانست.»

این منبع با اظهار نگرانی از اجرای حکم اعدام به کمپین گفت وکیل تسخیری او قرار است درخواست اعاده دادرسی بدهد اما مشخص نیست که با این درخواست موافقت شود. شهرام احمدی ، زندانی اهل سنت کرد به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه مخالف نظام (سلفی) و چاپ و پخش جزوهای ضد انقلاب به اعدام محکوم شده  است. این حکم با تایید دیوان عالی کشور به دایراه اجرای احکام فرستاده شده و هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام او وجود دارد.

شهرام احمدی، متولد ۱۳۶۶، متاهل و اهل سنندج غروب ششم اردبیهشت ماه ۱۳۸۸ توسط ماموران اطلاعات دستگیر شد. در هنگام دستگیری به او تیری شلیک شد که منجر به تخلیه بخشی از روده و یکی از کلیه هاش شد. او ۳۴ ماه در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و زنجان بود و پس از آن به زندان اوین و بعد به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

این زندانی پس از بودن در سلول های انفرادی و بند عمومی زندان در روز ۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام محاربه دادگاهی شد و ۹ ماه بعد در تاریخ دوم اردبیهشت ماه ۱۳۹۲ حکم اعدام او ابلاغ شد. پس از آن وکیل به حکم اعدام اعتراض کرده و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور در مرداد ماه ۱۳۹۴ حکم اعدام را نقض کرد و برای بررسی مجدد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگرداند. با این حال قاضی مقیسه مجددا حکم اعدام را صادر کرد پس از آن دیوان عالی کشور حکم را تایید و به دایره اجرای احکام فرستاد. در حال حاضر هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام این زندانی وجود دارد.

این منبع آگاه درباره مستندات اتهام محاربه این زندانی به کمپین گفت: «شهرام از سال ۱۳۸۷ همراه با چند نفر از دوستانش در مساجد کردستان به خصوص سنندج کلاس های مذهبی اهل سنت داشت، سخنرانی می کردند، جزو و سی دی های را بین مردم پخش می کردند که در مورد مذهب اهل سنت بدون تحریفات دولت بود. در واقع سعی داشتند درباره مذهب سنت روشنگری کنند. شهرام چند روز قبل از دستگیریش از اداره اطلاعات کردستان اخطار گرفت و در تاریخ ششم اردبیهشت ماه ۱۳۸۸، در روزی که علی خامنه ای به سنندج رفت توسط نیروهای اطلاعات دستگیر شد.»

این منبع درباره نحوه دستگیری او به کمپین گفت: «او و چند نفر از دوستانش پس از نماز غروب از مسجد بیرون می آیند که به خانه هایشان بروند. ماموران سر کوچه مسجد دستور ایست می دهند. شهرام نایستاده اما حرکت دیگری هم مثل دویدن نکرده است فقط به راه رفتن عادی خود ادامه داده، اما ماموران به او شلیک کردند که باعث شد بخشی از روده و یکی از کلیه هایش تخلیه شوند. اول به بیمارستان و بعد از عمل جراحی به اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.»

در همان روز دستگیری، اصغر رحیمی، یکی دیگر از دوستان شهرام که با هم از مسجد بیرون آمده اند، همراه او دستگیر شد. چند ماه برادر کوچکتر شهرام احمدی، بهرام احمدی نیز در مهرماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. هر دو آنها بهرام احمدی و اصغر رحیمی به اتهام محاربه محکوم به اعدام شدند و این حکم در تاریخ هفتم دی ماه ۱۳۹۱ در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد. جنازه آن دو هیچگاه به خانواده هایشان برای خاکسپاری تحویل داده نشد.

این منبع با اظهار اینکه شهرام احمدی در بازجویی هایش مجبور به امضاء کاغذهای سفید شده است به کمپین گفت: «در اطلاعات سنندج کاغذهای سفید جلویش گذاشته اند و به زور خواسته اند که امضاء کند. او نمی داند بعد روی این کاغذهای که زیرش به امضاء او رسیده چه نوشته شده است. اما با کتک و شوک برقی از او امضاء گرفته اند.او در دادگاه به قاضی مقیسه هم این را گفته اما قاضی اعتنایی نکرده است.»

این منبع با اشاره به روز دادگاه آقای احمدی به کمپین گفت: «شهرام پس از ۴۶ ماه بودن در زندان به دادگاه رفته و در همان جا برای اولین بار وکیل تسخیری اش را دیده است. قاضی مقیسه در ابتدا دادگاه به ایشان گفته که تو سه جرم بزرگ داری، یک کردی، دوم سنی هستی و سوم متهم به محاربه ای. در نظر قاضی مقیسه کرد و سنی بودن جرم است دیگر چه برسد به اینکه یک کرد سنی، جرم دیگری هم مرتکب شود. دادگاه بیش تر از چند دقیقه طول نکشیده و حتی قاضی اجازه نداده وکیلش به خوبی از او دفاع کند.»

این منبع در ادامه گفت:‌«وکیلش به قاضی اعتراض کرده که موارد پرونده او شامل حال اتهام محاربه نمی شود. آخر پخش کردن جزو و سی دی و سخنرانی در مساجد که به محاربه و اعدام منتهی نمی شود. او فقط مخالف نظام فعلی ایران است. یعنی مخالفت با نظام جرمش اعدام است اما قاضی توجهی نکرده است.»

این منبع در پاسخ به این سوال که آیا شهرام احمدی اتهاماتش را در دادگاه پذیرفته است، گفت:‌ «او در بازجویی‌ها مجبور به پذیرفتن شده است اما در دادگاه گفته او اسلحه نداشته، مرتکب قتل نشده، عضو گروه برانداز نبوده فقط سخنرانی داشته و درس می داده است.»

این منبع درباره درخواست خانواده این زندانی به کمپین گفت: «ما درخواست مان دادگاه منصفانه و عادلانه با حضور هیات منصفه است. اگر طبق قانون خودشان دادگاه را برگزار کنند حکم شهرام محاربه نخواهد بود. اتهام او با کاری که انجام داده هماهنگ نیست.»

این منبع با اشاره به شکنجه های این زندانی سنی کرد ایران که در زمان دستگیری ۲۲ سال داشته به کمپین گفت: «او ۳۴ ماه در سلول های انفرادی اداره اطلاعات سنندج و زنجان بود. در سلول های که ۲۴ ساعته چراغش روشن است یعنی شب و روز برای زندانی یکسان است. در سلولی که گاهی آنقدر گرم می شده که او احساس خفگی می کرده و یا آنقدر سرد که از سرما اشک می ریخته است.»

این منبع در ادامه گفت: «در بعضی از سلول ها حتی سرویس بهداشتی نبوده بنابراین او آب نمی خورده چون بر اساس تجربه اش زندانبانی نمی آمده سراغش تا او را به دستشویی ببرد. فقط دو پتو داشته که باید روی موکت در سرما و گرما می خوابیده است. در تمام این مدت او حتی دسترسی به دکتر، تلفن یا ملاقات با خانواده اش را نداشته است. موقع بازجویی هم کتک بوده و شوک برقی تا هر آنچه ماموران می خواهند بگوید.»

این منبع درباره درخواست خانواده این زندانی به کمپین گفت: «ما درخواست مان دادگاه منصفانه و عادلانه با حضور هیات منصفه است. اگر طبق قانون خودشان دادگاه را برگزار کنند حکم شهرام محاربه نخواهد بود. اتهام او با کاری که انجام داده هماهنگ نیست.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024