شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.10.2015, 20:57


مقام‌های آمریکایی می‌گویند تعدادی از موشک‌هایی کروز روسی که از دریای خزر به سوی هدف‌هایی در سوریه شلیک شده‌ بودند در خاک ایران سقوط کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه شامگاه پنجشنبه (۸ اکتبر/ ۱۶ مهر) گزارش داد که مقام‌های دولت آمریکا گزارش شبکه‌ی خبری “سی‌ان‌ان” را تایید کرده‌اند که دست‌کم چهار فروند از موشک‌های روسی شلیک‌شده به سوی سوریه در ایران فرود آمده‌اند.

دو مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که نظامیان آمریکایی و همچنین عوامل اطلاعاتی این کشور موشک‌های روسی را که از روی کشتی‌های روسی در دریای خزر به سمت سوریه شلیک شده بود، ردگیری کرده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها،‌ ۴ فروند از این موشک‌ها که از آسمان ایران می‌گذشته، ساقط شده است.

مقا‌م‌های آمریکایی درباره محل فرودآمدن این موشک‌ها در ایران و تلفات و خسارات احتمال آنها توضیحی نداده‌اند.

روسیه روز چهارشنبه (۷ اکتبر) اعلام کرد که ۲۶ فروند موشک کروز به سوی سوریه شلیک کرده است. این موشک‌ها از روی ناو‌های جنگی روسیه که در آبهای دریای خزر مستقرند شلیک شدند.

موشک‌های کروز هدایت‌شونده هستند و در ارتفاع پایین با سرعت تقریبا ثابت به سوی هدف‌های تعیین‌شده پرواز می‌کنند. وزارت دفاع روسیه از پرتاب و مسیر حرکت این موشک‌ها کلیپ‌های ویدیویی نیز منتشر کرد.

این موشک‌ها تا رسیدن به سوریه می‌بایست مسافتی در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر را طی کنند. تقریبا نیمی از این مسافت شامل حریم هوایی ایران می‌شود. ایران ظاهرا چنین مجوزی را برای روس‌ها صادر کرده است.

هواپیماهای روسی نیز که در هفته‌های اخیر برای سوریه نیرو و سلاح حمل می‌کنند از آسمان ایران و عراق عبور می‌کنند.

گزارش ایرنا از سقوط پرنده ناشناس در اطراف تکاب

به گزارش ایرنا ، به گفته منابع محلی صبح روز چهارشنبه یک شیء پرنده ناشناس که گفته می‌شود پهپاد بوده ، در نزدیکی روستای قزقاپان در ۳۵ کیلومتری شهر تکاب سقوط کرد و پس از سقوط قسمت‌هایی از آن منفجر شد.

منابع محلی همچنین اعلام کردند که بر اثر شدت انفجار این شیء پرنده شیشه پنجره‌های چند واحد مسکونی این روستا شکسته است.

بنا بر اعلام منابع محلی با توجه به اینکه این حادثه در ساعات اولیه صبح روی داده و اهالی روستا در داخل منازل خود بودند ، به کسی آسیب جدی وارد نشده است.

فرماندار شهرستان تکاب اعلام کرد ماهیت و علت سقوط شیء پرنده ناشناس در نزدیکی روستای قزقاپان تکاب که گفته می شود یک فروند پهپاد بوده ، هنوز معلوم نیست.

ایرج ثقفی، فرماندار شهرستان تکاب، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به ادامه بررسی‌های کارشناسی برای مشخص شدن ماهیت و علت سقوط این شی پرنده گفت: به طور قطع نمی‌توان گفت که این شیء پرنده پهپاد بوده است ولی قطعاتی از لاشه آن در محل سقوط موجود است.

وی ادامه داد: هنوز ارتباط صدای انفجار با این شیء پرنده هم قطعی نیست و با توجه به کوهستانی و معدنی بودن منطقه ، احتمال می‌رود صدای انفجار مربوط به انفجار در محیط معدنی منطقه باشد.

یک سایت محلى در استان آذربایجان غربی نیز نوشت: «صبح چهارشنبه حوالی ساعت شش صبح یک شی پرنده نا‌شناس در ۱۵۰ متری محدوده شرقی روستای قزقاپان در شهرستان تکاب سقوط کرد... صدای انفجار در حدی بود که باعث شکسته شدن بیشتر شیشه‌های منازل اهالی و تلف شدن چند راس دام و زخمی شدن دو نفر شد. پس از این حادثه نیروهای امنیتی سریعا در محل حضور یافته و قطعات باقی مانده را جهت بررسی بهتر با خود بردند».

يك سایت محلى ديگر به نام «گولان سقز» نیز از سقوط یک شی نا‌شناس در اطراف يكى از روستاهاى سقز خبر داده است. این سایت می‌گوید که حادثه یاد شده خسارت جانی در بر نداشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024