جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.10.2015, 17:40


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از احتمال عملیات زمینی این کشور علیه گروه دولت اسلامی (داعش) سخن گفته است.

به گزارش بی بی سی، آقای کارتر در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده گفته است که ایالات متحده مشغول بازنگری و به روز کردن استراتژی خود در عراق و سوریه است و در صورت لزوم، ممکن است به عملیات زمینی مستقیم علیه نیروهای داعش دست بزند. وزیر دفاع آمریکا که همراه ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این جلسه حضور شرکت داشت.

در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، نمایندگان حزب جمهوریخواه از استراتژی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری، در عراق و سوریه انتقاد کردند و ادامه تسلط داعش بر بخش‌های گسترده‌ای از این دو کشور را غیرقابل قبول دانستند. به گفته آنان، جنگ علیه داعش به بن بست رسیده و پیشرفت چندانی نداشته است.

وزیر دفاع گفت که تصمیم‌هایی در زمینه تغییر رویکرد نظامی نسبت به این جنگ در دست بررسی است هر چند در این زمینه جزئیات بیشتری نداد. اظهارات آقای کارتر می‌تواند به منزله چشم انداز گسترش درگیری نظامی آمریکا در جنگ علیه داعش باشد هر چند آقای اوباما تاکید داشته که مشارکت نیروی زمینی آمریکا در جنگ در عراق و سوریه را تایید نخواهد کرد.

به گفته کارشناسان، گزینه‌های احتمالی دیگر برای افزایش کارآیی عملیات نظامی آمریکا علیه داعش می‌تواند شامل حمایت هوایی موثرتر از نیروهای زمینی عراق از جمله با استفاده از هلی‌کوپتر و اعزام مستشاران آمریکایی برای همراهی کردن واحدهای عراقی در جنگ باشد. در چنین صورتی، نظامیان آمریکایی در نزدیک خط مقدم جبهه قرار می‌گیرند.

در حال حاضر، شمار نظامیان آمریکایی در عراق به حدود ۳۳۰۰ نفر می‌رسد که ماموریت اصلی آنان آموزش و ارائه مشورت به نیروهای عراقی و حفاظت از تاسیسات و تجهیزات نظامی آمریکا در آن کشور است. به گفته مقامات آمریکایی، هیچ نظامی این کشور به سوریه اعزام نشده است.

وزیر دفاع آمریکا در جلسه روز گذشته کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت که در حال حاضر، هدف‌های نظامی فوری ایالات متحده خارج کردن نیروهای دولت اسلامی و باز پس گرفتن شهر رمادی در عراق و شهر رقه در سوریه است. رقه کمابیش “پایتخت” دولت اسلامی محسوب می‌شود و شهر رمادی، مرکز استان انبار، از شهرهای مهم عراق است که در ماه مه به تصرف داعش درآمد.

در سوریه، ایالات متحده از گروه‌های “میانه‌رو” مخالف حکومت بشار اسد می‌کند. این گروه‌ها در روزهای اخیر پیشروی‌هایی در رقه داشته‌اند. آقای کارتر گفت که در نظر است تجهیزات بیشتری در اختیار نیروهای مخالف داعش در سوریه قرار گیرد، حمایت بیشتری از اردن به عمل آید و حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه شدت گیرد.

او گفت که در استراتژی جدید، در نظر است “نیروهای موثر و قابلیت‌دار در داخل سوریه تقویت شوند و ما آمادگی داریم مستقیما با دولت اسلامی درگیر شویم.” برنامه قبلی وزارت دفاع آمریکا برای تشکیل و تجهیز گروه‌های مخالف بشار اسد برای مقابله با داعش موفقیت‌آمیز نبود و این گروه‌ها در حال حاضر هدف حملات هوایی روسیه قرار دارند. آن برنامه توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا - سیا - اجرا می‌شد.

در مورد عراق، آقای کارتر گفت که اگر دولت آن کشور بتواند یک نیروی کارآمد و دارای انگیزه را تشکیل دهد که شامل نفراتی از اقلیت سنی هم باشد، آنگاه ایالات متحده “قدرت آتش بیشتری” در ا ختیار آن قرار خواهد داد. وی گفت که در حال حاضر، تجهیزات و تسلیحاتی برای تشکیل دو گردان متشکل از نفرات قبایل سنی عراق در اختیار دولت عراق قرار گرفته است.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال هشدار داد: “اگر نیروهای سنی محلی به طور موثری تجهیز نشوند، حقوق مرتبی دریافت نکنند و با آنان رفتاری همسان نیروهای شیعی در پیش گرفته نشود، آنگاه شکست و اخراج داعش از شهر انبار صرفا موقتی خواهد بود.” برخی ناظران دولت‌های قبلی عراق را به تبعیض علیه اقلیت اعراب سنی این کشور متهم کرده و نارضایی سنیان را زمینه ساز قدرت گرفتن داعش، به عنوان یک گروه اسلامگرای سنی، دانسته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024