جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.10.2015, 7:23


اعتماد

میدان خیلی زود‌تر از آنچه که به نظر می‌رسید از دست منتقدان برجام در مجلس گرفته شد. اول با گزارش موازی پنج عضو معترض کمیسیون برجام و بعد از آن هم تعیین و تکلیف سریع طرح یک‌فوریتی هسته‌ای؛ طرحی که رد دو فوریت آن در صحن علنی روز یکشنبه احساس پیروزی را در طیف منتقدان برجام به اوج رسانده بود؛ اوجی که برای منتقدان پابرجا نبود. آن‌ها می‌خواستند این طرح برای بررسی بیشتر راهی کمیسیون ویژه برجام شود و بعد از آن بتوانند با تغییراتی اساسی در محتوایش، آن را به صحن برگردانند. نهایتا اما هیچ‌کدام از این دو اتفاق نیفتاد.

پیش از هر چیز هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد که طرح هسته‌ای مجلس برای بررسی بیشتر راهی کمیسیون امنیت ملی خواهد شد نه کمیسیون ویژه. این در‌‌ همان قدم اول بستن دست طیف منتقد برای تبدیل کردن این طرح به قانونی علیه برجام بود؛ کاری که آن‌ها قبل از آن می‌خواستند با یک طرح دوفوریتی موازی انجام دهند که نهایتا به جایی نرسید. به این ترتیب اگر آن‌ها توانستند معادلات روز یکشنبه بهارستان را به نفع خودشان رقم بزنند، تحولات روز دوشنبه چندان به کامشان نبود.

وقتی اکثریت تلافی می‌کند

دیروز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب جزییات و کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی خبر داد. نوذر شفیعی با بیان اینکه در جزییات طرح‌های جایگزین فراوانی مطرح شد، گفت: «هیچ کدام از این طرح‌ها رای نیاورد و طرح اصلی تصویب شد.»

وی با اشاره به اینکه در جزییات طرح بحث‌های فراوانی انجام شد، افزود: «در برخی بندهای جزییات اصلاحات بسیار جزیی صورت گرفت که در ماهیت کار تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: «این طرح فردا به هیات‌رییسه تقدیم می‌شود و احتمالا در جلسه روز یکشنبه هفته آتی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

این در حالی است که همزمان سخنگوی کمیسیون انرژی از تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام با تغییرات جزیی در جلسه دیروز کمیسیون خبر داد. حسین امیری‌خامکانی، نماینده زرند در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «این طرح با اعمال تغییرات جزیی از سوی اعضای کمیسیون انرژی تصویب شد که گزارش آن به هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.»

اما اظهارات نوذر شفیعی درباره مطرح شدن طرح‌های جایگزین «فراوان» می‌تواند نشان از تلاش جدی طیف منتقدان برای تغییر محتوای این طرح داشته باشد. طرحی که علی لاریجانی سعی کرده بود تا با اجماع دو فراکسیون اصلی مجلس تهیه و تنظیم شود. این اجماع را نهایتا اما طیف منتقدان برجام به هم زدند و به دوفوریت این طرح رای منفی دادند. آن‌ها خود قبل از آن طرحی داشتند برای بستن راه‌های اجرای برجام روی دولت. طرحی که عدم اعلام وصول آن توسط هیات‌رییسه در جلسه روز یکشنبه انتقادات زیادی توسط این طیف را برانگیخته بود.

طیف اکثریت مجلس در جلسه روز یکشنبه بر این گمان که با تصویب دوفوریت طرح هسته‌ای خیلی سریع خواهد توانست آن را از سد بررسی‌های مجلس بگذراند و تبدیل به قانون کند. قانونی که عملا مجوز اجرای برجام در کشور خواهد بود. رای منفی به دوفوریت این طرح اما ماجرا را وارد پروسه‌ای طولانی‌تر کرد. طرح نهایتا به صورت یک‌فوریتی تصویب شد تا کار به بررسی آن در کمیسیون برسد.

از اینجا به بعد طیف منتقدان دو امیدواری داشتند؛ اول اینکه طرح به کمیسیون برجام که ترکیب آن در اختیار آن‌ها بود ارجاع شود و دوم هم اینکه بتوانند در بررسی‌های کمیسیونی محتوای آن را تغییر دهند. مخصوصا اینکه قرار بود جلسات علنی مجلس برای هفته آینده به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل باشد.

ارسال طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اما راه این بازی را بر طیف منتقدان سد کرد. حالا‌‌ همان طرح قبلی تنها با چند روز تاخیر به صحن علنی خواهد آمد. چرا که قبل از آن هیات ‌رییسه تصمیم گرفت تا تعطیلی هفته آینده را هم برای بررسی این طرح لغو کند. حالا با این شرایط روز یکشنبه هفته‌ آینده نمایندگان دوباره وارد میدان بررسی‌های هسته‌ای خواهند شد. بررسی‌هایی که این‌بار گام نهایی تلاش‌های دوطرف خواهد بود.

دورخیز منتقدان برای تغییر طرح

دیروز همزمان با بررسی‌های کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی، کمیسیون فرهنگی هم طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» را مورد بررسی قرار داد. خروجی بررسی آن‌ها اما کاملا متفاوت با خروجی دو کمیسیون دیگر بود. در حالی که کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی این طرح را با تغییرات اندک تصویب کردند، کمیسیون فرهنگی به رد آن رای داد. رایی که می‌تواند پیام‌های ویژه‌ای برای روزهای آینده مجلس داشته باشد.
ترکیب کمیسیون فرهنگی مجلس که نزدیک به جبهه پایداری است در اختیار کامل چهره‌های منتقد و مخالف برجام قرار دارد.

نصرالله پژمان‌فر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت که در جلسه دیروز این کمیسیون «طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام مطرح شد که به استثنای یک نفر، طرح توسط سایر اعضای کمیسیون رد شد.» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشته: «اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که به عنوان کمیسیون فرعی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام را بررسی می‌کردند آن را مغایر با منافع ملی و مصالح کشور تشخیص داده‌اند و نظر اعضا بر این بود که برجام نمی‌تواند تامین‌کننده خواسته‌های نظام ما باشد.»

پژمان‌فر خاطرنشان کرده: «نظر اعضا بر این بود که برجام نه‌تن‌ها نمی‌تواند مشکلات کشور ما را حل و فصل کند بلکه کشور را در معرض تهدیدهای فراوان اقتصادی، سیاسی و نظامی قرار خواهد داد و موضوعی که بیش از همه موردتاکید اعضای کمیسیون قرار داشت آسیب‌های فرهنگی متعددی بود که اجرای برجام به همراه داشت و پیامدهای آن دامنگیر جامعه ما می‌شد.» این می‌تواند نشانه‌ای از نظر هفته آینده منتقدان برجام به این طرح باشد. طرحی که با این پیشینه قطعا همراه با حواشی زیادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024