پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.09.2015, 21:12


دویچه وله: دموکرات‌های سنای آمریکا برای سومین بار در یک هفته گذشته تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای متوقف کردن توافق هسته‌ای با ایران را ناکام گذاشتند. اکنون راه برای اجرای این توافق توسط دولت اوباما باز شده است.

سنای آمریکا روز پنجشنبه (۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور) برای سومین بار ظرف یک هفته اخیر برای بررسی توافق هسته‌ای گروه ۵+۱ با ایران تشکیل جلسه داد اما همانند دو نوبت پیشین نتوانست اجرای این توافق توسط دولت را اوباما را متوقف کند.

در نشست روز پنجشنبه سنا، جمهوری‌خواهان ابتدا طرح عدم پذیرش برجام را کنار گذاشته و با تعیین شرط‌هایی، در پی آن بودند که اجرای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها منوط به پذیرش این شرط‌ها از سوی دولت ایران باشد.

یکی از شرط‌های آنها برای رفع تحریم‌ها، به رسمیت‌شناختن اسرائیل توسط ایران بود. جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد در حالی که این کشور عضو سازمان ملل است و از سوی اکثریت کشورهای جهان، از جمله دولت خودگران فلسطین به رسمیت شناخته شده است.

یکی دیگر از شرط‌های سناتورهای جمهوری‌خواه، آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران بود. سه شهروند آمریکایی، از جمله یک روزنامه‌نگار هم‌اکنون در ایران در زندان به سرمی‌برند. دولت آمریکا هر سه نفر آنها را بی‌گناه می‌داند. یک آمریکایی دیگر به نام رابرت لوینسون از سال ۲۰۰۷ و پس از ورود به جزیره کیش درایران ناپدید شده است.

این طرح رای مثبت ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه را به همراه داشت در حالی که برای اجرایی شدن نیازمند ۶۰ رای از ۱۰۰ رای موجود سنا بود. ۴۵ سناتور به آن رای منفی دادند.

بنابر گزارش‌ها، پس از رد طرح مشروط ساختن اجرای توافق هسته‌ای که توسط سناتور جمهوی‌خواه میچ مک‌کانل تهیه شده بود، سنای آمریکا برای سومین‌بار موضوع کفایت بحث و تصویب طرح رد برجام را به رای‌گیری گذاشت. این رای‌گیری نیز نتوانست ۶۰ رای لازم برای اجرایی شدن را به‌دست آورد. ۵۶ سناتور از حمایت و ۴۲ سناتور با آن مخالفت کردند.

رای‌گیری روز پنجشنبه آخرین فرصت سنا برای بررسی برجام بود. طبق قانون مصوب کنگره، سناتورها تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) فرصت داشتند تا نظر نهایی خود درباره توافق اتمی با ایران را اعلام کنند.

سنای آمریکا از روز چهارشنبه ۹ سپتامبر بررسی توافق اتمی با ایران را آغاز کرده بود. دو رای‌گیری قبلی درباره رد برجام با شکست مواجه شده بود. اکنون راه برای اجرای این توافق توسط دولت اوباما باز شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024