پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.09.2015, 9:28


دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از عدم همکاری مناسب مسئولان و مدیران استانی برای اجرای طرح‌های نجات بخش دریاچه ارومیه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار نصر، «عیسی کلانتری» در همایش توجیهی فرهنگیان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به لزوم توجه به توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: کشورهایی که توسعه پایدار را قبول ندارند، در همه جا و همه چیز به مشکل بر می‌خورند؛ ما هم جزو کشورهایی بودیم که توسعه پایدار را قبول نداشتیم.

وی افزود: وقتی در برنامه توسعه سوم دولت خاتمی از توسعه پایدار حرف زده شد، گفتند که این عبارتی غربی و وارداتی است و باید از برنامه حذف شود! اما توسعه پایدار چه می‌گوید؟ در کشوری که چهار اصل توسعه پایدار رعایت نشود، آن کشور با مسئله جدی مواجه خواهد شد. از این چهار اصل، دو مورد مربوط به مسئله‌ای است ما نادیده گرفتیم و دریاچه ارومیه در نتیجه نادیده گرفته شدن این اصول خشک شد.

عیسی کلانتری با اشاره به اظهارات پرویز کردوانی در خصوص لزوم خشک کردن دریاچه ارومیه، گفت: آقای کردوانی گفته بودند که دریاچه ارومیه دیگر خشک شده و باید آن را‌‌ رها کرد؛ این حرف زمانی درست بود که دریاچه را خود طبیعت خشک می‌کرد، حال آنکه دریاچه ارومیه را انسان‌ها خشک کرده‌اند. ما همه دست به دست هم دادیم و دریاچه ارومیه را خشک کردیم.

وی در ادامه گفت: اولین اصل در توسعه پایدار این است کاری که انجام می‌شود توجیه اقتصادی داشته باشد، دومین اصل هم این است که هیچ فعالیتی نباید به محیط زیست آسیب بزند و هیچکس حق ندارد به هر دلیلی و تحت هیچ شرایطی به حقوق نسل آینده بشر تجاوز کند. در حوزه دریاچه ارومیه بطور آشکار این اصول نادیده گرفته شده است. همه این‌ها دست به دست هم داد تا ما دست مایه تمدن منطقه را از دست بدهیم.

* صد‌ها دریاچه مانند ارومیه را در زیر زمین خشک کرده‌ایم

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به بحران مصرف بی‌رویه آب نیز اشاره کرد و افزود: ما صد‌ها دریاچه مانند ارومیه هم در زیر زمین داریم که آن‌ها را هم خشک کرده‌ایم!

کلانتری ادامه داد: سقف بهره برداری از آب‌های تجدید پذیر نهایتاً ۴۰ درصد است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بیش از این مقدار از آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌کنیم. در حوزه دریاچه ارومیه ۷۰ درصد و در کشور ۸۶ درصد آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌شود.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از این وضعیت، گفت: با چنین وضعی انتظار پایداری از این توسعه را داریم؟ ما با این وضع انتظار تداوم انقلاب را داریم؟ انتظار تداوم و ماندگاری خودمان را داریم؟ ما که داریم با دست خودمان، خودمان را نابود می‌کنیم. ما در ۵۰ سال پیش ۲۵ درصد منابع آب تجدید پذیر را هم مصرف نمی‌کردیم و ۵۰ سال پیش مسئله‌ای به نام تخریب محیط زیست نداشتیم.

* ما داریم خودکشی می‌کنیم

کلانتری گفت: امروز با تکنولوژی که قرار بود در خدمت انسان باشد، داریم خودکشی می‌کنیم، ما داریم با چاقوی جراحی خودمان را می‌کشیم. ما داریم با تکنولوژی ریشه تداوم سرزمین هفت هزار ساله را خشک می‌کنیم.

او گفت: ما به بهانه افزایش تولید، به بهانه عدم وابستگی، به بهانه حفظ امنیت ملی، به بهانه تامین امنیت غذایی، به بهانه اینکه مثلا گردنمان پیش دیگران خم نکنیم و اقتدار ملی داشته باشیم به این بحران رسیدیم. این نتیجه ظاهری بحران در حوزه‌ای است که ۷۰ درصد منابع آب تجدید پذیرش را مصرف می‌کند. در خراسان رضوی بالای ۱۵۰ درصد آب‌های تجدید پذیر مصرف می‌شود؛ در اصفهان و کرمان بالای ۱۲۰ درصد، در فارس بالای ۱۰۰ درصد استفاده می‌شود.

کلانتری ادامه داد: من چند وقت پیش در دانشگاه مشهد گفتم که با درخت‌های مشهد عکس یادگاری بگیرید و به آیندگان بگویید زمانی در مشهد هم درخت بود! ما داریم سرزمین خودمان را با دست خودمان نابود می‌کنیم.

* هشدار نسبت به عواقب ویران گر خشک شدن دریاچه ارومیه

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با هشدار نسبت به عواقب ویران گر خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه ارومیه جایی است که نمکش روی زمین است و حیات مردم را تهدید می‌کند و رئیس جمهور روحانی هم آگاهانه اعلام کرده است که هر چقدر لازم باشد هزینه خواهد شد تا دریاچه ارومیه احیا شود. اگر دریاچه ارومیه را احیا نکنیم، بایستی بعداً ده‌ها برابر هزینه احیا، خسارت خشک شدن آن را بپردازیم.

عیسی کلانتری ادامه داد: وقتی احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین مصوبه دولت مطرح می‌شود، یعنی دولت اهمیت این مسئله را درک کرده؛ اگر برای احیای دریاچه ۷ میلیارد دلار هزینه نکنیم، باید برای جبران تبعات آن صد‌ها میلیارد دلار هزینه کنیم.

وی افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی، کلاً  ۱. ۱ میلیون نفر جابجایی جمعیت داشتیم و علی رغم اینکه آن‌ها مردم شریفی بودند، به یاد داریم شاهد چه مشکلات اجتماعی بودیم. با خشک شدن دریاچه ارومیه دست کم ۴ میلیون نفر مجبور به مهاجرت خواهند بود. کجا؟ این مردم کجا و با چه امکاناتی بروند؟

* ۱۹۵۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه کنار گذاشته شده است

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه آقای روحانی به عنوان یک برنامه ریز استراتژیست، آگاهانه از احیای دریاچه ارومیه حمایت می‌کند، گفت: برای اجرای طرح‌های دریاچه ارومیه در سه ماه آخر سال ۹۳، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد، امسال هم ۱۹۵۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است. ما چکار کردیم؟ هنوز مدیران دولتی ما توجیه نشده‌اند که باید احیای دریاچه ارومیه در صدر برنامه‌هایشان قرار داشته باشد.

* مدیران استانی با ستاد احیا همکاری نمی‌کنند

کلانتری با انتقاد شدید از عدم هماهنگی و همکاری مدیران استانی با ستاد ملی احیا، گفت: وقتی من آذری مقیم آذربایجان، فرماندارم، استاندارم، معاون استاندارم، روئسای سازمان‌هایم، مدیران کل‌ام و... بی‌تفاوت به مسئله احیای دریاچه ارومیه نگاه کنیم، چه انتظاری باید داشته باشیم از دیگران؟ سازمانی که در حوزه بحرانی دریاچه ارومیه قرار دارد، اما به وضع دریاچه و برنامه‌های ستاد احیا بی‌توجه است و دارد کارهای عادی خود را پیگیری می‌کند، متوجه دارد چکار می‌کند؟ فکر می‌کنم یک مقدار بین ستاد احیا و دولتی‌ها فاصله افتاده است و دولتی‌ها دارند برنامه‌های عادی خود را پیگیری می‌کنند!

وی در ادامه گفت: چرا سازمان حفاظت محیط زیست ما مدعی حقابه دریاچه نیست؟ آقای قاسمی باید یقه استاندار و مدیران را بگیرد و حقابه دریاچه را مطالبه کند. چرا کسی اهمیت نمی‌دهد؟ صبح امروز در جلسه شورا‌ها از بین ۵۰۰ عضو شوراهای استان فقط ۱۵ نفر در جلسه حضور داشتند؟ چرا؟ مگر شورا‌ها رابط مردم و دولت نیستند؟ آن‌ها به خودشان زحمت نمی‌دهند که بیایند و برنامه‌های ستاد احیا را بگیرند و اجرا کنند، انتظار داریم کسی از تهران بیاید و دریاچه را احیا کند؟

* آذربایجان شرقی بازنده اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه

کلانتری تاکید کرد: آذربایجان شرقی بازنده اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است و بیشترین آسیب‌ها و تخریب‌های خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه این استان خواهد بود و تبریز را تبدیل به شهری متروکه خواهد کرد؛ ما از مسئولان آذربایجان شرقی انتظار داریم ۱۰ برابر آذربایجان غربی برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کنند.

وی تاکید کرد: اگر مردم وارد کار نشوند، کار بسیار مشکل خواهد شد. اگر همت و غیرت داشته باشیم، دریاچه ارومیه احیا خواهد شد، این همت و غیرت در دولت هست، دولت هیچ محدودیتی برای طرح‌های نجات بخش دریاچه ارومیه قائل نشده است. به والله دولت با هیچ درخواست ستاد احیا تا کنون مخالفت نکرده است، علی رغم اینکه هیات دوات موضوعات بسیاری را در دستور کار دارد، با درخواست‌های ستاد احیا موافقت کرده و حداکثر در طی یک هفته مسئله در هیات دولت مطرح و تصویب شده است.

* احیای دریاچه ارومیه در برنامه مسئولین استانی جایگاهی ندارد

کلانتری ادامه داد: گله من از مسئولین اجرایی استان‌ها است؛ احیای دریاچه ارومیه در برنامه مسئولین استانی جایگاهی ندارد، مدیران استانی فکر می‌کنند ستاد احیا منبعی برای تامین کسری بودجه دیگر بخش‌های آن هاست.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در ادامه گفت: ما برای احیای دریاچه ارومیه نیاز به پشتیبانی مسئولین استانی داریم. رئیس جمهور تا کنون چهار بار با شخص من تندی کرده از نتایج طرح‌های احیای دریاچه سوال کرده است.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه شهروندان باید توسط سازمان‌های مردم نهاد توجیه شوند و مردم باید حقوق خود را مطالبه کنند، گفت: دولت وظیفه دارد برنامه‌های مصوب ستاد احیای را اجرا کند و مردم هم باید حقوق شهروندی خود را مطالبه کنند و اگر مردم به حقوق خود آگاه باشند، کسی نمی‌تواند آن‌ها را به دلیل حمایت از محیط زیست و درخواست احیای دریاچه ارومیه بازداشت کند؛ مثل دولت احمدی‌نژاد که کسانی را که به طور سمبلیک یک لیوان آب به دریاچه ارومیه آب ریختند بازداشت کرده و برچسب ضد انقلابی بودن زد.

* شک نکنید دریاچه ارومیه احیا می‌شود

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به احیای دریاچه ارومیه افزود: من ۹۹ درصد اعتقاد قلبی دارم که پس از همه این تلاش‌ها دریاچه ارومیه می‌تواند احیا شود؛ چه از نظر اکولوژیکی، چه از نظر زمین‌شناسی. اما به شرطی که همه افراد مسئول و مردم پای کار بیایند. ما باید سهم دریاچه ارومیه را برگردانیم. در سال‌های گذشته سالانه ۲ میلیارد متر مکعب از سهم دریاچه ارومیه در کشاورزی و جاهای دیگر مصرف شده و همین عامل خشک شدن آن است.

کلانتری در ادامه با تاکید بر تقویت روح مطالبه‌گری مردم، گفت: از ما بخواهید و بپرسید که چرا دریاچه ارومیه خشک شد؟ چرا برنامه‌های احیا به سرعت اجرا نمی‌شود؟ چرا گرد و غبارهای نمکی بلند شده؟ چرا فشار خون مردم تبریز ۰. ۱ درصد افزایش پیدا کرده است؟ چرا بیماری‌های جدید شیوع پیدا کرده است؟ چرا زنبورهای عسل بی‌خاصیت شده‌اند؟ (و می‌دانید که اگر زنیور عسل بی‌خاصیت شود، بعد از ۸ سال کشاورزی هم بی‌خاصیت می‌شود.)

* یک مشت مدیر بی‌کفایت اصلاً برنامه احیای دریاچه ارومیه را قبول ندارند

وی در ادامه باری دیگر به عدم همکاری مناسب مسئولین استانی با ستاد ملی احیا اشاره کرد و گفت: مگر از دولت برای احیای دریاچه ارومیه چه می‌خواهیم؟ پول هست، اختیارات کامل هست، اما من بی‌عرضه به اتفاق یک مشت مدیر بی‌کفایت که اصلاً برنامه‌ای به نام احیای دریاچه ارومیه را قبول ندارند، این وضع را پدید آورده‌ایم. همین وزارت نیرو که باید در ماه شهریور ۱۰۰ میلیون متر مکعب از سد بوکان را به دریاچه ارومیه سرازیر می‌کرد، هنوز دارد مقاومت می‌کند؛ چرا؟ جالب هست که حجم آب پشت سد هم اکنون ۳۶۰ میلیون متر مکعب است و سال گذشته این مقدار ۸۰ میلیون متر مکعب بوده و با‌‌ همان مقدار امورات منطقه حل شده، اما با این حال هنوز هم مسئولان وزارت نیرو از رهاسازی آب پشت سد به دریاچه جلوگیری می‌کنند. ظاهراً کسانی در منطقه تصمیم ساز هستند و احتمالا به دولت احمدی‌نژاد متصل هستند و نمی‌خواهند دریاچه ارویمه احیا شود.

* کلانتری قسم خورد

کلانتری گفت: چطور ممکن است مدیری در برابر مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مقاومت و سرپیچی کند؟ چرا سهم دریاچه را نمی‌دهند؟ چرا کارشکنی می‌کنند؟ ظاهراً در برنامه مدیران منطقه احیای دریاچه ارومیه جایگاهی ندارد. ۲۰ میلیون متر مکعب برای پایاب سد بوکان کافی است، چرا سهم دریاچه را نمی‌دهند؟

وی ادامه داد: جناب آقای‌پور مهدی، جناب آقای هاشمی؛ چرا با دزدان آب برخورد نمی‌کنید؟ چرا با کسانی که به صورت غیر مجاز از آجی چای آب برداشت می‌کنند برخورد نمی‌شود؟ چرا رئیس دادگستری استان سکوت کرده و با این تخلفات برخورد نمی‌کند؟ من آذربایجان را و ایران را بیشتر از خودم دوست دارم؛ من حق ندارم خیانت کنم؛ من حق ندارم اهمال کاری کنم. که چه شود گفته شود فلانی گذران زندگی‌اش با آب غیر مجاز است و نباید با او برخورد کنیم؟ تخلف تخلف است چه فرقی دارد؟

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در پایان با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد، گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند دریاچه را احیا کند، مردم به تنهایی نمی‌توانند دریاچه را احیا کنند، سازه و سخت افزار به تنهایی نمی‌تواند و همه این‌ها باید دست در دست هم بگذارند تا دریاچه احیا شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024