جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.10.2015, 19:22


منابع دولتی در ترکیه می‌گویند شمار قربانیان انفجارهای روز شنبه آنکارا به ۹۵ نفر رسیده است. حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها تعداد قربانیان را ۹۷ نفر می‌داند. ۲۴۶ نفر نیز در این انفجارها زخمی شده‌اند. دولت ترکیه سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

انفجارها مقارن ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در مرکز آنکارا و در زیر پلی منتهی به ایستگاه مرکزی راه‌آهن شهر رخ داد. براساس گزارش‌های شاهدان عینی، عاملان انفجارها دو فرد انتحاری بوده‌اند.

این دو انفجار با فاصله زمانی کمی از یکدیگر به وقوع پیوسته و هدف انفجارها میتینگ انتخاباتی “هواداران صلح و دموکراسی” بوده است. حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها، اتحادیه‌های کارگری و احزاب چپگرا دعوت‌کننده این گردهمایی بوده‌اند.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی چندین هزار نفر در این میتینگ حضور داشتند و با شعار “صلح، همین‌حالا” به خشونت‌های جاری میان ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک اعتراض می‌کردند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله مرگبار را بر عهده نگرفته است. سه ماه پیش نیز انفجار مشابهی در محل گردهمایی فعالان چپ در شهر مرزی “سوروچ” جان ۳۲ نفر را گرفت. دولت ترکیه گروه تروریستی داعش را مسئول این جنایت دانسته است.

اعلام سه روز عزای عمومی

رجب‌ طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به انفجارهای پرتلفات آنکارا با انتشار بیانیه‌ای گفت: «من این حمله نفرت‌انگیز را که هدف آن برهم زدن وحدت، همبستگی و صلح در کشورمان است، به شدت محکوم می‌کنم.»

اردوغان تاکید کرد هدف این حملات “ایجاد دشمنی بین قشرهای مختلف جامعه ترکیه” است. او از دیگر احزاب و گروه‌ها خواست که در ارتباط با این انفجارها، “مسئولانه و با دقت عمل رفتار کرده و نه در کنار تروریسم، که در مقابل آن جای بگیرند”.

او وعده داد که درباره این حمله تحقیقات لازم صورت گیرد و افزود: «براین باور هستم که عاملان این ترورها در کوتاه مدت دستگیر شده و به دست عدالت سپرده خواهند شد».

احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه بعد از ظهر شنبه در سخنانی گفت “انفجارهای آنکارا حمله به همه ما و کل جامعه ترکیه است”. او افزود: «این حمله به کل ترکیه است، حمله‌ای مستقیم به اعتبار ترکیه و حمله به دموکراسی ماست».

نخست‌وزیر ترکیه با اعلام سه روز عزای عمومی در کشور گفت تحقیقات در باره انفجارهای آنکارا در جریان است.

واکنش صلاح‌الدین دمیرتاش

صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر حزب کردی “دموکراتیک خلق‌ها”، “اسلام‌گرایان محافظه‌کار حاکم” در ترکیه را در این انفجارها مسئول دانست.

او گفت این حمله‌ای از سوی دولت علیه ملت است: «این حمله به یکپارچگی کشور ما نیست، بلکه حمله دولت ما علیه مردم ماست». دمیرتاش خطاب به دولت ترکیه گفت: «شما قاتل هستند، دستان‌تان به خود آلوده است. روزی حساب این حملات را خواهید داد. آن روز خواهد آمد و به دست‌هایتان دستبند زده خواهد شد».

“حزب دموکراتیک خلق‌ها” معتقد است که هدف انفجارهای دوگانه روز شنبه آنکارا همین حزب بوده است. این حزب در بیانیه خود گفت، هر دو انفجار اندکی پس از آغاز میتینگ صلح و دموکراسی رخ داد و همین نشان می‌دهد که هدف این حملات “حزب دموکراتیک خلق‌ها” بوده است.

پیام آنگلا مرکل به داووداوغلو

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پیامی به داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه انفجارهای آنکارا را به شدت محکوم و با مردم ترکیه ابراز همدردی کرد.

خانم مرکل در پیام خود نوشت، اگر این انفجارهای مرگبار، آنچنان که گمان می‌رود، اقدامی تروریستی باشد، در آن صورت عملی است بزدلانه که حقوق شهروندی، دموکراسی و صلح را هدف گرفته است.

صدراعظم آلمان انفجارهای آنکارا را “تلاشی برای ارعاب” توصیف کرد و گفت دولت و ملت ترکیه با همبستگی و دموکراسی به ترور پاسخ خواهند داد.

واکنش اتحادیه اروپا

نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا در واکنش به انفجارهای مرگبار آنکارا، مردم ترکیه را به همبستگی فراخواندند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، فدریکا موگرینی،‌ مسئول سیاست خارجی و یوهانس هان، کمیسر مسئول گسترش اتحادیه اروپا در بیانیه‌ی مشترکی ضمن محکوم کردن انفجارهای آنکارا گفتند: «مردم ترکیه و همه نیروهای سیاسی این کشور باید در برابر تروریسم و آنهایی که برای بی‌ثبات‌سازی این کشور تلاش می‌کنند، به مخالفت یکپارچه برخیزند.»

این دو مقام ارشد اتحادیه اروپا در بیانیه‌ی خود ضمن اعلام تعهد خود نسبت به مردم و دولت ترکیه به عنوان شریک و متحد، گفتند: «ما در کنار آن نیروهایی هستیم که در ترکیه برای مقابله با تروریسم با هم همکاری می‌کنند.»

منبع: دویچه وله فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024