جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.09.2015, 9:06


یک منبع نزدیک به هیات ایرانی حاضر در نیویورک از احوالپرسی مختصر و سرپایی به همراه دست دادن ظریف با اوباما و کری در هنگام ترک محل سالن اجلاس سازمان ملل خبر داد.

این منبع نزدیک به هیات ایرانی به خبرنگار ایسنا گفت: روز گذشته پس از پایان سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، جواد ظریف در حال خروج از سالن مجمع بود که به طور اتفاقی با آقایان اوباما، رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در حال ورود به محل مجمع بودند مواجه شد و سلام و احوالپرسی مختصری داشتند و دو طرف با یکدیگر دست دادند.

خبر اول خبرگزاری بلومبرگ

کامبیز فروهر خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ، اولین خبرنگاری است که تایید مقامات کاخ سفید را گرفت که این دیدار در یکی از راهروهای سازمان ملل اتفاق افتاده و وزیر خارجه ایران و رییس جمهور آمریکا برای اولین بار پس از انقلاب با هم دست دادند.

شرح ماجرا:
سخنرانی آقای روحانی که تمام می‌شود، آقای ظریف و هیات همراه می‌روند که از پشت ایشان را ببینند. می‌آیند بیرون. آقای اوباما و خانم پاور و آقای کری هم از یک سالن دیگر بیرون می‌آیند که اجلاسی درباره موضوع نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بوده است. یکباره  آقای ظریف و عراقچی و دیگر همراهانش روبروی هیات آمریکایی قرار می گیرند و خیلی سریع این اتفاق می‌افتد.

این دیدار اتفاقی تنها سلام علیک و خداحافظی نبود. حدود چهار پنج دقیقه خوش وبش و شوخی و خنده و این حرفها. بعد خداحافظی. یکی از افراد کاخ سفید که خبر این دیدار تایید کرده گفته که همه تقریبا شوکه بودند از غیرقابل انتظار بودن و طبیعی جلو رفتن این اتفاق.

این مقام کاخ سفید گفته است: حقیقتش به نظرم خیلی طبیعی است. آقای ظریف آدم مودبی است. خیلی پیش می‌آید در این رفت و آمدها در راهروهای سازمان ملل افراد روبروی هم قرار بگیرند و مطمئنا آقای ظریف از اون مدل آدم‌هایی فکر نمی‌کنم باشد که یکباره راهش را به سمت توالت کند[کاری محمد خاتمی کرد]. بنابراین رفت و با اوباما دست داد. چون از نظر آمریکایی‌ها دست دادن به معنای این نیست که آسمان به زمین آمده و آقای ظریف هم که با ظرائف فرهنگی آمریکا آشناست می‌داند که راه کج کردن فقط بی‌ادبی است و چیزی را عوض نمی‌کند. اگر چه حالا ممکن است مخالفان دولت روحانی این را برای ظریف پیراهن «نایکی» [پیراهن عثمان دیگر در بازار پیدا نمی‌شود!] بکنند و بگویند چه و چه. ولی اتفاق خوبی است.

***

این برای اولین بار در تاریخ روابط سیاسی ایران و آمریکاست که یک مقام عالی جمهوری اسلامی ایران با رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا رو در رو و دو طرف با یکدیگر سلام و نیز احوالپرسی می‌کنند.

البته پیش از این دو رییس‌جمهور ایران و آمریکا یک بار به طور تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و نیز دیدار و مذاکره و دست دادن وزیران خارجه دو کشور در چارچوب مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است. با این حال تاکنون و در دولت‌های گذشته هیچ گونه مواجه شدن بین مقامات دو کشور با توجه به سابقه ۳۵ ساله نداشتن روابط سیاسی وجود نداشت.

۱۵ سال پیش در چنین تاریخی در سال ۲۰۰۰ میلادی در جریان اجلاس هزاره سوم سران کشورهای عضو سازمان ملل در حالی که بیل کلینتون تمایل به دیداری ولو سرپایی با سید محمد خاتمی، رییس جمهوری وقت ایران داشت، اما محمد خاتمی راه دستشویی را در پیش گرفت و خود را در توالت مخفی کرد.

هم چنین در دولت احمدی نژاد نیز هنگام حضور رییس‌جمهوری ایران در سالن مجمع عمومی سازمان ملل همواره موضوع دیدار کوتاه دو رییس جمهور یا ملاقات وزیران خارجه دو کشور نه تنها در نیویورک بلکه در سایر مجامع بین المللی مورد بحث بود.
خصوصا احمدی‌نژاد خیلی علاقه به چنین اتفاقی داشت. گویا کاخ سفید هم از این امر آگاه بود. همین ماه سپتامبر  خبر شنودگذاری آژانس اطلاعاتی آمریکا در  اتاق‌های محل اقامت محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه او منتشر شد و می‌شود حدس زد کاخ به امیال خوش‌خوشانه محمود پی برده و او را در رسیدن به آرزویش ناکام گذاشته بود.

***

ظریف خطوط قرمز نظام را نادیده گرفته است

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر خبر منتشره مبنی بر دست دادن آقای ظریف با آقای اوباما صحت داشته باشد و تأیید شود قطعاً نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهند بود و این اقدام با واکنش مجلس همراه خواهد شد.

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به انتشار خبری مبنی بر احوال‌پرسی و دست دادن ظریف با اوباما، گفت: امیدواریم این خبر تأیید نشود چرا که در صورتی که آقای ظریف چنین کاری کرده باشد، قطعاً خطوط قرمز نظام را نادیده گرفته است.

وی با بیان اینکه، شرایط برای دست دادن با رئیس‌جمهور آمریکا فراهم نیست و آمریکایی‌ها هنوز به حقوق ملت ایران احترام نمی‌گزارند، تصریح کرد: تا وقتی آمریکا از تروریست‌ها حمایت می‌کند و به حقوق مردم ما احترام نمی‌گزارد نباید از دست دادن با مقامات آمریکا سخن گفت.

عضو فراکسیون رهروان ولایت تصریح کرد: نمایندگان مجلس درباره صحت و سقم دست دادن ظریف با اوباما تحقیق خواهند کرد تا موضوع مشخص شود اما امیدواریم که این موضوع تأیید نشود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024