جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.10.2015, 7:29

نامه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای امنیت:


آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه درنامه‌ای به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کردند اقداماتی را علیه آزمایش موشکی اخیر ایران در پیش بگیرد. این کشور‌ها می‌گویند این آزمایش موشکی ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

به گزارش عصرایران، این ۴ کشور می‌گویند آزمایش اخیر موشک بالستیک ایران به نام عماد نقض کننده مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت (تصویب شده در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۱۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۸۹) است.

ایران به تازگی موشک بالستیکی میان برد به نام «عماد» را آزمایش کرد.

رویترز نوشت: این ۴ کشور در نامه‌ای ضمن اعلام جزئیات آزمایش موشک بالستیک اخیر ایران (موشک عماد) گفتند که این موشک می‌تواند کلاهک هسته‌ای حمل کند.

شورای امنیت پس از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ قطعنامه‌ای به شماره ۲۲۳۱ تصویب کرد که تمامی تحریم‌های سابق شورای امنیت را لغو می‌کند اما محتوای این قطعنامه جدید در چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

در نامه ۴ کشور آمده است: اطمینان داریم اطلاعات اعلام شده در این نامه به کمیته تحریم ایران، در بررسی موضوع آزمایش موشکی ایران و اتخاذ اقدامات مناسب برای پاسخ به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت کمک خواهد کرد.
منابع دیپلماتیک می‌گویند در صورتی که کمیته تحریم تشخیص دهد آزمایش موشکی ایران تحریم‌های شورای امنیت را نقض کرده باشد؛ ممکن است افراد یا سازمان‌های دیگری از ایران را به فهرست سیاه تحریم اضافه کند.

این دیپلمات‌ها اضافه کردند: روسیه و چین که مخالف اعمال تحریم علیه برنامه موشکی ایران هستند مانع از چنین اقداماتی خواهند شد.
خانم «سامنتا پاور» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گفت: آمریکا از شورای امنیت خواهد خواست به صورت تاثیرگذار با هر گونه نقض تصمیمات شورای امنیت در آینده، واکنش نشان دهد. او گفت: اجرای کامل و جدی همکه اقدامات سازمان ملل متحد بسیار مهم است.

رویترز در خبر دیگری هم نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع آزمایش موشکی اخیر ایران را بررسی می‌کند. این بررسی با درخواست آمریکا انجام خواهد شد.

آمریکا می‌گوید این آزمایش موشکی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

خانم «سامنتا پاور» گفته بود: آمریکا به این نتیجه دست یافت که موشک بالستیک میان برد آزمایش شده توسط ایران می‌تواند کلاهک بمب اتمی حمل کند.

رویترز ادامه داد: شماری از دیپلمات‌ها گفتند که کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل متحد تصمیم خواهد گرفت که آیا موشک شلیک شده ایران قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت تصویب شده در سال ۲۰۱۰ را نقض کرده است یا خیر؟

قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت تصویب شده در سال ۲۰۱۰ میلادی، ایران را از انجام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک اتمی منع می‌کند.

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت تا زمان اجرایی شدن قطعنامه جدید این شورا درباره ایران یعنی قطعنامه شماره ۲۲۳۱ (تصویب شده بعد از برجام) اعتبار دارد.
ایران گفته است که موشک بالستیک عماد ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته بود: موشک عماد برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024